Înainte de concept e cel mai important lucru din viaţa unei maşini

Omul cât produce, învaţă

Înainte de concept e cel mai important lucru din viaţa unei maşini Înainte de concept e cel mai important lucru din viaţa unei maşini

Concept şi prototip. Două noţiuni apărute o dată cu maşinile. Asta dacă nu aţi lucrat în producţie. Prototipul e baza producţiei, e modelul de la care se pleacă, e ca o matriţă care e rafinată şi distilată până la un produs de serie. Dacă sunteţi la curent cu ceea ce înseamnă episoadele pilot, şi ele sunt un fel de prototip. Prototipurile sunt faza precursoare unei maşini de serie şi sunt acelaşi lucru ca un concept. Puteţi să-i spuneţi cum vreţi. Dacă există piaţă şi interes pentru concept, atunci se trece în faza de producţie.

Însă! Un mare însă. Prototipurile sunt foarte scumpe. Implică randări 3D, ingineri, designeri, costuri de dezvoltare şi un model unicat pentru care nu dedică nimeni o linie de producţie. Prototipurile pot fi reuşite sau nu. Am văzut cazuri. Şi nu vorbim de cele de expoziţie, metaforice sau care exprimă o viziune pentru o gamă care urmează. Alea sunt nebunii artistice pe care constructorii sau designerii mari şi le permit. Până la urmă şi acelea ar trebui să fie un punct de plecare dacă sunt acoperite din costul unor acţionari ai unui gigant.

Aşa că, nu prea îţi permiţi să arunci nişte bani pe un prototip fără acoperire în viitor. Iar cum piaţa e foarte ciudată în decizii, oricât de sigur ai fi pe tine ca brand şi ca designer, tot nu-ţi vine să faci un prototip în carne şi oase care să te coste şi pe care apoi să-l arunci la gunoi.

BMW şi probabil şi alţii, ne explică simplu ce este acela un ... pretertype, care în traducere românească ar însemna un preprototip. Chestia asta foarte greu de scris şi de pronunţat dacă eşti rârâit e ceva foaaarte simplu care e expus într-un mediu cu oameni (un focus grup spontan).

Rainer Daude, şef vizionar BMW (chiar aşa se numeşte funcţia), a povestit pentru Automotive News că un pretertype este făcut din hârtie sau este chiar o simplă schiţă. Reacţiile oamenilor le dau indicii producătorilor dacă e cazul să treacă la următoarea fază, cea de prototip.

Mai uşor, ca să înţelegem, el a dat şi un exemplu. BMW a expus la sediul din Munchen, la muzeu, o rulotă cu baterii pentru încărcarea în mers a unei maşini electrice. Rulota avea şi un loc de dormit, minimum minimorum de confort. În acest caz, aprecierile au fost negative aproape din partea tuturor. Reacţiile oamenilor i-a convins pe cei de la BMW că nu e cea mai bună idee şi i-a scutit de nişte cheltuieli complet aiurea cu prototipul. Deci acum ştim ce înaintea unui prototip (concept) e preprototip (preconcept).

Autor Alexandru Banu