ANALIZĂ: Arestarea lui Carlos Ghosn strică pacea în alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi. Japonezii ies la atac

Autor: Vlad MIRONESCU 21 nov. 2018 Dosar & Analize
ANALIZĂ: Arestarea lui Carlos Ghosn strică pacea în alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi. Japonezii ies la atac

Arestarea lui Carlos Ghosn la Tokyo, după ce ar fi raportat timp de 5 ani câştiguri subdimensionate autorităţilor fiscale japoneze, a dat naştere unor tensiuni în Alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi. 

Hiroto Saikawa, CEO-ul Nissan, a criticat deschis decizia de „a concentra puterea în mâinile unui singur individ”, Carlos Ghosn deţinând numeroase funcţii de conducere, nu doar în cadrul Alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi, ci şi în cadrul companiilor care o formează: Preşedinte al Consiliului de Administraţie şi CEO al Alianţei, Preşedinte al CA şi CEO Renault, Preşedinte al CA Nissan (a fost şi CEO până la 1 aprilie 2017), preşedinte al CA Mitsubishi.

În acelaşi timp, acest scandal pare să scoată la iveală nemulţumirile japonezilor cu privire la factorii de decizie în cadrul Alianţei. Deşi Nissan vinde cu 60% mai mult, Renault deţine controlul final. Renault are o participaţie de 43,4% la Nissan, cu drept de vot, iar Nissan deţine o participaţie minoritară, de 15% în Renault, fără drept de vot. În final, anunţul că Nissan va extinde investigaţia pentru a include şi finanţele alianţei cu Renault – după ce ar fi descoperit dovezi asupra unor posibile nereguli la compania olandeză care conduce operaţiunile Alianţei, este un semn clar că există disensiuni la nivel înalt.

Totuşi, sub conducerea lui Carlos Ghosn, Alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi a avut un parcurs prosper, culminând cu poziţia de cel mai mare constructor auto după vânzările din 2017, precum şi supremaţia mondială după vânzările de maşini electrice.

Alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi: Renault deţine controlul, Nissan vinde mai mult

Alianţa Renault-Nissan, căreia în 2016 i s-a alăturat Mitsubishi Motors, a fost marcată de conflicte între constructori şi guvernul francez, principalul acţionar Renault, care deţine 15% din acţiuni.

Renault are o participaţie de 43,4% la Nissan, cu drept de vot, iar Nissan deţine o participaţie minoritară, de 15% în Renault, fără drept de vot, în timp ce Carlos Ghosn este CEO şi preşedinte al CA al Alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi, CEO şi preşedinte al CA al Renault şi preşedinte al CA al Nissan, după ce a renunţat la funcţia de CEO Nissan la 1 aprilie 2017.

La presiunea guvernului francez, Ghosn a convenit anul trecut să exploreze o alianţă mai strânsă pentru economii mai mari, să protejeze interesele industriei franceze şi să facă alianţa „ireversibilă”.

La nivel mondial, Nissan are vânzări cu 60% mai mari decât Renault.

Reuters: Nissan extinde investigaţia asupra lui Carlos Ghosn la nivelul alianţei cu Renault

Investigaţia pornită de constructorul japonez Nissan privind faptele ilegale comise de executivul Carlos Ghosn va fi extinsă pentru a include şi finanţele alianţei cu Renault, informează Reuters citând surse. Este posibil ca astfel japonezii să caute o controlului deţinut de francezi asupra alianţei.

Nissan a anunţat conducerea Renault că deţine dovezi asupra unor posibile nereguli la Renault-Nissan BV, compania olandeză care conduce operaţiunile alianţei, asupra căreia Renault deţine controlul, ar fi spus trei persoane apropiate situaţiei.

Japonezii critică Alianţa pentru că a „concentrat puterea în mâinile unui singur individ”

Luni, la o conferinţă de presă, Saikawa a subliniat trei categorii de acuzaţii la adresa lui Ghosn: raportarea subdimensionată a compensaţiilor, reprezentarea necorespunzătoare a investiţiilor companiei şi utilizarea în scop personal a activelor companiei.

Preşedintele şi CEO-ul Nissan, Saikawa, a criticat totodată decizia Alianţei (implicit a Renault) de a „concentra puterea în mâinile unui singur individ”.

„Din punct de vedere structural, 43% (din Nissan) este deţinut de Renault, iar şeful Renault este preşedintele Consiliului de Administraţie Nissan”, a spus Saikawa, citat de Reuters.

Alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi – parcurs prosper sub conducerea lui Ghosn

Sub conducerea lui Ghosn, Alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi a devenit unul dintre cele mai mari grupuri auto din lume. În 2017, o maşină din fiecare 9 vândute la nivel mondial era produsă de Alianţă, iar Renault-Nissan-Mitsubishi a devenit cel mai mare constructor de autoturisme la nivel mondial, după vânzări.

Totalul a fost de 10.608.366 de unităţi la nivelul anului 2017, dintre care 3.761.634 au fost Renault, 5.816.278 Nissan şi 1.030.454 Mitsubishi.

De la sfârşitul lui 2017, Alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi a devenit şi cel mai mare constructor de maşini electrice, cu peste 500.000 de unităţi vândute în fiecare lună.

Carlos Ghosn, arestat la Tokyo

Carlos Ghosn a fost arestat, luni, la Tokyo, după un interogatoriu. Ghosn ar fi declarat autorităţilor fiscale din Japonia sume mai mici decât a câştigat, în ultimii 5 ani.

Parchetul din Tokyo a spus că între 2011 şi 2015 Ghosn a declarat că ar fi avut câştiguri totale de 37 milioane euro, când în realitate suma totală era de aproape 80 milioane euro. În plus, din banii companiei (15 milioane euro) s-au achiziţionat şi modernizat casele lui Ghosn din Paris, Tokyo, Beirut, Amsterdam şi Rio de Janeiro, arată informaţiile televiziunii NHK, citate de Hotnews.

Ghosn nu a avut posibilitatea să comenteze public acuzaţiile care i se aduc.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide