TEST în România: Citroen C4 Cactus

Noul Citroen C4 Cactus a ajuns şi în România, iar ProMotor a profitat de ocazie şi l-a întâmplinat cu un test pe drumurile de la noi. Mai jos, vă prezint opiniile mele în legătură cu cine este şi ce vrea de fapt noul crossover francez.

TEST în România: Citroen C4 Cactus TEST în România: Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus ne-a atras atenţia live la Salonul Auto de la Geneva 2014, unde s-a prezentat practic cu acelaşi design pe care îl anunţa conceptul cu acelaşi nume prezentat cu câteva luni înainte la Frankfurt 2013. Între timp am aflat şi care sunt preţurile lui C4 Cactus în România, aşa că un test care să dezvăluie ce se ascunde dincolo de pernele de aer Airbump, probabil principalul element de design care atrage privirile către noul C4 Cactus. Acestea au şi rol funcţional, sunt prezente pe uşi şi la nivelul spoilerelor faţă şi spate, sunt realizate din TPU (Poliuretan Termoplastic) şi protejează caroseria de micile “agresiuni” zilnice.

Până să vorbesc despre interiorul noului C4 Cactus, am să insist foarte pe scurt despre design. E clar că C4 Cactus vine cu acel autre chose pe care nu prea îl vezi des în trafic, dar consider că puţină diversitate este binevenită, chiar dacă liniile propuse de crossoverul francez vor împărţi rapid publicul în două grupuri. Personal, apreciez look-ul imprimat de designerii francezi, ceva mai închegat şi mai cursiv decât al lui Nissan Juke, de exemplu. În fine, fiecare decide dacă iubeşte sau urăşte designul noului C4 Cactus, iar pentru asta galeria foto vă stă la dispoziţie.

Interior

Un element chic îl reprezintă mânerele portierelor, care ne reamintesc de ce francezii sunt experţi în modă.

În schimb, am dubii despre lipsa unui turometru pe display-ul pe care şoferul are acces la instrumentele de bord. Acesta afişează doar viteza, nivelul de combustibil şi alte informaţii utile, dar lipsa unui turometru s-ar putea dovedi ciudată sau chiar incomodă pentru unele persoane. La fel, mi-ar fi plăcut ca volanul să poată fi reglat şi pe adâncime, nu doar pe înălţime.

Poziţia la volan este ceva mai joasă faţă de aşteptările pe care le-ai putea avea de la un crossover, însă vizibilitatea este bună, scaunele sunt profilate ergonomic şi susţin bine spatele iar insonorizarea nu prezintă slăbiciuni nici măcar la viteze de autostradă.

Pe bancheta din spate încap în condiţii de confort optim două persoane, iar ampatamentul cu lungimea de 2,16 metri (egal cu cel oferit de Citroen C4) se traduce în suficient spaţiu pentru picioare. Aici, C4 Cactus oferă geamuri rabatabile. Şi spaţiul pentru cap este în limite decente, iar la capitolul portbagaj, Citroen C4 Cactus oferă un spaţiu util cu volumul de 358 de litri.

Siguranţă şi infotainment

Toate sistemele de care dispune maşina (climatizare, infotainment, media, computer de bord, navigaţie) sunt controlate exclusiv cu ajutorul unui ecran tactil de 7 inci amplasat corect, în partea de sus a consolei centrale, ceea ce înseamnă că îţi poţi ţine privirea mai mult timp la drum şi mai puţin când navighezi prin meniu din interfaţa care se mişcă fluid, fără întreruperi, chiar şi atunci când utilizezi sistemul de navigaţie.

Dacă dimensiunile maşinii îţi pun probleme, te vor ajuta mult senzorii de parcare şi camera video pentru mersul înapoi, sau poţi opta pentru sistemul opţional Park Assist, care efectuează automat manevrele de parcare, gestionarea pedalelor de frână şi acceleraţie fiind lăsate însă în responsabilitatea celui de la volan.

Ţinută de drum

În cadrul evenimentului de presă am avut ocazia să testăm noul Citroen C4 Cactus în două variante de motorizare – diesel şi benzină. Este vorba despre 1.6 BlueHDI cu 100 CP şi de 1.2 VTi cu 82 CP, ambele cu nivelul de echipare FEEL.

În ciuda celor 82 CP anunţaţi pe hârtie, propulsorul pe benzină se dovedeşte extrem de vioi şi nu are probleme în a-ţi livra destule resurse atât timp cât nu abuzezi de el şi nu pretinzi sportivitate de la o maşină care nu pentru asta a fost concepută. Propulsorul urcă liniar în ture şi singurul dezavantaj pe care îl văd este transmisia manuală, care deşi are o timonerie decentă, nu oferă decât cinci trepte de viteză, etajate o idee cam lung.

În tabăra diesel, propulsorul 1.6 BlueHDi se anunţă cel mai economic din gamă conform datelor tehnice oferite de Citroen, cu un consum mediu teoretic de 3,1 l/100 km (dacă modelul este echipat cu jante de 15 inci). Pus la treabă, motorul se dovedeşte destul de potent şi rafinat, fără să forţeze nota din punct de vedere sonor, dar la fel ca şi cel pe benzină, acesta este cuplat cu aceeaşi transmisie manuală cu cinci rapoarte de care vorbeam mai devreme.

Suspensia nu se numără printre cele mai moi, dar nici nu debordează de rigiditate şi absoarbe acceptabil imperfecţiunile din asfalt. Doar obstacolele mai mari o vor face auzită şi în habitaclu şi te vor zdruncina mai serios, însă acest comportament nu devine supărător decât dacă alegeţi să rulaţi non-stop pe suprafeţe accidentate.

Direcţia uşoară face din C4 Cactus o maşină uşor de condus prin oraş, însă la drum lung aş fi preferat ceva mai multă fermitate din partea acesteia şi un plus de feedback, în condiţiile în care maşina stă bine pe şosea chiar şi în virajele abordate mai energic, comportament la care masa proprie de doar 965 kg contribuie din plin.

Citeşte mai departe în pagina următoare »