Test în România cu BMW Seria 5 GT facelift. Executiv

Probabil cel mai controversat model din curtea BMW Group, Seria 5 Gran Turismo s-a aliniat discret facelift-ului aplicat de bavarezi întregii game Seria 5. Despre ce aduce schimbarea şi cum se comportă SAV-ul pe drumurile de la noi, vă vorbesc în rândurile ce urmează.

Test în România cu BMW Seria 5 GT facelift. Executiv Test în România cu BMW Seria 5 GT facelift. Executiv

În 2009, prima generaţie BMW Seria 5 Gran Turismo lua contact cu lumea auto şi în acelaşi timp definea un nou segment pe piaţă. Prefaţat de conceptul cu acelaşi nume, SAV-ul (Sport Activity Vehicle) bavarez avea să stârnească multe controverse, cauzate de forma care combină trăsături de fastback şi SUV cu spaţiul oferit de un Seria 7.

M-am întors! Cu facelift!

După ce între timp a lansat şi BMW Seria 3 Gran Turismo, pentru 2013, BMW a decis să reîmprospăteze gama Seria 5 printr-un facelift, aşa că pe lângă Sedan şi Touring, Gran Turismo a fost şi el afectat. Oarecum.

IMAGINE, INTERIOR ŞI CONFORT

Aş începe, fără să zăbovesc prea mult, cu sursa reacţiilor variate iscate de Seria 5 GT: aspectul exterior. Zonă unde modificările sunt minore şi pot fi numerate pe degete: farurile au fost redesenate în partea lor superioară, spoilerul faţă a primit două elemente decorative cromate în vreme ce mult-discutata parte din spate a devenit mai suplă, şi surprinzător, face ca volumul portbagajului să urce de la 440 de litri la 500 de litri.

Şi pentru că tot a venit vorba de portbagaj, propun să ne îndreptăm atenţia spre interior, unul din punctele forte ale lui Seria 5 Gran Turismo. Odată pătruns în habitaclu, Seria 5 GT te întâmpină cu o poziţie înaltă de condus, demnă mai degrabă de BMW X5 sau X6.

Poftiţi, poftiţi, cu curaj...avem de toate!

Pentru că vorbim despre un model premium orientat către clienţi din segmentul business, scaunele ajustabile electric sunt extrem de confortabile, bine lucrate şi favorizează o poziţie ideală de condus şi o susţinere bună a spatelui. Insonorizarea este la nivel de top, iar sistemul de infotainment nu mai are nevoie de nicio prezentare.

Vizibilitatea este în general bună, însă montanţii faţă destul de groşi îngreunează orientarea pe porţiunile virajate. Luneta poate pune şi ea probleme la mersul cu spatele prin locuri mai strâmte, lucru ameliorat de camera video pentru mersul înapoi şi senzorii de parcare

Lucrurile rămân în acelaşi ton şi pentru partea din spate, unde cele două scaune individuale nu fac rabat la capitoul confort şi spaţiu pentru picioare, pot spune la acelaşi nivel cu ceea ce oferă BMW Seria 7, de exemplu. Caracterul practic nu este neglijat, lucru demonstrat prin multiplele spaţii de depozitare amplasate în habitaclu.

Să-nţeleg că vă place mai mult în spate? Foarte bine, aici e Lounge Gran Turismo.

Ambianţa este una plăcută, graţie profilului ergonomic aplicat pe interiorul uşilor din spate iar cotiera cu rol despărţitor care poate fi coborâtă sau ridicată între scaune contribuie la senzaţia de confort şi siguranţă.

Persoanele mai înalte ar putea avea însă mici probleme cu spaţiul pentru cap, diminuat din cauza plafonului care “cade” uşor, spre portbagaj, asemenea unui tip de caroserie care s-ar simţi ciudat în aceeaşi propoziţie cu Seria 5 GT: coupe. Chiar şi aşa, Gran Turismo te face să-ţi doreşti mai mult locul din spate, decât cel de la volan.

Cine a zis că un volan M nu merge cu inserţii de lemn e hater!

În materie de finisaje, interiorului nu i se poate reproşa nimic. Ba mai mult, doar BMW putea să încerce şi să reuşească, într-o anumită măsură, îmbinarea unei planşe de bord elegante, dominată de inserţii din lemn cu volanul sport M, îmbrăcat în piele.  De efect sunt şi cadranele de bord digitale, care îşi schimbă culoarea în funcţie de modul de condus setat, în vreme ce sistemul HUD te ajută să-ţi ţii ochii la drum.

