Aprilia Tuono 1000 R Factory

În buna tradiţie a producătorului din Noale, la aproximativ un an de la lansarea unui model sportiv apare şi versiunea de top a acestuia, denumită Factory. Acum a venit rândul lui Tuono.

Chiardacă o parte a ziariştilor de specialitate se aşteptau să vadă maimulte noutăţi la Koln, Aprilia va aduce doar Touno 1000 R Factory,pe care o mare parte dintre aceştia deja îlcunosc.


Nici un naked de 750 cmc, nici o supersportivă cu motor V4 de 1000cmc, acestea vor fi păstrate pentru EICMA, salonul de "acasă".

Lansat cu cevavreme înainte de Intermot, Tuono 1000 R Factory urmează aceeaşireţetă ca şi sora sa RSV 1000 R, anume dotarea cu cele maiextravagante componente, dar şi revizuirea motorului pentru un plusde 6 cai putere.

Cucei 139 CP, Tuono Factory se înscrie în topul celor mai performantemotociclete de stradă.

Motorul dinmagneziu este un V2 la 60º de 998 cmc, acelaşi ca şi în cazul luiRSV 1000 R, câştigătoarea testului "Master Bike". Faţă de aceasta,Tuono R renunţase la 10 CP din cei 143 ai RSV-ului, în favoareaunui cuplu mai consistent la turaţii reduse. Pentru Factory putereaa fost crescută la 139 CP prin redimensionarea supapelor şigaleriilor de evacuare.

O altămodificare este mutarea catalizatorului mai aproape de colectoarelede evacuare pentru a-i mări randamentul. Întregul traseu deevacuare a fost redesenat pentru a spori cuplul la turaţii medii şijoase. Astfel, la 8.500 rpm, motorul atinge cuplul maxim de 107Nm.

Ciclisticade top, componente de top

Furca inversatăShowa de 43 mm a fost înlocuită cu una Ohlins Racing cu acelaşidiametru. Ca şi varianta standard, aceasta este reglabilă încompresie, revenire, dar şi pretensionare.

Acelaşitratament l-a primit şi amortizorul spate. Unitatea produsă deSachs a fost înlocuită de un monoamortizor Ohlins reglabil în toateaspectele.

Jantele dinaliaj de aluminiu forjat sunt produse de către specialiştii de laOZ-racing după specificaţiile Aprilia. Pe spate se poate optapentru una din cele trei dimensiuni omologate: 180/55, 190/50 sau190/55. Mecanicii Aprilia recomandă prima dimensiune pe uncompromis optim între manevrabilitate, stabilitate şi unghi maximde înclinare.

Neschimbat a rămas sistemul de frânare, Tuono 1000 Rbeneficiind deja de etriere radiale Brembo Serie Oro, pompa radial[pentru frâna faţă şi conducte cu înveliş metalic. Cam tot ce îşipoate dori un pilot pe o motocicletă sportivă.

Numeroaselecomponente din aliaje uşoare sau carbon au condus la obţinerea uneimase proprii (la gol) de 181 kg, cu 8 kg mai puţin decât în cazulmodelului standard. La această cură de slăbire au contribuitelementele carenajului din carbon, capacele motorului din aliaj demagneziu, dar mai ales roţile OZ.

Comparativ cumajoritatea adversarilor, această valoare este onorabilă (189 kgpentru Speed Triple, 194 kg pentru FZ1 sau 198 kg pentru Z1000),însă în faţa adversarului direct (Ducati Monster S4RS) TuonoFactory trebuie să recunoască un surplus de 4 kg.

Bordula rămas acelaşi, dar nu se poate spune că îi lipseşte ceva.Turometrul este analogic, iar afişajul digital multifuncţionalinclude un cronometru ce poate memora ultimii 40 de timpiînregistraţi pe circuit. Comenzile afişajului sunt activate cuajutorul a două butoane amplasate pe ghidon.

Ca o declaraţiede calitate, Aprilia propune un program de garanţie extinsăcondiţionată de urmarea unui plan de întreţinere special. Celor doiani de garanţie "normală" li se adaugă astfel încă doi ani fărăgriji.

Dacă v-aţi decisşi buzunarul vă permite (preţul CIP al unui Tuono 1000 R este de9.603 Euro, iar pentru Factory se vor adăuga în jur de 2.000 Euro),ar trebui să vă grăbiţi. Aprilia a anunţat că vor fi produse doar300 de exemplare din acest model, iar gama de culori va cuprinde osingură combinaţie denumită Red Lion (roşu-alb-carbon).