TEST de prim contact cu Ford Fiesta Black Edition / Red Edition. Neastâmpărat

Există Ford Fiesta cu motor EcoBoost de 1,0 litri cu 100 CP şi există Ford Fiesta ST cu motor de 1,6 litri cu 182 CP. Iar acum, dacă nu vrei nici una, nici alta, Ford are grijă de tine cu noile versiuni speciale Fiesta Red Edition şi Black Edition, care vin cu cel mai puternic motor pe benzină de 1,0 litri montat vreodată pe o maşină de stradă. Iar eu am avut ocazia să le conduc în Marea Britanie, înainte de a ajunge şi în România. Detalii în continuare.

TEST de prim contact cu Ford Fiesta Black Edition / Red Edition. Neastâmpărat TEST de prim contact cu Ford Fiesta Black Edition / Red Edition. Neastâmpărat

Cea mai nouă generaţie a subcompactei Ford Fiesta a apărut în 2008, ceea ce înseamnă că nu e chiar cel mai nou concurent în intens disputatul segment al maşinilor de oraş europene. Cu toate acestea, Ford nu a stat degeaba şi a aplicat un facelift binemeritat citadinei la sfârşitul lui 2012, iar acum vine în întâmpinarea celor care vor o maşinuţă distractivă şi suficient de puternică, dar care nu îşi permit bomba hot hatch Fiesta ST.

Propunerea celor de la Ford se numeşte Fiesta Red Edition sau Fiesta Black Edition, adică o pereche de ediţii speciale care au primit cel mai puternic motor pe benzină de 1,0 litri montat vreodată pe o maşină de stradă. Este vorba despre vestitul EcoBoost produs şi la Craiova, care a obţinut trei titluri consecutive de Motorul Internaţional al Anului, modificat pentru a produce nu mai puţin de 140 CP.

Concurenţi

Printre concurenţii lui Fiesta se numără Volkswagen Polo, Opel Corsa, Renault Clio şi Peugeot 208, însă nici unul dintre aceştia nu oferă un motor atât de mic cu o putere atât de mare.

Exterior

În cazul lui Fiesta Black Edition, exteriorul e vopsit în negru (evident, nu?), în vreme ce acoperişul şi oglinzile laterale sunt îmbrăcate într-un roşu aprins. Acelaşi roşu scoate în evidenţă şi bara din faţă, care a fost redesenată subtil cu gândul la sportivitate.

Un pachet atrăgător. Şi da, are şi eleron

În cazul lui Fiesta Red Edition, lucrurile stau exact invers – caroseria este roşie, iar acoperişul, oglinzile laterale şi accentele de pe grila radiatorului sunt vopsite în negru.

Pachetul exterior e completat de un set de jante speciale vopsite în negru, de 16 sau 17 inci.

Interior

Pentru România, volanul o să fie acolo unde trebuie - adică pe stânga

Aici, lucrurile stau aproape la fel ca într-o Fiesta normală, cu excepţia că ai parte de un set de scaune cu o susţinere laterală mai bună, iar tapiţeria are accente roşii. În rest, rămâne aceeaşi citadină cu materiale plăcute la atingere şi cu o consolă centrală populată cu o mulţime de butoane.

Performanţe şi ţinută de drum

Aşa cum am spus şi mai devreme, Fiesta Red Edition şi Fiesta Black Edition au primit cel mai puternic motor pe benzină de 1,0 litri montat vreodată pe o maşină de stradă. Un propulsor din care au fost storşi 140 CP, ceea ce înseamnă că o Fiesta Red sau Black are o putere litrică mai mare decât un Bugatti Veyron sau un Ferrari 458 Speciale. Şi da, ştiu că sunt doar 15 CP în plus faţă de varianta cu 125 CP, însă chiar se simte.

În realitate, minusculul EcoBoost de 1,0 litri se descurcă foarte bine pe drumuri virajate de munte, acolo unde trebuie să te joci constant cu cutia de viteze manuală cu cinci trepte. Dacă vrei să ai parte de un zâmbet garantat ştampilat pe faţă, nu trebuie decât să ţii acul turometrului peste 3.000 rpm. Aici, orice apăsare a pedalei de acceleraţie duce la un răspuns instantaneu al propulsorului de sub capotă. Dar Ford nu s-a rezumat doar la creşterea puterii motorului atunci când a dezvoltat ediţiile speciale Red şi Black pentru Fiesta.

Un look tineresc şi o ţinută de drum excelentă. Ce ai putea să mai vrei?

Suspensia este puţin mai tare, rapoartele cutiei de viteze au fost modificate subtil, iar sistemul de direcţie a fost regândit pentru a oferi cât mai multă sportivitate celui de la volan. Şi, surprinzător sau nu, toate acestea funcţionează fără cusur. E un pachet foarte bun, care o să te distreze la orice drum, indiferent de distanţă.

Totodată, sunt conştient că există şi momente în care ai vrea să conduci relaxat (deşi în maşina asta s-ar putea să fie destul de rare), aşa că trebuie să îţi spun că şi aici Fiesta Black Edition şi Red Edition se comportă foarte bine. Există cuplu de la turaţii foarte joase, aşa că plecările de la semafor nu o să fie niciodată o problemă, iar accelerările sunt foarte line.

Indiferent de culoarea aleasă, senzaţiile sunt incluse în pachet

În ceea ce priveşte suspensia sport, pot să spun că a fost gândită suficient de bine încât să ofere un feedback bunicel de pe şosea şi, în acelaşi timp, să fie suficient de confortabilă pentru drumuri lungi.

Consum

Oficial, consumul mixt al ediţiilor speciale Fiesta Red Edition şi Black Edition este de 4,5 l /100 km. Din păcate, însă, testul din Marea Britanie a fost prea scurt pentru a obţine o valoare relevantă a consumului în lumea reală.

Concluzii

Ford Fiesta Red/Black Edition este o alegere foarte bună pentru cei care vor o maşină distractivă – atât în oraş, cât şi în afara lui. Este, dacă vrei, un fel de reinterpretare modernă a clasicului Mini Cooper. Iar asta spune multe.

Datele tehnice ale modelului testat, în pagina următoare.

Citeşte mai departe în pagina următoare »