TEST în România cu Volkswagen Passat BlueMotion

Un copac tăiat e o dramă; un copac plantat – o sărbătoare; o maşină vîndută poate fi şi ea o sărbătoare...

TEST în România cu Volkswagen Passat BlueMotion TEST în România cu Volkswagen Passat BlueMotion

Porsche România, în parteneriat cu Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, a lansat un proiect de reîmpădurire. Pe hîrtie sună bine, rămîne de văzut ce va fi pe teren. Tot între copertele acestui proiect este stipulat faptul că Porsche România va planta cîte un copac pentru fiecare automobil vîndut. Acum, sînt curios dacă arborele plantat va fi al meu sau ba, pentru că “vinovat” de existenţa lui sînt chiar eu, proprietarul.
Pînă la primul arbore plantat, noi am fost să îi admirăm lipsa. O fi oina sau, mai nou, fotbalul sport naţional, dar eu cred că acest din urmă titlu ar trebui atribuit tăiatului de păduri. Într-o astfel de ligă, am fi campioni mondiali cel puţin pe ultimii zece ani.

Am pornit în cercetare la volanul unui Passat Variant BlueMotion, care, la prima vedere, nu diferă cu nimic de un model de serie. Doar o mică siglă “BlueMotion” prezentă pe grila frontală şi încă una pe hayon. La prima vedere, pare a fi un nivel de echipare sau un soi de serie redusă, adică un bun prilej de a mai scoate cîteva sute de euro din buzunarele clienţilor.

Însă, în spatele acestei “emoţii albastre în mişcare”, se ascunde ceva mult mai valoros, un ceva pe care nu m-ar deranja să-l regăsesc în oferta cît mai multor producători: ecologia, grija pentru mediu şi pentru noi. Înainte de a intra în detalii tehnice, doresc să spun că 5,5 litri consum în mediu urban (aşa-zis mediu urban, pentru că Bucureştiul nu mai face parte de multă vreme din ceea ce numim, generic, urban) reprezintă o performanţă. Şocant? Pentru mine a fost şi încă este. Nu îmi prea place să exagerez cu laude şi superlative, dar acum cred că este cazul.

VW Passat Variant BlueMotion este un model care la o analiză atentă se dovedeşte a fi o maşină aproape nouă. Pentru a obţine valori scăzute ale consumului şi emisiilor, inginerii germani au “tunat” maşina, dar nu în direcţia în care înaintează acele de ceasornic.

Aerodinamică
Grila radiatorului a fost redesenată, pentru a opune mai puţină rezistenţă aerodinamică. În acelaşi timp, garda la sol a fost redusă – în scopul îmbunătăţirii fluxulul curenţilor de aer – cu 15 mm pe puntea faţă şi cu 8 mm pe puntea spate. Au fost folosite pneuri capabile să ofere cea mai mică rezistenţă la înaintare, concomitent cu mărirea presiunii din anvelopă cu 0,4 bari. Trenul de rulare şi podeaua maşinii au fost uşor redesenate, tot pentru îmbunătăţirea aerodinamicii.

Propulsor
Passat Variant BlueMotion este echipat cu motorul 1.9 TDI, care dezvoltă 105 CP la 4.000 rpm şi 250 Nm de la 1.900 rpm. Valorile nu impresionează, dar, pentru obţinerea performanţelor care nu se văd, adică economia de carburant şi emisiile reduse, au fost operate unele modificări. În primul rînd, au fost schimbaţi parametrii sistemului de injecţie directă. Tot electronic este controlată şi reducerea turaţiei propulsorului, aceasta realizîndu-se acum mult mai repede, deoarece a fost redus momentul de inerţie al propulsorului.

În acelaşi timp, au fost schimbate rapoartele cutiei de viteze cu cinci trepte, ele fiind acum ceva mai lungi. Maşina are reprize bune, confortabile în trafic, iar viteza maximă în cazul versiunii de caroserie Variant a crescut cu 5 km/h. Şoferul mai dispune de un ajutor în participarea lui la cruciada reducerii consumului. Pe display-ul central este afişată în permanenţă treapta de viteză angajată şi se primesc recomandări pentru momentele cînd se impune urcarea sau coborîrea unui raport în scopul unei rulări economice.

Citeşte mai departe în pagina următoare »