Sfaturi de condus pe timp de iarnă

Autor: Marius Vișan 22 nov. 2018 Dosar & Analize

Iată câteva modalităţi de a rămâne în siguranţă la volan pentru situaţiile când trebuie să plecăm la drum pe vreme rea.

 Eternul sfat: folosiţi cauciucurile de iarnă

Echiparea maşinii cu pneuri de iarnă ar trebui făcută cât mai curând, fără ca şoferii să aştepte prima ninsoare sau chiar apariţia poleiului. Anvelopele de iarnă înregistrează distanţe de frânare mici pe zăpadă. De asemenea, adoptatea anvelopelor de iarnă poate reduce distanţa de frânare, pe asfalt ud sau zăpadă, cu 4,8 metri, la o viteză de 100 km/h. 

Bateria

Cand temperatura exterioara scade, pentru pornirea motorului rece este necesar un curent de 2-3 ori mai mare decat atunci cand este cald afara: in primul rand conteza tipul de ulei din motor. Atunci cand este frig vascozitatea acestuia creste (indiferent de marca si tip) iar efortul de a „invarti” motorul este mai mare, astfel solicitand mai mult bateria. Înainte să plecaţi la drum asiguraţi-vă că aveţi suficient curent în baterie. 

Ştergătoarele

Verificaţi ştergătoarele de parbriz – acestea nu ar trebui să murdare. De asemenea, lamele ştergătoarelor nu ar trebui să fie crăpate sau despicate. 

Nivelul de ulei

Verificaţi nivelul de ulei şi asiguraţi-vă că utilizaţi uleiul de motor recomandat în cartea maşinii deoarece vremea rece îl poate îngroşa. 

Lichidul de spălare a parbrizului

Veţi folosi mult mai mult lichid de parbriz decât în mod obişnuit, din cauza pulverizării de către celelalte maşini a apei sărate de pe asfalt, deci asiguraţi-vă că rezervorul este la un nivel ridicat. De asemenea, asiguraţi-vă că are o concentraţie suficient de mare pentru a nu îngheţa.

Luminile şi sistemul de frânare

În condiţiile în care vizibilitatea este redusă, farurile maşinii îi fac pe ceilalţi participanţi la trafic să fie conştienţi de prezenţa dumneavoastră pe şosea. Verificaţi dacă toate luminile funcţionează aşa cum ar trebui, inclusiv lămpile şi indicatoarele de frână. De asemenea, verificaţi farurile de ceată. Utilizaţi-le numai atunci când vizibilitatea este slabă, deoarece acestea îi pot orbi pe ceilalţi şoferi. Verificaţi dacă frânele maşinii funcţionează eficient şi că lămpile de frână să nu fie arse.

Combustibil

Păstraţi-vă maşina cu plinul făcut, astfel încât să puteţi rula cât mai mult şi menţine caldura în interior, pentru cazurile în care rămâneţi blocat în zăpadă. Dacă conduceţi un vehicul electric, înainte de plecare, asiguraţi-vă că bateria este încărcată la maximum.

Lichidul de răcire

Dacă vedeţi că rezervorul este sub limita indicată, completaţi nivelul de antigel.

Echipament de urgenţă

Condiţiile de conducere se pot schimba rapid iarna, astfel că este bine să ţineţi câte obiecte esenţiale în maşină. O pătură şi un încărcător de telefon ar trebui să fie păstrate la îndemână. 

Triunghi de avertizare (Obligatoriu!) 

Dacă maşina rămâne în pană va trebui să o semnalizaţi cu un triunghi reflectorizant

Lopată, perie şi racletă

O lopată pentru zăpada de pe lângă maşină, o perie pentru cea de pe aceasta şi nelipista racletă pentru geamuri, pe lângă care mai sunt utile un pulverizator cu soluţie de parbriz şi spray-uri pentru dezgheţ. 

Regulile de circulaţie

O dată pornit la drum, ar fi cazul să respecţi atât regulile scrise de circulaţie, cât şi cele nescrise ale unui condus de bun-simţ. Nu uita sa foloseşti preponderent frâna de motor şi să aborderzi cu grijă virajele. Regula de aur este să intri cu viteză mică în curbă şi să accelerezi doar după ce ai vizibilitate optimă, la ieşire. 

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Marius Vișan
Marius Vișan
Marius Vișan a poposit în lumea auto în anul 2015, însă cu jurnalismul online este familiarizat încă din anul 2006 când a început cursurile Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării. Contactul cu mașinile l-a luat la vârsta de 18 ani, odată cu obținerea permisului auto. Pasiunea ... citește mai mult
Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide