Infografic de psihologie auto: ce semnifică, de fapt, numele maşinilor

Cineva s-a gândit să împartă numele maşinilor în nişte categorii bine stabilite, arătându-ne cum ”manipulează” departamentele de marketing ale constructorilor decizia de cumpărare a cumpărătorilor. Fie că aveţi maşină sau că visaţi la una, iată un studiu care v-ar putea ajuta să înţelegeţi mai bine alegerea.

Infografic de psihologie auto: ce semnifică, de fapt, numele maşinilor Infografic de psihologie auto: ce semnifică, de fapt, numele maşinilor

Specialiştii de la Mojomotors au venit cu o idee inedită: de a împărţi pe categorii clare, în mod ştiinţific, denumirile maşinilor comercializate pe piaţa americană. De ce? Pentru că astfel putem înţelege mai bine ce au avut în vedere departamentele de marketing ale constructorilor auto când au decis alegerea unei denumiri - denumire care ne influenţează puternic, fără ca să ne dăm seama...

Astfel, avem 12 categorii în care putem împărţi numele maşinilor (exceptând modelele care au indicative, cum ar fi cele de la Audi, BMW, Mercedes-Benz sau Lexus) şi care sunt de natură să atragă atenţia unui anumit public spre fiecare model în parte. E adevărat, decizia de cumpărare e modelată de mulţi alţi factori, dar primul factor este chiar auzirea numelui unei maşini, nu-i aşa?

Cele mai multe denumiri ale maşinilor (21,9%) provin de la anumite locuri sau sunt combinaţii care sugerează locuri foarte cunoscute. De exemplu, SUV-urile Hyundai Tucson şi Santa Fe se referă la oraşele Tucson (Arizona), respectiv Santa Fe (New Mexico), situate în zone deşertice şi unde condiţiile de viaţă sunt dure - adică maşinile sugerează robusteţea pe care o vrei de la SUV-ul tău.

Santa Fe (New Mexico) e cea mai veche capitală a unui stat american, combinând trăsături ale culturii mexicane şi ale civilizaţiei moderne americane. E un nume cu multe semnificaţii, iar SUV-ul Hyundai Santa Fe profită din plin de acest lucru

 

Toyota Venza, însă, este o combinaţie între cuvântul ”venture” (aventură) şi Monza (cunoscutul oraş din Italia), iar Subaru Tribeca îşi ia numele după unul dintre cele mai cunoscute şi pline de viaţă cartiere din New York. Asta în timp ce multe modele Chevrolet fac trimitere la locuri extrem de cunoscute din SUA: Malibu, Colorado, Canyon sau Yukon.

A doua cea mai importantă categorie de nume se referă în mod direct la aventură (19,5% dintre nume), fiind specifică în principal domeniului SUV-urilor şi crossover-urilor. Încă înainte de a vedea un model din această categorie, denumirea lui are rolul de a-ţi inspira ieşiri în natură şi peisaje cât mai sălbatice - asta deşi, în realitate, aproape nicio maşină nu are capacitatea de a te duce acolo dacă nu există asfalt...

Înainte de a vă gândi la celebrul deja model Jeep, trebuie înţeles că wrangler-ii erau chiar mai tari decât popularii cowboys din filmele western, deoarece erau adevăraţii specialişti în îmblânzirea cailor sălbatici

 

De exemplu, Ford Escape (”escape” însemnând ”evadare”, ”refugiere”) a devenit unul dintre cele mai bine vândute SUV-uri accesibile în SUA, iar Audi Allroad (”all road” însemând ”toate drumurile”) a dat naştere unei nişe foarte profitabile pentru constructorul german.

Şi monovolumul Honda Odyssey are rolul de a sugera un voiaj plin de aventuri (exact definiţia din dicţionar), în timp ce Jeep Wrangler, devenit deja o legendă pentru americani, face trimitere la cowboy, mustangi neîmblânziţi şi ranch-urile din filmele western. Ca să nu mai vorbim de nume precum Freelande, Highlander sau Pathfinder.

Următoarea mare categorie de nume se referă la natură (14,4%), care, principial, se leagă destul de mult de aventură, dar pune mai mult accentul pe floră şi faună sau pe elemente meteorologice sau geologice. Corolla, cea mai vândută maşină Toyota din istorie, semnifică petalele unei flori, iar Passat, cel mai cunoscut model VW după Golf, se crede că provine de la curenţii de aer din atmosferă care influenţează clima planetei.

Care parte a florii este denumită corolă? Acea parte căreia Lucian Blaga i-a dedicat o poezie foarte emoţionantă - pe care, cu siguranţă, japonezii de la Toyota o apreciază

 

Asta în timp ce Equus, noua limuzină Hyundai, se referă la animalele care se pretează la echitaţie (cai, măgari, zebre), iar Tiguan e pur şi simplu combinaţia dintre ”tigru” şi ”iguană”... Mai vreţi şi alte animale? Ford Mustang (cal sălbatic american), VW Beetle (cărăbuş) sau Dodge Viper (viperă) sunt grăitoare.

Paradoxal, domeniul tehnologiei furnizează doar 2,3% din nume (Chevrolet Volt, Opel Ampera sau Peugeot iOn), iar cel al universului uman circa 2,7% (Mini Cooper provine de la numele lui John Cooper, iar Chevrolet Caprice te duce imediat cu gândul la capricii). Interesant, maşinile cu nume din domeniul muzical (3,2%) mizează şi pe un aspect cât mai fluid (cum ar fi Hyundai Sonata sau Kia Cadenza).

Foarte puţine maşini sugerează ideea de viteză (predominantă în percepţia oamenilor despre maşini) prin nume

 

Ne-am fi aşteptat ca factori determinanţi pentru ideea de maşină, precum viteză şi putere, să domine când vorbim de numele maşinilor. Nu e aşa: doar 6% din nume provin din sfera puterii (Nissan Armada sau Jeep Commander) şi doar 3,7% dintre denumiri sunt inspirate de viteză (Hyundai Veloster, derivat din ”velocity”, Chevrolet Sonic sau Dodge Dart, care imediat te face să te gândeşti la jocul darts...).

Oricum ar fi, înainte de a decide că o anumită maşină vă place, încercaţi să faceţi abstracţie de numele ei, măcar pentru câteva secunde. Sigur veţi avea surprize...

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.