Test cu Skoda Octavia 1.4 TSI 140 CP. Saga familiei – volumul al III-lea

Autor: Oraan Mărculescu acum 8 ani Test drive

Majoritatea celor interesaţi de Skoda Octavia probabil se aşteaptă la un test cu versiunea diesel – însă noi am avut la dispoziţie motorizarea pe benzină 1.4 TSI de 140 CP, care îşi propune să ne schimbe puţin percepţia despre acest model şi să ne arate o evoluţie a pretenţiilor.

 

Motivul e simplu: masa proprie de 1.255 kg, mai redusă cu aproape 100 kg faţă de a precedentei generaţii cu motorul TSI de 1,4 litri şi 122 CP. Ceea ce se traduce în practică într-o senzaţie de maşină uşoară şi foarte ascultătoare, care răspunde prompt comenzilor şi acceleraţiilor, în ciuda gabaritului important.

Masa mai mică ar trebui să se reflecte şi într-o agilitate crescută – însă acest lucru e valabil doar la viteze mici. Într-un stil de condus mai agresiv, gabaritul maşinii îşi spune cuvântul, iar caracterul subvirator al Octaviei nu întârzie să apară. Totuşi, pentru o familistă cu un interior atât de generos, Octavia 1.4 TSI stă foarte bine la capitolul comportamentului dinamic, oferind multă siguranţă la viteze mari.

Cei care caută spiritul sportiv vor fi gratulaţi cu o doză suficientă, datorată în principal forţei de care dă dovadă motorul turbo încă de la turaţii mici, sub 2.000 rpm. Cuplul motor maxim, de 250 Nm, este obţinut de la 1.500 rpm, dar, faţă de un diesel, Octavia se comportă binişor chiar şi la puţin peste 1.000 rpm, demonstrând o bună disponibilitate a resurselor.

Resurse care se diminuează o dată ajunşi în zona vitezelor specifice autostrăzii, reprizele la peste 120 km/h fiind afectate de cilindreea mai redusă, iar zgomotul motorului nu e în concordanţă cu performanţele mai puţin entuziasmante. Însă pe şoselele naţionale, la viteze de ordinul a 100 km/h, depăşirile rapide nu pun probleme, cutia permiţând retrogradarea rapidă.

Timoneria cutiei este bună şi privilegiază un stil de conducere confortabil-rapid, nu agresiv, primele trei trepte fiind bune pentru demarajele mai în trombă – dar în acest caz electronica stăpâneşte cam greu tendinţa de derapare a roţilor. Să nu uităm, totuşi, că Octavia este în primul rând o maşină spaţioasă şi confortabilă.

 Din nou, Octavia dă de înţeles destul de clar că e o berlină familistă, pentru care primează confortul şi siguranţa în mers, nu senzaţiile tari.â

În concluzie, din punctul de vedere al unui şofer normal, Skoda Octavia are un comportament rutier foarte bun, iar motorizarea 1.4 TSI de 140 CP poate părea cam prea mult pentru utilizarea de zi cu zi a maşinii. Totuşi, e recomandabilă pentru cei care fac multe drumuri lungi şi care au nevoie de un cuplu aproape ca al unui diesel, dar fără zgomotul plictisitor de TDI…

Cei care se grăbesc sau merg în general mai agresiv vor remarca înclinaţia noii Octavia mai mult spre confort, dar e de apreciat faptul că maşina e capabilă să facă faţă unui tempo suficient de ridicat, unul dintre marile avantaje fiind masa mai redusă, care contribuie la sporirea agilităţii.

Cât costă şi dacă îşi merită banii noua Skoda Octavia, vedem PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4



Comentarii
Inchide