Este legal să schimbi sistemul de evacuare al mașinii? În ce situații poate fi reținut talonul auto

Autor: Radu Țuțulan 07 apr. 2024 Știri auto
Este legal să schimbi sistemul de evacuare al mașinii? În ce situații poate fi reținut talonul auto

Din dorința de a produce un sunet mai puternic, unii șoferi fac modificări la sistemul de evacuare al mașinii. Dar, dacă nu este respectată legea, talonul auto poate fi reținut.

Sunetul pe care îl produce motorul unei mașini poate spune foarte multe despre puterea acestuia.

De aceea, sunt șoferi care încearcă să obțină un sunet cât mai puternic, chiar dacă acel autoturism nu e prevăzut cu o evacuare sport.

Este legal să schimbi sistemul de evacuare al mașinii?

Conform legii, sistemul de evacuare al mașinii poate fi înlocuit. Dar condiția este ca noua evacuarea să fie omologată, similară cu cea din fabrică.

În cazul în care se montează o evacuare neomologată, care produce zgomot peste limita legală, șoferul poate rămâne fără talonul auto.

Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reține de către poliția rutieră în cazul în care […] zgomotul în mers sau staționare depășește limita legal admisă pentru tipul respectiv de vehicul”, stabilește Art. 112 (i), din OUG 195/2002.

Conform Agenției de Mediu, limita legală de zgomot trebuie să se încadreze între 45 și 55 de decibeli.

De asemenea, talonul poate fi reținut și dacă vehiculul înregistrează o depășire a nivelului de emisii poluante.

Poți rămâne fără talon din cauza filtrului de particule

Filtrul de particule face parte din ansamblul sistemului de evacuare. Acesta e montat în apropierea motorului și are rolul de a distruge particulele rezultate în urma arderii combustibilului în motor.

Cu timpul, acest filtru trebuie înlocuit, însă prețul unuia no poate depăși la unele modele chiar și 5.000 de lei,

De aceea, unii șoferi au renunțat definitiv la DPF/GFP, chiar dacă din cauza asta riscă să le fie suspendat certificatul de înmatriculare. Sau să nu treacă de Inspecția Tehnică Periodică.

Pentru că la verificarea noxelor, atât în cadrul unui control al RAR, cât și la reînnoirea ITP-ului, mașina va emite noxe peste valoarea maximă admisă. Deci, nu va primi drept de circulație pe drumurile publice.

Amendă pentru mașinile care poluează fonic

Sancțiunea pe care poliția o poate aplica atunci când constată că un vehicul poluează fonic este pentru montarea unui sistem neomologat de evacuare.

Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni […] montarea la autovehicul și tractor agricol sau forestier, remorcă sau tramvai a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini ori dispozitive de avertizare sonoră sau accesorii ori modificări neomologate” prevede Art. 101 (10), din legea circulației.

Pentru a nu primi o astfel de sancțiune, cei care își schimbă evacuarea al mașinii, montând un sistem diferit de cel omologat de constructorul auto, trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român.

Inspectorii RAR vor verifica mașina, iar dacă aceasta respectă normele de poluare, siguranță și limitele legale de zgomot, vor fi omologate. Iar modificările vor fi trecute în cartea mașinii și în talonul auto.

Care sunt cele V clase de sancțiuni

Din 2024, un punct de amendă reprezintă 5% din salariul minim pe economie. Ceea ce înseamnă, în prezent, că un punct de amendă are valoarea de 165 de lei.

Astfel, există cinci clase de sancțiuni:

  • clasa I        2 – 3      puncte-amendă:     330 – 495 lei;
  • clasa II      4 – 5       puncte-amendă:     660 – 825 lei;
  • clasa III     6 – 8      puncte-amendă:     990 – 1.320 lei;
  • clasa IV     9 – 20    puncte-amendă:  1.485 – 3.300 lei;
  • clasa  V    21 – 100  puncte-amendă:  3.465 – 16.500 lei.

Amenzile încadrate în clasa a V-a de sancțiuni se aplică exclusiv persoanelor juridice.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide