Mitsubishi Lancer Evolution – Test in RO

Autor: Dan Vache acum 13 ani Test drive

Avem în faţă a zecea generaţie a legendarului model Lancer Evo. Şi dacă până acum purta lângă apelativul Evo şi numărul generaţiei, versiunea europeană a actualului model se numeşte Lancer Evolution şi atât.
Faţă de Evo 9, actualul Evolution nu mai este atât de impresionant. Vechea generaţie era semnificativ diferită faţă de versiunile cu motorizări “normale”. Acum situaţia s-a schimbat.

Generaţia Lancer care a introdus noul look stil jet fighter şi-a câştigat deja un număr însemnat de fani, deşi mulţi alţi simpatizanţi ai mărcii nu apreciază schimbarea de stil în designul casei japoneze. Noul Evolution este un Lancer ce pare că a luat steroizi. Nu mulţi, ce-i drept. Pasajele roţilor sunt evazate, grila radiatorului e mai mare şi mai agresivă, iar în spate au apărut un eleron de dimensiuni impresionante şi o evacuare dublă, plus un difuzor aerodinamic. Jantele folosite sunt Enkei sau BBS, în funcţie de nivelul de dotări, şi au18 inci în diametru.

Dacă la lansarea internaţională am avut ocazia să conducem versiunea cu cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj botezată TC-SST în versiune de top MR, în România am testat modelul “de bază” GSR cu cutie de viteze manuală cu cinci trepte. Versiunea GSR nu are calandru cu grilă cromată, iar la interior dotările sunt ceva mai puţine. Nu există sistemul multimedia cu ecran tactil, harddisk şi subwoofer.

Scaunele sport Recaro au tetiere încorporate şi oferă suficient suport lateral, dar nu sunt aidoma celor de pe versiunea de top MR. Pe GSR, ele sunt tapiţate cu material textil, în timp ce pe MR sunt finisate cu piele neagră şi Alcantara. Motorul însă este identic la ambele versiuni. Sub capotă avem propulsorul turbo MIVEC de doi litri ce dezvoltă 295 CP.

Este cu 12 kg mai uşor decât motorul care se găsea sub capota modelului Evo 9. Un alt punct-forte al modelului Evolution îl reprezintă sistemul de tracţiune S-AWC (Super All-Wheel Control), dezvoltat special pentru acest model, care distribuie cuplul în funcţie de necesitate prin intermediul unui diferenţial central activ.

În plus, diferenţialul faţă este autoblocant, iar cel spate este de tip S-AYC (Super-Active Yaw Control).La volan, Evo-ul cu cutie manuală e o maşină mult mai uşor de condus decât modelul precedent. Levierul este la fel de mic şi de precis ca la toate Evo-urile. Ne-am fi dorit şi un fel de Short Shift, dar este foarte bine şi aşa. Doar cinci trepte, deoarece Mitsubishi insistă că nu este nevoie de treapta a şasea pentru cutia manuală. Pedala de ambreiaj e normală. Maşina poate fi folosită şi zi de zi, nu este extrem de solicitantă, dar nici plăcut nu-i să stai cu un Evo în trafic.

La drum, deranjează un pic şuieratul transmisiei. Acesta devine evident la viteze mai mari, dar ajungi să te obişnuieşti cu el. Primele lucruri care te impresionează la Evolution sunt acceleraţia şi reprizele în treaptă. Cuplul maxim al motorului, 366 Nm, este atins la 3.500 rpm. De la 3.000 şi până la 7.000 de ture în fiecare treaptă de viteză reprizele sunt impresionante. În plus, puterea este livrată ferm şi liniar. Aproape nu-ţi poţi da seama că motorul este supraalimentat prin intermediul unei turbine.

Prima sută de kilometri pe oră e atinsă după 5,4 secunde, iar viteza maximă este de 240 km/h. Un alt domeniu unde Evo domină este cel al virajelor. Datorită diferenţialelor şi sistemului S-AWC, maşina stă lipită de drum. Sistemul contracarează subvirarea şi supravirarea pentru a face virarea cât mai eficientă cu putinţă. Este aproape imposibil să mai determini un Evolution să plece de spate. Direcţia s-a dovedit a fi un pic prea uşoară după gustul nostru, dar per total feelingul transmis de direcţie în volan este pozitiv.

Mai există o problemă, de ordin practic. Volumul rezervorului de carburant este de doar 55 de litri, autonomia devenind astfel o problemă. Consumul mediu înregistrat de noi a fost de aproximativ 12 l/100 km, iar în regim sportiv, Evo-ul a afişat pe computerul de bord 18 l/100 km.




Comentarii
Inchide