ProMotor News. Nu vă panicaţi, nemţii ştiu ce fac ei acolo

Frână la panică

Puţine sunete descriu entuziasmul conducerii unui Porsche mai bine decât un motor performant care-ţi pompează adrenalină. Sau decât G-urile care apar la cuplul maxim. Totuşi, mai e un sunet perturbator care a fost înţeles greşit mult timp. Scârţâitul frânelor.

El apare când energia cinetică este convertită în căldură şi apar vibraţiile. Ele se disipă prin sistemul de frânare. Acest zgomot este greşit-interpretat ca un defect. În cele mai multe cazuri, nu e aşa.

Scârţâitul apare la unele alunecări ale componentelor care cauzează astfel vibraţii microscopice, apărând acel sunet. Astfel, discul de frână devine un fel de difuzor pentru sunetele astea.

Sisteme de frânare Porsche au discuri şi plăcuţe mari. Din cauza suprafeţelor mari ale plăcuţelor, distribuirea forţei de frânare pe plăcuţe poate varia când apăsaţi frâna la viteze mici, făcând probabil un scârţâit.  

Fără dubii, frânele Porsche sunt la cele mai înalte standarde de performanţă.

Totuşi, când sunt supuse unor forţe, toate materialele intră într-o reszonanţă nativă, chiar şi componentele noi. Când sunt asamblate, frecvenţele se întretaie şi lucrurile devin complexe.

Condiţiile în care funcţionează sistemul de frânare are, de asemenea, un efect în frecvenţele asociate.

În timpul dezvoltării, materialele sunt testat în mediu virtual pentru clienţii exigenţi.

“Încercăm să anulăm scârţâitul frânelor, este un scop pe care îl au inginerii de aici” - inginer Porsche

Măsurătorile din timpul fricţiunilor puternice la temperaturi de operare sunt imperioase pentru a asigura cele mai bune rezultate în clasa maşinii. 

Oricum, din cauza uzurii, a temperaturii, a umidităţii şi factori corozivi, pot să apară unele sunete. Mai ales dacă luăm în considerare variabile neprevăzute şi imposiblitatea testării tuturor. Morala poveştii? – unele scârţâieli sunt iminente.