Fiat Sedici

Ideea de SUV de oraş este cam aceeaşi cu ideea de hovercraft – pentru cei ce nu ştiu, acel vehicul multifuncţional care merge nu numai pe apă, cum ar fi normal pentru o barcă, ci şi pe uscat. SUV-urile nu prea au ce căuta în mediul urban, locul lor fiind mai degrabă într-un peisaj ceva mai sălbatic, cu terenuri accidentate şi provocări la tot pasul. Şi totuşi, există şi excepţii de la regulă.

Fiat Sedici Fiat Sedici
În capul scărilor, mă aştepta un Fiat Sedici, parcat cuminte cu botul spre circulaţia în care urma să se avînte în scurt timp. Mă apropiam fără să mă grăbesc, încercînd să percep cale de cîteva secunde imaginea de ansamblu a maşinii.

E simpatică, mi-am spus, deşi are o formă uşor “altfel”. Designul exterior, imaginat de Giugiaro, denotă o combinaţie în stil italian între eleganţă şi sportivitate, finisajul avînd un aer robust, conferit de grila impozantă aflată în partea din faţă a maşinii, de capota uşor alungită, de farurile care se întind spre aripi şi de luneta curbată lasciv.

Dar nu m-am putut abţine să mă întreb cum poate să pară un SUV atît de mic, comparativ cu maşinile de teren obişnuite. Faţă de un model de dimensiuni reduse, cum ar fi, spre exemplu, popularul Opel Corsa, italianul Sedici are 12 centimetri în plus la capitolul lungime şi 4 la lăţime, diferenţa cea mai mare fiind vizibilă la înălţime – 14 centimetri.

Dimensiunile au fost deci primul indiciu care mi-a dat de înţeles că am înaintea mea un mini SUV, capabil şi să se strecoare prin traficul aglomerat din oraş, şi să facă faţă unui traseu accidentat.

Pînă la urmă este o maşină 4x4. Şi 4x2 totodată. Cum vine asta? Sistemul de tracţiune al lui Sedici este destul de inedit, oferind posibilitatea trecerii de la 4x2 la 4x4 cu ajutorul unui buton situat între scaunele din faţă.

Astfel, în condiţii normale de mers, maşina are tracţiune faţă (modul 2WD), însă imediat ce simte drumul alunecos, tracţiunea se transferă parţial şi roţilor din spate (modul AUTO). O a treia posibilitate, modul LOCK, determină maşina să se comporte ca una 4x4, însă numai pînă la viteza de 60 km/k, după care sistemul este decuplat automat.

Nu am putut să nu zîmbesc cînd, în timp ce mă urcam la volan, am realizat că numele maşinii, Sedici, e de fapt rezultatul operaţiunii matematice 4x4. Modelul nu este primul 4x4 al constructorului italian Fiat, debutul consemnîndu-l generaţia Panda 4x4, apărută prin anii ’80.

Probabil că tocmai lipsa de experienţă stă la baza parteneriatului dintre Fiat şi Suzuki. Rezultatul: Sedici este construit pe platforma modelului SX4 al Suzuki şi e şi asamblat într-o fabrică Suzuki, de unde şi multiplele asemănări dintre cele două maşini, atît în ceea ce priveşte aspectul exterior, cît şi cel interior.





Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.