PERFORMANŢE, IMPRESII DE LA VOLAN, PREŢURI ŞI CONCLUZII

Modelul de test a fost un BMW  530d xDrive Gran Turismo, echipat cu un propulsor diesel de 3 litri în şase cilindri. Motorul dă dovadă de rafinament şi oferă 259 CP la 4.000 rpm şi un cuplu maxim generos, de 560 Nm, disponibil în intervalul 1.500-3.000 rpm.

Deşi exteriorul sugerează altceva, sub capotă, motorul este dornic de acţiune şi nu ezită să facă şi celor din jur - sau din habitaclu, după caz - cunoscut acest lucru, în special când modul SPORT îi permite cutiei de viteze să schimbe treptele la turaţii superioare. Cu un sunet specific prelungit dar plăcut, cei şase cilindri în linie lucrează sârguincios, semn că inima maşinii îşi face treaba indiferent de doleanţele şoferului.

Pentru un automobil care cântăreşte peste două tone, Seria 5 GT se dovedeşte destul de agil şi rapid, trăsătură la care contribuie din plin transmisia automată cu opt rapoarte şi funcţie Steptronic, deja cunoscută pentru precizia şi subtilitatea cu care jongleză cu treptele de viteză, indiferent de cât de mult pendulează piciorul şoferului pe pedala de acceleraţie.

Vă place sau nu, ăsta e spate de culturist! Revin în 5 minute, nu mi-am luat proteinele...

Deşi pe hârtie BMW 530d xDrive GT parcurge plaja 0-100 km/h în 6,2 secunde, SAV-ul nu este o maşină care să se plieze pe un stil sportiv de condus, deşi ar face-o mai bine ca multe modele premium din clasa sa, iar cine e interesat să o cumpere nu va pune niciodată prea mult accent pe demaraj sau viteză maximă, care, dacă tot veni vorba, este de 243 km/h.

Cu toate acestea, în unele viraje ruliul îşi face simţită prezenţa, putând fi domolit prin comutarea pe modul SPORT care implicit schimbă şi setările suspensiei. Altfel, ţinuta de drum înclină balanţa spre confort, atât timp cât cel de la volan nu este interesat să afle care sunt limitele maşinii.

Suspensia absoarbe bine şocurile produse de denivelări, fără zgomote, însă există momente când puntea spate rezonează ceva mai pronunţat în habitaclu la trecerile peste interminabilele gropi sau denivelări din asfaltul care ne acoperă şoselele.

Ia spuneţi voi, unde aţi mai văzut aşa siluetă? Şi "balenă" nu e răspuns, OK?!

În buna tradiţie BMW, direcţia îşi face treaba ca la carte şi deşi nu oferă cel mai bun feedback, dă dovadă de multă precizie şi uşurează manevrarea unei maşini mai lungi, mai late şi mai înalte decât un Seria 5 Sedan.

BMW anunţă un consum mediu teoretic de 6,2 l/100 km, însă în realitate, dat fiind traficul de pe şoselele noastre şi alternând constant între modurile ECO PRO, COMFORT ŞI SPORT, am obţinut un consum mixt de 9 l/100 km.

Preţul de bază al modelului este de 65.038 euro cu TVA, însă dotări opţionale precum pachetul M (5.683 euro cu TVA), funcţia Adaptive Drive (3.410 euro cu TVA), sistemul de navigaţie Professional (2.726 euro cu TVA) şi jantele M din aliaj (1.368 euro cu  TVA), împreună cu alte opţiuni precum plafonul panoramic, au făcut ca preţul final să fie de 97.940 euro cu TVA.

Hai Auf Wiedersehen, am oameni de afaceri de transportat şi în Pipera se circulă greu!

Dacă întrebarea "ce să iau dintre un Seria 5 Sedan şi un Seria 5 Touring?" nu era destul de solicitantă, în ecuaţie revine şi Seria 5 Gran Turismo. Cu toate acestea, cea mai bună alegere este cea făcută în funcţie de nevoi şi buget, iar aici Gran Turismo urcă mult pe zona de clienţi business, cu oarecare înclinaţii familiste. 

Problema se poate tranşa uşor, cei cu familie şi cu dorinţa de a se bucura de imaginea unui Seria 5, pot alege fără probleme versiunea Touring, deşi exemplele sunt rare în România, comparabil cu ce se întâmplă în Vest şi în special în Germania. Deja în cazul lui Seria 5 GT vorbim de alt nivel, undeva sub Seria 7, iar personal consider că această alegere nu e chiar la îndemâna oricui.

Citeşte mai departe în pagina următoare »