Femeile care au schimbat maşinile de azi. Vă mulţumim!

Autor: Adrian Mihălţianu 10 oct. 2013 Dosar & Analize

Aceste femei nebune şi maşinile lor minunate

Odată cu instituţionalizarea şofatului, au apărut şi testele pentru permisul de conducere. Ducesa Anne d’Uzès este prima persoană care a trecut cu bine testul de condus în Franţa anului 1898, iar Amalie Hoeppner a fost primul cetăţean german care a făcut acelaşi lucru, în Leipzig, în 1909. De altfel, ducesa d’Uzès a luat şi prima amendă de circulaţie pentru viteză – depăşise viteza maximă de 12 km/h în pădurea Bois de Boulogne cu 1 km/h!

Multe dintre soţiile creatorilor de automobile erau piloţi de curse, iar femeile din înalta societatea adorau să se dea cu maşinile – de exemplu, prinţesa Dolgorukaya, cea de-a doua soţie a ţarului Alexandru al II-lea, a participat la o cursă de viteză de la Sankt Petersburg la Kiev în 1911… Totuşi, moravurile s-au reîntors apoi la normele patriarhale, iar femeile au dispărut treptat din sporturile cu motor vreo zece ani.

Dar n-au dispărut de tot, căci femeile temerare care iubeau să călătorească au participat deseori la curse de anduranţă. De menţionat este Clärenore Stinnes, o nemţoaică deja celebră la cei 26 de ani ai săi, căci câştigase nu mai puţin de 17 curse în doar doi ani!

Clärenore Stinnes, cu cravată şi pantaloni între doi amerindieni, în primul tur cu maşina în jurul lumii, în perioada 1927-1929

Să o lăsăm să vorbească un pic: „Am simţit dorinţa de a explora marele necunoscut. Te simţi mai aproape de el în stepele nesfârşite, în pădurile acoperite cu gheaţă şi zăpadă şi în sublima solitudine a munţilor.” Cum arăta Clärenore Stinnes? ”Poartă pantaloni, este minionă şi dulce, arată ca o studentă, sudează ţigările una după alta şi tot ce îi place mai mult este să râdă la nesfârşit.”, aşa o descria un jurnalist.

Clärenore s-a îmbarcat aşadar pe 25 mai 1927 alături de fotograful Carl-Axel Söderström în primul tur al lumii cu maşina, un Adler Standard. Traseul i-a dus spre Damasc, apoi Teheran, urcând spre nord la Moscova şi apoi spre est, prin pustietăţile Siberiei şi ale deşertului Gobi, ajungând la Beijing. De aici, au traversat cu vaporul spre Japonia şi Hawaii, apoi spre America Centrală. Au traversat munţii şi au coborât spre Buenos Aires, apoi au urcat din nou traversând întreg continentul, ajungând în America de Nord până la Vancouver şi, în cele din urmă, la New York. Din acest port au traversat din nou Oceanul, ajungând în cele din urmă la Berlin, la capătul călătoriei lor de 46.758 de kilometri. Un tur de forţă care a durat doi ani şi o lună, finalizat cu o trecere triumfală pe AVUS-ul din Berlin (circuitul sub formă de ac de cusut din oraş)!

Ernes Merck – la volan, soţul ei – copilot

Să mai amintesc şi de Ernes Merck, una dintre femeile care concurau împotriva bărbaţilor în cursele de viteză – în 1927 a fost chiar mai rapidă decât soţul ei la cursa de viteză în coastă din Klausen; de Elisabeth Junek din Praga, care a câştigat prima sa cursă la vârsta de 24 de ani şi apoi concura împotriva soţului său pe circuit, câştigând în 1927 pe Nürburgring la volanul unui Bugatti; sau de celebra Suzy Dietrich, care realiza în anii ’50 multiple recorduri la volanul unui Porsche 550 Spyder.

Peste tot, femeile erau capabile să demonstreze că sunt la fel de bune la pilotaj ca bărbaţii, şi doar normele închistate ale unei societăţi patriarhale le-au scos treptat din motorsport. Iar dacă anii ’60 au readus femeile pe pistă, au făcut-o mai ales sub formă de majorete şi de hot babes – aşa cum au rămas din păcate şi azi. Excepţii au fost – precum celebra Shirley Muldowney, care a câştigat de trei ori campionatul NHRA (National Hot Rod Association), la volanul unui dragster Top Fuel, maşinărie cu mii de cai putere, capabilă să parcurgă 300 de metri în sub 3.8 secunde – dar au fost puţine.

Shirley Muldowney. Fata asta a condus dragstere de mii de cai putere. Şi a şi câştigat cu ele

Din fericire, sunt încă multe femei care concurează în motorsport – Sabine Schmitz este un bun exemplu de pilot extrem de bun, capabil să facă absolut ce doreşte pe Nürburgring, dar să o menţionăm şi pe Danica Patrick, celebra femeie pilot din NASCAR, care a reuşit în 2013 un pole position la cursa de la Daytona 500 cu un Chevrolet SS – primul din istorie reuşit de o femeie!

E adevărat, în aproape toate cazurile sponsorii vin şi dau cu banul doar dacă respectiva femeie e şi superbă de plângi, başca dacă se dezbracă pentru revistele de bărbaţi – vezi cazul superbei ucrainiance Inesa Tuskanova, care concurează în WRC… Culmea, în multe privinţe, societatea de astăzi priveşte femeile cel puţin la fel de sexist ca acum un secol în urmă, diferenţa fiind că azi bărbaţii vor să vadă totul la o femeie pilot, în timp ce pe vremuri se scandalizau că acestea veneau îmbrăcate în pantaloni. Un fals progres, aşadar!

Danica Patrick celebrând primul pole-position reuşit de o femeie în istoria NASCAR. La mai mare şi la cât mai multe curse!

Însă femeile nu au jucat un rol important doar la începuturile industriei auto sau în motorsport. Povestea lor se leagă de cea a maşinilor şi în alt fel…

Continuarea, PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide