TEST: Renault Captur 1.2 TCe. Turbo fun

Publicat: 12 01. 2014, 22:36

Francezii de la Renault sunt foarte buni la motoare turbodiesel, iar micuţul 1.5 dCi, în versiunea de 90CP disponibilă pe Captur, s-a dovedit a fi numai potrivit pentru a se căţăra pe Transalpina fără nici cel mai mic stress, într-un test precedent al ProMotor. Dar trebuie să recunosc că nu mi-au plăcut niciodată motoarele lor pe benzină – cele clasice, nu cele sport, da? Neplăcut de zgomotoase, fără performanţe dinamice interesante, fără a străluci nici măcar în privinţa consumului, doar fiabilitatea ceva mai bună şi preţul foarte accesibil fiind în favoarea lor.

Unul dintre cele mai simpatice boticuri de maşini de pe piaţă. Fetele aprobă

Dar Captur este o maşină care vrea să fie funky – o poţi personaliza în câte feluri vrei, întoarce capetele tuturor fetelor de pe stradă (pe testate), iar interiorul îţi spune că e sporty şi hip şi mai ştiu eu ce alte cuvinte la modă acum… Pe scurt, încă de când am stat de vorbă cu designerul ei, Laurens van den Acker, la salonul de la Geneva din 2013, am aflat că maşinuţa e gândită pentru aventură – nu una offroad, ci una tipică tinerilor care vor să-şi ia prietenii într-o maşină veselă şi să dea o fugă până la munte. Sau la mare. Sau unde vor ei.

Spatele nu e la fel de reuşit, stopurile fiind cam bulbucate. Nu?

Dacă interiorul lui Captur, pe care nu-l mai descriu, pentru că am mai făcut-o o dată, te primeşte cu braţele deschise şi te anunţă că te vei distra cu maşinuţa, motorizările sunt cât se poate de cuminţi: cea mai puternică dintre ele este TCe-ul de 120 CP! Nici vorbă, aşadar, de performanţe dinamice ieşite din comun, cu atât mai mult cu cât cei 120 de cai-putere sunt storşi dintr-un turbo de 1.2 litri. Totuşi, merită să iei acest motor în detrimentul dieselului? Şi dacă da, în ce cazuri?

Renault Captur 1.2 TCe – dinamică, economie, recomandări

Ziceam de distracţie. Da, dacă vrei să fii sport, nu ţi-ai ales maşina potrivită – Captur se înclină în viraje şi nu reacţionează prea bine dacă îi bruschezi direcţia cu schimbări rapide, iar pornirile vijelioase de pe loc nu există, în lipsa unui sistem 4×4 care l-ar fi ajutat. E puţin mai cocoţat decât un Clio, aşa că ţinuta dinamică suferă, atât pe drumurile virajate, cât şi pe autostradă.

Fâşneţ în oraş, Captur se comportă bine şi pe autostradă. Cam dansează, însă…

Distracţia vine dintr-o altă zonă – ca toate Renault-urile, e foarte uşor de manevrat în spaţiile urbane, dar faţă de Clio are un atu suplimentar – stai puţin mai sus, aşa că vezi mai bine traficul din faţa ta, ceea ce-ţi permite să te fâţâi prin trafic cu dezinvoltură. Nu aş spune acelaşi lucru despre laterale, pentru că atât montanţii frontali, cât şi stâlpii laterali care îi dublează îţi fură din vizibilitate, fiind foarte plonjaţi, aşa că trebuie să te apleci deseori pentru a vedea cât mai clar dacă nu vine cineva din lateral pe trecerea de pietoni, de exemplu. 

Au pus ei un gemuleţ între cele două picioare ale stâlpului, dar degeaba

În plus, vei ieşi mai uşor cu Capturul de pe asfalt, pentru că are garda la sol puţin mai mare, precum şi protecţii de plastic. Nu te aventura la noroi însă, pentru că maşina nu are sistem de tracţiune integrală, da? Maşina cam ţopăie peste denivelările mici şi dese, dar trece bine peste cele mari şi înghite bine macadamul la viteze rezonabile. Nu va putea mai mult de atât şi nici n-ar trebui să încerci, OK?

Motoraşul de 1.2 litri o fi mic, dar e turbo, ceea ce înseamnă trei lucruri: 1. Puterea maximă se atinge relativ repede, la 4.900 de ture, ceea ce ajută la scurtarea intervalelor de depăşiri. 2. Cuplul maxim este de 190 Nm şi e disponibil integral devreme, la 2.000 de ture, fiind tradus printr-un răspuns alert la acceleraţii, pe măsura puterii motorului, iar nu a cilindreei – 10.9 secunde pentru un 0-100 este o valoare decentă pentru un motor de 120CP pus pe un crossover. 3. Consumul va fi mare, raportat la cilindree, dar nu neapărat şi la caii-putere şi la forma de SUV a maşinii: 10.8 l/100 km a fost consumul mediu realizat pe un circuit oraş-autostradă, în condiţii de aglomeraţie şi viteze în limita legală.

Ceasurile de bord sunt cât se poate de tinereşti. Consumul putea fi mai mic

Încă un amănunt, foarte important pentru a explica totuşi consumul: acest motor este cuplat cu o transmisie automată cu şase trepte, destul de rapidă şi foarte uşor de folosit. Este unul dintre atuurile principale ale acestei echipări: dacă tot faci o maşină care să placă fetelor şi destinată preponderent oraşului, o cutie automată este binevenită. În acest context, nici consumul nu mai e mare… Culmea, cutia nu sufocă motoraşul aşa cum îmi era teamă – merge foarte bine, schimbă decent, nimic de reproşat!

Este, aşadar, motorul de 1.2 TCe preferabil dieselului de 1.5 litri?

Răspuns: depinde ce urmăreşti. Dieselul, chiar şi în cea mai scumpă dotare a lui Captur, este mai ieftin cu 1000 de euro, la acelaşi nivel de echipare. În plus, chiar consumă sub 5.5 litri / 100 km în zona urbană, iar consumul mixt abia dacă sare de 4 litri! Iar asta în mod real, nu mă refer la consumul urban de 4 litri şi cel mixt de 3.7 litri anunţate de producător! Prin comparaţie, aşadar, dieselul este mult, mult mai economic, consumul real al benzinarului fiind dublu.

Totul e frumos până te uiţi la ţeava de eşapament. Un ornament, s’il vous plait?!

Totuşi, acesta din urmă dezvoltă doar 90 CP. Din acest motiv, turbo-ul de 1.2 litri e mult mai fâşneţ – 10.9 secunde faţă de 13.1 secunde ale dieselului pentru un 0-100 km/h, reprize mai scurte de depăşiri şi per total un sentiment mult mai distractiv atunci când „te dai” cu maşina prin oraş şi o ţii ceva mai turată. Nici nu este prea zgomotos la viteze mari şi la drum lung (asta dacă nu cumva ai selectat V6-le sau motocicleta din R-Link, care vor transforma sunetul difuz al motorului într-unul baritonal şi sport), aşa că e o alegere şi mai confortabilă auditiv…

Ăsta e viitorul, dragilor. Staţi să vedeţi la electrice cum e!!

În plus, cutia automată joacă un rol decisiv pentru cei care pur şi simplu nu vor să se mai streseze cu schimbatul treptelor de viteză prin oraşele aglomerate. Da, per total ieşi mai scump decât cu turbodieselul, însă confortul costă.

Concluzia?

Deşi majoritatea clienţilor de Captur vor opta cel mai probabil pentru dieselul mai economic şi mai ieftin, cei 17.500 de euro cât costă un Captur 1.2 TCe cu transmisie automată şi 120 CP nu mi se par foarte mulţi. Dar asta pentru că şi maşina e amuzantă şi tinerească, iar un motor turbo pe benzină mi se pare mai potrivit stării de spirit a maşinii.

O maşină funky, căreia turbo-ul de 1.2 i se potriveşte mai bine

Alegerea vă aparţine, însă întrebaţi-vă totuşi dacă e chiar OK să daţi atâţia bani pe o maşină care rămâne totuşi de clasă mică, fiind practic un Clio supraînălţat şi cu un look funky. Atuurile sale sunt aspectul, interiorul tineresc, gadgeturile high-tech şi fun, spaţiile de stocare inteligente (aţi văzut torpedoul?!) şi motorizările adaptate greutăţii, formei şi clasei din care face parte.

Dacă răspunsul este Da, atunci înseamnă că aţi fost Capturaţi, şi nu sunteţi singurii!