Ce este roata de rezervă slim și câți KM poți circula cu ea? Viteza maximă este limitată

Autor: Radu Țuțulan 04 mart. 2024 Știri auto

Tot mai multe autoturisme noi au roata de rezervă de dimensiuni mici, care are o viteză maximă de rulare limitată. În plus, este important ca șoferii să știe câți kilometri pot circula cu această roată de rezervă slim.

Sunt mulți șoferi care se gândesc la roata de rezervă ca la „a 5-a roată de la căruță”. Dar aceasta, chiar dacă ocupă ceva spațiu, nu este niciodată în plus, mai ales pe drumurile din România.

Totuși, producătorii auto au găsit o soluție mai practică și au conceput o roată de rezervă slim.

Ce este roata de rezervă slim

Pentru a reduce costurile, producătorii de autovehiculele nu mai dotează mașinile cu o roată de rezervă clasică.

În schimb, această „ 5-a roată” a intrat la categoria de dotări opționale. Iar clienții pot alege fie varianta de dimensiuni standard, fie o variantă mai compactă.

Roata de rezervă slim are o bandă de rulare mult mai îngustă. Ocupă un spațiu mai mic, dar poate fi utilizată o scurtă perioadă de timp.

Câți KM poți circula cu roata de rezervă slim

De obicei, roata de rezervă slim se regăsește la autovehiculele de mici dimensiuni.

Este fabricată dintr-un material mai ușor și nu este la fel de rigidă sau de rezistentă ca o roată normală. De aceea nu poate fi folosită decât un număr limitat de kilometri.

Conform specificațiilor producătorilor, majoritatea acestor roți compacte nu pot fi folosite mai mult de 90-100 de kilometri. Cauciucul se tocește mult mai repede decât în cazul anvelopelor normale și își pierde aderența.

De aceea, recomandarea specialiștilor este să nu circuli mai mult de 50-60 km cu o roată de rezervă slim.

Viteza maximă cu care poți circula dacă folosești roată slim

Viteza maximă de rulare cu aceste roți compacte este limitată la cel mult 80 km/h. Dar la unele modele de roată de rezervă slim viteza maximă recomandată este de 50 km/h.

De aceea, este foarte important ca șoferii să citească toate specificațiile notate pe aceste roți compacte.

Pentru că fiecare tip de roată are anumite limite de viteză și grad de uzură.

Ești obligat să ai în mașină roată de rezervă și cric?

Codul Rutier nu îi obligă pe șoferi să aibă în mașină o roată de rezervă, cric sau cheie pentru prezoane.

Deși sunt elemente care pot fi considerate „de siguranță”, ele nu sunt obligatorii.

Nu doar producătorii auto includ roțile de rezervă la categoria „opționale”, ci și legislația rutieră.

Cum schimbi roata la o mașină

Pentru a schimba roata la o mașină, trebuie să ai cric, cheie de deșurubat prezoane și, desigur, o roată de rezervă. După ce ai dat jos capacul roții (dacă e cazul), trebuie să deșurubezi, pe rând toate prezoanele. În general, sunt 4 sau 5, dar poți întâlni mașini cu 3, 6 sau chiar mai multe șuruburi.

Pe scurt, pașii sunt următorii:

  1. montezi triunghiurile reflectorizante (dacă mașina e oprită pe margin
  2. deșurubezi prezoanele de la roata la care ai făcut pană
  3. ridici mașina pe cric
  4. dai jos roata la care ai pană
  5. pui roata de rezervă în locul roții la care ai făcut pană
  6. înșurubezi 2-3 piulițe cu mâna, ca să te asiguri că roata stă pe poziții
  7. lași ușor mașina din nou pe sol și te asiguri, încă o dată, că roata de rezervă e pe poziția potrivită
  8. lași de tot mașina jos și strângi prezoanele cât poți de tare.

Pentru a te asigura că sunt strânse bine prezoanele, este recomandat chiar să apeși cu piciorul pe cheia de roți și a înfileta astfel cât se poate de bine șuruburile.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: Shutterstock.com / ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide