SPECIAL: Drumul unui Mercedes-Benz O302 IranNational, autobuzul copilăriei comuniste, de la epavă la autocar al nostalgiei

În perioada comunistă, România a importat autocare Mercedes-Benz O302 construite sub licenţă la fabrica IranNational din Iran. Pentru cei care au trăit în acea perioadă, aceste autocare s-ar putea să le trezească amintiri, fiindcă există şanse mari să fi călătorit în cel puţin o excursie într-un Mercedes-Benz O302 IranNational. Dar timpul nu a fost foarte blând cu aceste vehicule, numărul lor micşorându-se în fiecare an. Din fericire, un muzicant pasionat de maşini clasice a readus la viaţă un astfel de autocar, pe care îl foloseşte pentru a călători în ţară cu trupa sa de muzică.

SPECIAL: Drumul unui Mercedes-Benz O302 IranNational, autobuzul copilăriei comuniste, de la epavă la autocar al nostalgiei SPECIAL: Drumul unui Mercedes-Benz O302 IranNational, autobuzul copilăriei comuniste, de la epavă la autocar al nostalgiei

Ştii deja că noi nu prea scriem despre autobuze şi autocare, fiindcă nu sunt chiar la îndemâna oricui şi nu prea ne pricepem la aşa ceva. Dar povestea pe care o vei afla în rândurile de mai jos nu e despre orice autocar, ci unul cu care s-ar putea să te fi plimbat prin ţară dacă ai copilărit în anii comunismului în România.

Mai exact, este vorba despre un Mercedes-Benz O302 IranNational care a făcut parte din loturile de autocare importate din Iran în anii 1960-1970. Aceste vehicule de transport au fost folosite de Oficiul Naţional de Turism (ONT) şi Uniunea Tineretului Comunist (UTC), parcurgând milioane de kilometri pe drumurile din România cu elevi, studenţi sau turişti la bord.

Alexandru Constantinescu, toboşarul trupei Cabaret, a reuşit să readucă la viaţă unul dintre ultimele exemplare rămase ale acestui autocar fabricat sub licenţă, iar povestea lui începe la Oradea, de unde a cumpărat, în 2008, un bătrân O302 construit în 1973.

Aşa arăta bătrânul autocar când a fost cumpărat de la Oradea

Caroseria era cârpită şi ruginită, iar şasiul era rupt în zona punţii spate, aşa că a apelat la Uzina de Reparaţii (URAC) din cadrul RATB. Acolo, în doar câteva ore, autocarul a fost desfăcut în bucăţi, după care s-a trecut la reparaţiile propriu-zise. Următorii paşi au fost vopsirea şi restaurarea interiorului, ambele operaţiuni fiind făcute chiar de Alexandru în timp de aproximativ un an.

L-am întrebat pe proprietar dacă a fost nevoie şi de reparaţii la motor, dar mi-a spus că propulsorul, cutia de viteze, diferenţialul şi sistemul de frânare au rămas neatinse, fiind în stare foarte bună, deşi kilometrajul din bord afişează peste 1,5 milioane km parcurşi.

La Bucureşti, totul a fost demontat

Vişiniul folosit pentru exterior este culoarea originală, regăsită sub alte straturi de vopsea în timpul recondiţionării. E un aspect neobişnuit, fiindcă majoritatea autocarelor folosite de ONT erau vopsite în albastru cu alb. De altfel, această particularitate i-a făcut pe unii membri ai clubului Retromobil să creadă că acest autobuz ar fi fost folosit de clubul sportiv Rapid, însă nu s-a găsit nici o dovadă în acest sens până acum.



Undeva în 2010, lucrările de restaurare au fost terminate, iar autocarul lui Alexandru a pornit din nou la drum, doar că acum îi are drept pasageri pe membrii trupei Cabaret, în care activează şi el ca toboşar, iar ocazional participă la evenimente organizate de Mercedes-Benz şi clubul Retromobil România.

Alexandru Constantinescu în stânga şi Timmy Radu, care ne-a dat pontul despre această poveste, în dreapta

Cât despre celelalte exemplare IranNational O302, Alexandru Constantinescu mi-a spus că, din câte ştie el, ar mai exista doar două în România în acest moment – cel vişiniu pe care l-a restaurat şi unul albastru, pe care – ghici ce – îl deţine tot el şi la care a început deja (în 2014) să facă reparaţii.

Câteva cuvinte despre Mercedes-Benz O302 IranNational

Autocarul O302 IranNational a fost construit sub licenţă Mercedes-Benz în Iran la fabrica IranNational, care acum se numeşte Iran Khodro şi construieşte, printre altele, o variantă locală a primei generaţii Dacia Logan.

Potrivit TramClub, în perioada 1967-1975 au fost importate, în mai multe serii, aceste autocare ce au intrat în proprietatea Întreprinderii de Transporturi Turistice Auto (ITTA) şi al parcului de autovehicule PCR. Cele câteva sute de exemplare au fost aduse pe roţi până în România, conduse de şoferi români din Iran până în Bucureşti.

Au existat mai multe motoare disponibile, cu cilindree de la 5,7 litri la 9 litri, însă consumul de carburant nu depăşea 30 l/100 km, ceea ce era foarte puţin pentru un vehicul care putea transporta, în funcţie de configuraţie, până la 47 de persoane.

În Germania, producţia la Mercedes-Benz O302 a început în 1965 şi s-a încheiat în 1975, când a început fabricarea modelului O303. Cu alte cuvinte, 2015 e anul în care Mercedes-Benz O302 împlineşte 50 de ani de existenţă.


Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.