Anvelope runflat sau tradiționale? Merită să cumperi un cauciuc care nu se dezumflă?

Autor: Radu Țuțulan 09 sept. 2023 Știri auto

Tehnologia a evoluat foarte mult și este tot mai accesibilă, astfel că mulți șoferi se întreabă dacă să folosească anvelope runflat sau tradiționale și dacă merită să investească în cauciucuri care nu se dezumflă.

Anvelopele runflat sunt tot mai populare în rândul șoferilor, mai ales că prețul lor a scăzut permanent.

Acestea se dezumflă mult mai lent decât cele obișnuite. Iar mașina poate fi condusă până la 50 de kilometri, chiar dacă a făcut pană.

Cu toate că se ieftinesc de la an la an, în continuare sunt de 2-3 ori mai scumpe decât anvelopele obișnuite.

Ce avantaje au anvelopele runflat

Din punct de vedere al caracteristicilor de aderență, anvelopele runflat sunt identice cu cele obișnuite.

Diferența este făcută de tehnologia din interiorul cauciucului, care permite rularea chiar și atunci când anvelopa nu mai are aer în interior.

Runflat-ul nu are legătură cu aderența. Are legătură doar cu capacitatea anvelopei de a se deplasa după ce ai făcut pană, ajungând chiar la presiune zero. Practic rezistă mult mai mult, să mergi pe acea roată niște kilometri mulți, ca să ajungi la un punct de depanare. Runflat-ul te salvează pentru că nu se face bucăți și nu rămâi pe jantă și rezistă mult mai mult”, a explicat pentru ProMotor multipul campion de raliuri Titi Aur, expert în conducere defensivă.

Ce dezavantaje are anvelopa runflat

Principalul dezavantaj e reprezentat de prețul cu care se comercializează.

În general, acestea costă dublu, chiar triplu față de o anvelopă normală.

De exemplu, pe unul dintre cele mai populare site-uri de comerț online, găsim anvelopele runflat all-season care pornesc de la prețule de:

  • 534 lei – 225/40 R18
  • 625 lei – 205/55 R16
  • 1.493 lei – 315/35 R20

Pe același portal, anvelope all-season obișnuite se găsesc de la prețul de:

  • 250 lei – 225/40 R18
  • 227 lei – 205/55 R16
  • 599 lei – 315/35 R20

Desigur, aceste prețuri pot varia în funcție de producător, distribuitor, comerciant, sezon, etc.

Dacă mergi cu un cauciuc runflat, pe pană, nu poți să îl umfli pur și simplu și să pleci cu mașina mai departe. De fiecare dată trebuie verificat, să vezi dacă s-a tocit, dacă s-a tăiat, etc. Iar dacă vei merge 30-50 de kilometri cu el runflat, mai mult ca sigur că trebuie înlocuit. Această tehnologie nu înseamnă că e indestructibil, ci doar că poți conduce și controla mașina câțiva kilometri, deși ai o roată dezumflată”, a mai explicat Titi Aur,

Merită să investești în anvelope runflat?

Multiplu campion de raliuri și expert în conducere defensivă, Titi Aur, consideră că aceste tipuri de anvelope sunt bune. Mai ales pentru cei care sunt mereu presați de timp sau merg prin diverse zone izolate.

Din ce în ce mai multe mașini în ziua de astăzi nu mai au roată de rezervă. Și atunci, dacă faci pană, rămâi blocat acolo. Dacă ai un cauciuc cu anvelopă runflat, ai șansa să mergi niște kilometri, chiar zeci de kilometri, până când ajungi să își rezolvi problema. Deci e o investiție bună din acest punct de vedere, mai ales dacă ai copii în mașină, ești o persoană ocupată și nu ai timp de pierdut”, e de părere fostul pilot de raliuri.

Dar, pentru cine nu are bani pentru a investi în această tehnologie, atunci cea mai bună opțiune, spune Titi Aur, sunt anvelopele obișnuite premium.

Chiar dacă sunt mai scumpe, aderența lor este mai bună. Iar asta se vede mai ales într-o situație extremă.

Chiar dacă mergi cu viteză mică, sunt moment când poate trebuie să pui o frână bruscă. Sau să eviți un copil ori altă o mașină. Sau poate ești pe un drum alunecos. În astfel de momente, abilitățile tale de șofer sunt puse la încercare. Iar o anvelopă de calitate ajută să oprești mai eficient, să virezi mai repede sau să controlezi mașina mai bine”, a conchis Titi Aur.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide