Test drive Opel Grandland X 1.6 D - Un SUV cinstit şi economic - GALERIE FOTO

Un SUV de oraş spaţios, cu portbagaj de 514 litri şi preţ de bază sub 20.000 de euro.

Test drive Opel Grandland X 1.6 D - Un SUV cinstit şi economic - GALERIE FOTO Test drive Opel Grandland X 1.6 D - Un SUV cinstit şi economic - GALERIE FOTO

Un SUV de oraş spaţios, cu portbagaj de 514 litri şi preţ de bază sub 20.000 de euro. Opel Grandland X îndeplineşte aceste cerinţe, dar cine vrea motorizare diesel şi extraopţiuni se va îndepărta de această sumă.

Lungimea de aproape 4,5 metri se traduce într-un ampatament de 2.675 milimetri, care poate găzdui confortabil 5 persoane, pasagerii din spate având suficient loc la picioare. Lipsa tracţiunii integrale înseamnă că podeaua rămâne relativ plată în zona din spate şi nu afectează confortul la drum lung pentru pasagerul amplasat central. Garda la sol înaltă este mereu bine-venită la un SUV, indiferent dacă avem sau nu tracţiune integrală.

Farurile full LED (opţiunal) arată foarte bine pe Grandland X, având desigur şi beneficiile aferente la capitolul vizibilitate, iar poziţiile sub forma unei linii fracturate la 3/4 oferă un aspect agresiv. Asistentul de fază lungă este contracost. Caroseria în două culori este o opţiune mai rar întâlnită pe SUV-urile mari, dar combinaţia de culoare şi plafon negru oferă un contrast plăcut.

Designul este robust, chiar sportiv, însă performanţele nu sunt pe măsură aspectului, fiind totuşi decente pentru un SUV de 1,4 tone.

Este nevoie de aproape 12 secunde pentru sprintul 0-100 km în varianta de motorizare 1.6 Diesel de 120 de cai-putere, viteza maximă fiind limitată la 190 km/oră. Cine vrea mai multă putere poate opta pentru dieselul de 2 litri şi 177 de cai-putere. Pasionaţii de benzină nu vor avea decizii de luat la acest capitol: este disponibil un propulsor, de 1.2 litri şi 130 de cai-putere. Grandland X mai este oferit cu diesel de generaţie mai nouă, care produce 130 de cai-putere dintr-o capacitate de 1500 cmc.

Poate 120 de cai-putere par puţini pentru un SUV de dimensiuni medii, însă m-am înţeles foarte bine cu acestă motorizare şi pot spune că face faţă cu brio gabaritului. Cuplul de 300 Nm se face simţit la plecările de pe loc şi pentru un parcurs 75% urban - 25% extraurban este o alegere bună. Marele avantaj al acestei motorizări este consumul. Media pe aproximativ 550 km a fost de 6,5 litri, iar 350 din aceşti kilometri au fost făcuţi în afara oraşului, la viteze de 130 km/oră pe autostradă. În oraş, cu aerul condiţionat pornit mereu, în trafic tipic Bucureştiului, dimineaţa şi seara. Transmisia manuală are treptele lungi, iar în oraş nu vei trece de a treia. În afară, a şasea treaptă face minuni pentru consum. Grandland X este disponibil şi cu două transmisii automate, cu 6 şi 8 trepte.

Cel mai mare SUV Opel nu este oferit cu tracţiune integrală, având în schimb un selector pentru controlul tracţiunii cu 5 moduri (IntelliGrip), poziţionat între scaune.
Grandland X pune accent pe aspectul modern şi pe latura practică, însă asta nu înseamnă că este deficitar la alte capitole. Este lăudabil faptul că pachetul Safety, destul de consistent, este oferit la preţul de 500 de euro. El conţine Sistem de avertizare oboseala sofer, pachet lumini si vizibilitate, Sistem evitare coliziune frontala, Sistem de evitare şi reducere a impactului coliziunii şi Sistem Lane keep assist.

Display-ul tactil de 8 inchi al sistemului de infotainment este bine poziţionat, în vârful planşei de bord. Destul de uşor de utilizat, iar butoanele de sub ecran reprezintă scurtături către cele mai utilizate funcţii. Sistemul oferă Apple CarPlay şi Android Auto, dar permite şi conexiune prin USB sau Bluetooth. Există la bord şi o zonă de încarcare wireless, în cotieră.

Scaunele cu tapiţerie de piele erau încălzite, dar şi ventilate - după părerea mea, o condiţie obligatorie de confort pentru o astfel de dotare pretenţioasă. Totodată, pe lângă reglajul electric, existau şi memorii.

Per total, calitatea materialelor şi finisărilor era bună. Anumite butoane de pe volan erau fabricate dintr-un fel de cauciuc, în loc de plastic, iar în timp probabil se vor toci. Totodată, plasticul negru lucios dă tuşă elegantă interiorului, însă în timp este predispus la zgârieturi.

Există spaţii de depozitare în uşi, în cotieră şi în planşa de bord (mascat cu un capac), însă nu există suporturi pentru pahare.

Am rămas plăcut impresionat de dotările oferite pasagerilor din spate. Scaune încălzite individual, guri de aerisire, iar la baza consolei pentru 120 de euro se poate obţine o priză de 230V. Totodată, geamurile din spate pot avea perdeluţe retractabile în uşă.

Portbagajul mare (514 litri) are închidere prin buton, precum şi funcţia de deschidere prin trecerea piciorului pe sub bara din spate.

În cazul parcărilor cu spatele, unghiul mort este destul de mare, însă camera video şi senzorii de parcare scapă şoferul de această problemă. Sistemul de camere poate fi 360 de grade, însă imaginea oferită putea fi mai bună.

Verdict

Cu o motorizare diesel economică, dotări consistente şi variante, precum şi un design reuşit, Grandland X reprezintă o alternativă de luat în calcul de către cei care vor un SUV spaţios, fără mari pretenţii de teren accidentat, dar care pe asfalt îi poate duce departe, chiar dacă rezervorul său are doar 53 de litri.