25 de invenţii care au schimbat istoria automobilului (III) – Cine a inventat multimedia cu touchscreen?

Autor: Cristian Agatie 16 oct. 2019 Dosar & Analize

25 de invenţii care au schimbat istoria automobilului – Partea I

25 de invenţii care au schimbat istoria automobilului – Partea a II-a

Nu toate inovaţiile au avut o poveste simplă, iar multe au fost privite cu neîncredere sau chiar cu ostilitate de către clienţi şi chiar de către unii producători. Folosirea centurii de siguranţă, spre exemplu, este şi astăzi disputată de unii şoferi, în ciuda beneficiilor demonstrate ale purtării acesteia.

În primele două părţi ale acestei trilogii am vorbit despre invenţii fără de care nu concepem un autoturism astăzi, cum sunt airbagul, cutia de viteze automatăcentura de siguranţă sau sistemul de climatizare. A sosit timpul să ne ocupăm de inventatorii sistemului ABS, ecranul tactil pentru sistemul multimedia sau frânele cu disc.

Invenţii care au schimbat istoria: 17. Geamurile acţionate electric – Packard

Astăzi sunt o dotare standard pe aproape toate modelele, mai puţin cele de la baza gamei, dar la începuturi trebuia să dai la manivelă pentru a deschide sau închide geamurile maşinii. Packard a instalat primele geamuri acţionate electric, ca opţiune pe modelele lor 1940. Sistemul era greu şi scump, dar clienţii au fost încântaţi. În curând, a fost introdus şi de alţi producători auto.

18. Caroseria din fibră de sticlă – Chevrolet

Maşinile erau produse din oţel şi timp de decenii nimeni nu şi-a imaginat că se poate şi altfel. Asta până când Chevrolet a lansat Corvette 1953. Punctul de rezistenţă al noului model era tocmai caroseria din fibră de sticlă. În anii ’50, plasticul era considerat încă materialul viitorului, fiind foarte rar folosit în industria auto. Corvette a fost primul model de serie cu o caroserie realizată în întregime din plastic armat cu fibră de sticlă, ceea ce face din Chevrolet un pionier al construcţiilor uşoare în industria auto.

19. Ecranul tactil –  Buick

Astăzi este greu să ne imaginăm un sistem multimedia fără ecran tactil (deşi cei de la Mazda insistă în această direcţie). În 1986, ecranele din maşini erau monocromatice, iar un touchscreen era aproape de neconceput. Opţiunea a fost introdusă pentru prima oară pe Buick Riviera din 1986, iar de atunci a început revoluţia. Privind imaginea de mai sus, nu putem să nu recunoaştem că tehnologia a avansat spectaculos în ultimii ani. Se aude, Mazda?

20. Sistemul ABS – Mercedes

Potrivit Bosch, care este unul dintre liderii mondiali în domeniul componentelor electronice pentru industria auto, introducerea sistemului ABS a salvat milioane de vieţi după 1976, anul în care a fost introdus pe primele maşini. Inventarea sistemului anti  blocare a avut loc în anii ’60, dar abia în anii ’70 Mercedes a lansat primul model cu ABS. Astăzi, sistemul face parte din dotarea de siguranţă obligatorie a tuturor maşinilor produse în lume.

21. Direcţia integrală – Nissan/Honda

Multe maşini dispun astăzi de direcţie integrală, printre acestea fiind chiar şi modele de volum, aşa cum este Renault Megane. Este un sistem complicat, care permite bracarea roţilor din spate în acord cu cele din faţă, uneori în aceeaşi direcţie, alteori în direcţie opusă, pentru a realiza fie o ţinută de drum superioară, fie o rază de bracaj mai mică. Producătorii auto s-au gândit la aşa ceva de multă vreme, dar foarte puţini au îndrăznit să introducă acest sistem în producţia de serie. Nissan a fost primul în 1982, fiind urmat imediat de Honda, cu Prelude 4WS.

22. Caroseria monococă – Lancia

Astăzi cele mai multe maşini, chiar şi SUV-urile dure ca noul Defender, au caroserie monococă, dar multă vreme toate maşinile erau construite pe un şasiu de tip scară. Acesta nu asigura o manevrabilitate foarte bună, însă, făcând ca maşinile să fie mai înalte şi mai grele decât ar fi trebuit. Prima maşină cu monococă a fost Lancia Lambda din 1922, care a revoluţionat modul de producere a maşinilor de pasageri.

23. Frâna cu disc – Citroën

Inventarea discurilor de frână s-a produs destul de timpuriu în istoria automobilului, dar şoferii au mai avut de aşteptat aproape 50 de ani înainte ca Citroën să prezinte modelul DS. Acesta era primul model de serie cu acest tip de frâne, printre alte caracteristici notabile. Astăzi, frânele cu disc reprezintă norma în industrie, chiar dacă modelele mai mici încă mai folosesc tamburi pentru puntea spate.

24. Sticla securizată – Tucker

Geamurile din sticlă securizată, care se sparg în mii de piese mici pentru a evita tăierea pasagerilor a devenit dotare standard pe maşinile produse în ultimele decenii. Cândva, însă, maşinile aveau geamuri din sticlă normală, foarte periculoasă în caz de accident. Tucker Car Company, care a avut o soartă nefericită, a inventat sticla securizată şi a folosit-o la geamurile modelului lor Torpedo. Maşina, deşi revoluţionară din punct de vedere tehnic, nu a avut ocazia să concureze cu produsele celor trei coloşi din Detroit. Geamurile din sticlă securizată au rămas, însă în istorie.

25. CD Playerul auto – Lincoln

După revoluţia radio, producătorii auto au început să monteze pe maşini sisteme de sunet noi, mai performante. Acestea avea sunet stereo şi unele chiar redare de pe casetă. Primul model care a ieşit din fabrică având un CD player la bord a fost însă Lincoln Town Car, în 1986. Imediat, aproape toţi producătorii premium au oferit playere CD ca dotare standard pe maşinile lor, pentru ca apoi tehnologia să ajungă pe toate maşinile, chiar şi cele mai ieftine. Astăzi, cu streaming şi serviciile online, CD playerul a dispărut aproape complet.

Acestea au fost cele mai importante 25 de invenţii din istoria automobilului. Pentru cei care nu au citit primele două părţi, le găsiţi în link-urile de mai jos, vă asigurăm că merită.

25 de invenţii care au schimbat istoria automobilului – Partea I

25 de invenţii care au schimbat istoria automobilului – Partea a II-a

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult
Pro Motor

Comentarii
Inchide