TEST în România cu noul Nissan X-Trail. Conversie spre familie

După debutul de la Salonul Auto de la Frankfurt 2013, Nissan X-Trail a ajuns şi în România, unde s-a achitat elegant de testul de prim contact. Cum s-a schimbat şi pe ce mizează acum noul X-Trail, vă detaliez mai jos.

TEST în România cu noul Nissan X-Trail. Conversie spre familie TEST în România cu noul Nissan X-Trail. Conversie spre familie

După cele două teste ProMotor cu fratele de gamă Nissan Qashqai - unul de prim contact şi altul prin noroaiele patriei, era imposibil ca noul Nissan X-Trail să scape de proba de prim contact din România. Să vedem, aşadar, cum s-a comportat SUV-ul compact pe toate tipurile de drum din ţara noastră.

Designul exterior poate fi rezumat destul de clar şi cuprinzător cu aceleaşi atribute folosite la descrierea look-ului afişat de Qashqai. De aceea nu o să insist foarte mult pe acest aspect, dar ţin să specific că noul X-Trail arată bine şi afişează o imagine modernă, cum de fapt ar trebui să facă orice model nou.

Când spun că arată bine, nu mă refer însă şi la partea din spate, pe care designerii japonezi puteau insista ceva mai mult astfel încât forma stopurilor să se lege cumva cu acel scut de protecţie care trece central peste spoilerul spate (o soluţie care mie personal mi-a produs un flashback cu partea din spate afişată de Ford Kuga) şi întreaga imagine să se alinieze cu designul dinamic afişat de partea frontală.

Odată pătruns în habitaclu, vei observa că totul este foarte...Qashqai, vis-a-vis de design dar şi de calitatea materialelor. Cel puţin în versiunea de echipare Tekna cu care era dotat modelul testat de noi, interiorul devine extrem de primitor şi îşi trădează orientările familiste, spre confort. Să fim sinceri, X-Trail nu a fost niciodată băiatul rău din curtea celor de la Nissan, dar a arătat valenţe seriose în off-road prin generaţiile precedente. Transformarea pe care o suferă noua generaţie nu face din X-Trail un model mai slab, dimpotrivă, SUV-ul de clasă C vine cu plusuri, doar că acestea sunt concentrate către alt compartiment.

Să le luăm pe rând. Scaunele din faţă îţi îmbracă spatele cu gândul doar la poziţia confortabilă pe care ţi-o oferă chiar şi la drum lung, susţinerea laterală este bună şi ai la îndemână toate comenzile de pe bord, indiferent că te afli la volan sau pe scaunul din dreapta. Materialele inspiră calitate şi se prezintă moale la atingere, în timp ce insonorizarea nu dezamăgeşte nici măcar la viteze de autostradă. Poziţia la volan este înaltă, aşa cum s-ar aştepta mulţi, plus că oferă o vizibilitate bună în special către extremităţile SUV-ului.

Dacă te muţi pe bancheta din spate, pregăteşte-te pentru o infuzie completă de relaxare. Noul Nissan X-Trail este cu doar 8 mm mai lung decât modelul pe care îl înlocuieşte, insă ampatamentul mărit cu 76 mm îi oferă avantajul în lupta pentru spaţiul interior. Urmările? Pasagerii din spate primesc un bonus de 100 mm transformat în spaţiu pentru picioare, însă calitatea unor materiale (mai exact cea a plasticului tare de pe interiorul portierelor) scade comparativ cu ceea ce primesc cei poziţionaţi pe locurile din spate.

Bancheta din spate este împărţită în două individuale (rabatabile şi culisabile) şi poate adăposti trei persoane adulte fără probleme prea mari. Însă pentru condiţii optime de confort, în special la drum lung, recomand ca doar doi pasageri să ocupe bancheta din spate, bineînţeles, doar dacă acest lucru este posibil. Noi am condus versiunea în şapte locuri ce presupune două locuri suplimentare (ce pot deservi doar doi copii) oferite de un al treilea rând de scaune care la nevoie, pot fi "ascunse" în podeaua portbagajului cu volum util de 550 de litri pentru un plus de spaţiu pentru bagaje. Portbagajul mai dispune şi de o podea dublă, al cărui spaţiu inferior permite încărcarea cu până la 10 kg de bagaje cu poliţa de separare ridicată la maxim sau până la 75 de kg cu poliţa coborâtă.

O altă parte bună vis-a-vis de similitudinile cu Qashqai este evoluţia făcută de X-Trail la capitolul comportament pe şosea. Suspensia (multilink pe spate) dă un randament bun atunci când vine vorba de reducerea ruliului şi de absorbţia şocurilor, însă tinde să devină mai zgomotoasă direct proporţional cu numărul de gropi, obstacole, denivelări şi neregularităţi din drum, în special în regim off-road dar şi pe drumurile de la noi, a căror stare o cunoaştem cu toţii. Pentru starea deplorabilă a drumului Nissan a introdus pe noul X-Trail sistemul Active Ride Control, cu funcţie similară cu sistemul Magic Body Control ce echipează noul Mercedes-Benz S-Class. Direcţia este uşoară la viteze de oraş şi ceva mai tare după pragul de 50-60 km/h, însă sunt momente în care feedback-ul transmis este incomplet.

Modelul testat de noi a venit echipat cu un motor diesel dCi de 1,6 litri (de fapt, singura motorizare de care X-Trail dispune pentru moment) cuplat cu o transmisie manuală cu şase rapoarte. Propulsorul livrează 130 CP şi un cuplu maxim de 320 Nm ce poate fi exploatat începând cu 1.750 rpm. Cutia de viteze - şi implicit şoferul - se bucură de o timonerie precisă. Transmisia completează bine propulsorul ale cărui resurese sunt gestionate eficient. X-Trail se mişcă bine şi arată că are suflu echipat cu această combinaţie propulsor-transmisie atât la viteze mici cât şi la viteze superioare, unde resursele îţi sar în ajutor în cazurile în care se impun depăşiri rapide.

Teoretic, Nissan X-Trail ar trebui să consume 5,3 litri de combustibil la fiecare 100 km parcurşi, însă realitatea ne spune altceva. În modul 4x2, consumul mixt s-a situat undeva la 6,2 l/100 km, în timp ce rularea cu modul Auto al sistemului de tracţiune integrală a făcut ca valoarea consumului să crească la 7,3 l/100 km, în condiţiile în care am parcurs un traseu off-road de dificultate medie, porţiuni de autostradă, drumuri naţionale şi judeţene cu trei pasageri şi bagajele acestora în maşină.

În România, noul Nissan X-Trail pleacă de la 26.990 de euro cu TVA, sumă pentru care clineţii primesc o versiune cu cinci locuri, tracţiune faţă şi transmisie manuală. Pentru cei mai pretenţioşi, Nissan X-Trail poate fi comandat în versiunile de top cu tracţiune integrală şi şapte locuri pentru un preţ de pornire de 36.440 de euro cu TVA.

Concluzia pe care o pot trage este umătoarea: noul X-Trail devine orientat către clienţii familişti, nu neapărat împătimiţi de off-road, ci axaţi pe confort şi practicitate. Deşi renunţă la o parte din atributele de off-roader, X-Trail pur şi simplu se orientează către o altă zonă pentru care a fost pregătit cu atuuri precum confortul, ţinuta bună de drum şi spaţiozitatea.. Cu toate acestea, zona aceasta se anunţă momentan bine acoperită de noul Nissan Qashqai, aşa că va fi interesant de observat cum se vor comporta cele două modele raportat la vânzări.

 

Citeşte mai departe în pagina următoare »