Test-adrenalină cu noua bombă hot-hatch de clasă mică: Ford Fiesta ST

Autor: Iulian Dnistran acum 7 ani Test in premiera

Motorul de sub capota lui Ford Fiesta ST este un mic turbo de 1,6 litri, care dezvoltă o putere maximă de 182 CP/5.700 rpm, în timp ce cuplul motor maxim este de 240 Nm, obţinuţi pe o plajă foarte largă, între 1.600 şi 5.000 rpm. În plus, cuplul beneficiază de un boost de 50 Nm suplimentari pentru circa 20 de secunde, care ajută la depăşirile în forţă.

Comparativ cu modele rivale având motoare turbo de 1,6 litri, Fiesta ST stă cel mai puţin bine pe hârtie ca putere maximă: Mini Cooper S are 184 CP, Opel Corsa OPC are 192 CP, Peugeot 208 GTi şi Renault Clio RS au 200 CP, iar Citroen DS3 Racing are 203 CP. În teorie, Fiesta ST ar fi mai apropiat de TSI-ul de 1,4 litri şi 180 CP al grupului VAG, care echipează VW Polo GTI, Seat Ibiza Cupra sau Skoda Fabia RS.

Dar toată teoria asta poate fi strânsă ghemotoc şi aruncată pe foc, deoarece practica mi-a arătat altceva la volanului noului Ford Fiesta ST. În primul rând, tonalitatea baritonală a motorului este foarte plăcută, indiferent că se accelerează lent sau te ”arunci” în kick-down.

Meritul este al supapei special gândite în circuitul de admisie, parte a sistemului ”Sound Symposer”. Sincer, nu am cuvinte care să descrie suficient de bine cât de fain sună Fiesta ST, atât din interior, cât şi din afară. E, însă, un sound foarte apropiat de lumea motorsportului.

Apoi, cine vrea să folosească maşina şi în regim cuminte, ca o citadină normală, nu va avea nici un fel de probleme nici în privinţa confortului suspensiei (înghite oarecum sec denivelările, dar fără disconfort vizibil) sau a uşurinţei de manevrare a direcţiei (care cere puţină fermitate chiar şi la viteze mici).

În privinţa motorului, cuplul generos încă de la turaţii foarte mici te face să crezi că eşti într-o maşină diesel docilă, iar promptitudinea răspunsului la apăsarea acceleraţiei face micul Fiesta ST foarte agil pe străduţe şi în aglomeraţia urbană.

Pe autostradă, însă, Fiesta ST nu se poate spune că e pe un teritoriu care să-i placă. Zgomotele la vânt devin importane, iar treapta a şase nu e aşa de lungă pentru a permite un consum cât mai scăzut. Însă confortul general rămâne bun. Intervine un alt lucru agasant: plictiseala. Şi dorinţa inexplicabilă de a evada pe şosele normale.

Şi cât mai virajate. Pentru că, fără discuţie, acesta este terenul predilect al noului Ford Fiesta ST. Luaţi agilitatea bună în oraş şi înmulţiţi-o cu zece – rezultatul este o manevrabilitate demnă de admiraţie în curbe, indiferent cât de strânse. Le mulţumesc inginerilor care s-au ocupat de eTVC.

eTVC (Enhanced Torque Vectoring Control) este o funcţie a sistemului ESP cunoscută deja de la Focus ST. eTVC frânează diferenţiat roata din interiorul virajului, îmbunătăţind în mod vizibil nu doar precizia pe traiectorie, ci şi uşurinţa de a redresa abaterile cauzate de efectul subvirator. Care apare doar când te joci prea la limită cu fizica la intrarea în curbă.

În plus, inginerii declară că au lucrat intensiv la setările suspensiei faţă, iar comportamentul maşinii mă face să cred că s-au cam jucat de-a vrăjitorii, într-atât de entuziasmant este efectul. A nu se confunda Fiesta ST cu o maşină de curse – dar, faţă de valorile pe care le prezintă pe hârtie maşina, senzaţiile oferite în realitate sunt la un nivel mult mai ridicat decât mă aşteptam de la un hot-hatch de clasă mică.

Direcţia merită şi ea multe laude, pentru că are un feedback foarte bun, fiind fermă şi comunicativă. Contrar aşteptărilor pe care le aveam de la o direcţie asistată electronic. Iar manevrarea manetei schimbătorului este atât de simplă, încât, dacă timoneria ar fi fost şi mai scurtă, aş fi aliniat Fiesta ST direct într-o etapă de IRC!

Precizia dezarmantă a schimbătorului e în mod fericit completată de supleţea cu care motorul urcă (sau coboară) în ture. Pe viraje, într-un tempo draconic, a doua şi a treia sunt cele mai solicitate, iar plăcerea celui de la volan se măsoară în zâmbetul larg sau chiar exclamaţiile de laudă la adresa maşinii.

Doza de fun este la cote maxime, iar cea de adrenalină devine suficient de ridicată dacă se pune ESP-ul pe off (caz în care mai rămâne de veghe doar îngerul păzitor eTVC). Cât despre suspensie, nu prea mai am ce spune decât că stabilitatea maşinii este excelentă, chit că înclinarea maşinii poate părea uneori destul de importantă.

Cu frânele, lucrurile stau doar normal. Fiesta ST este singurul Fiesta cu discuri pe roţile spate, dar diametrul acestora putea fi mai mare. Într-un tempo foarte ridicat, eficienţa frânelor începe să scadă după o perioadă de timp normală, însă fadingul devine foarte vizibil, mai ales pe un traseu în coborâre, unde torturarea frânelor este maximă.

De aceea, porţiile de adrenalină la volanul lui Fiesta ST e de preferat să fie luate în doze mai mici, de 20-30 km, după care laşi armăsarul să se răcorească (la propriu), dacă se poate într-un peisaj care să te îndemne la meditaţii despre nemurirea sufletului pasionat de senzaţii tari pe patru roţi…

Ah, rămăsesem dator cu o explicaţie din punctul de vedere al pasagerului din dreapta. Într-un ritm draconic, de scos untul din maşină pe viraje, să te ţii cu mâna dreaptă de mânerul portierei e cam incomod. Un mâner deasupra capului ar fi mai indicat (dar poate a fost o chestiune de reducere a costurilor?…).

Un lucru e clar: Fiesta ST e mai mult o maşină pentru egoişti, cărora le recomand sincer să fie singuri în maşină când îi apucă dracii pe viraje. Sau măcar să aibă în maşină persoane fără probleme de ameţeală sau rău de mare în curbe. Sunt sigur că a încerca să impresionezi o domnişoară mignonă şi sensibilă într-un Fiesta ST ar fi o idee proastă. Doar dacă nu vrei cumva să te răzbuni…

În concluzie, Ford Fiesta ST este o adevărată reuşită din punctul de vedere al condusului entuziasmant şi plin de adrenalină pe traseele virajate. Motorul este vivace, iar cutia bine etajată, suspensia şi direcţia îi conferă maşinii o agilitate dezarmantă, iar sound-ul motorului te transpune într-un univers paralel, scoţându-te cu brio, pentru nişte momente, din realitatea convenţională.

Şi totuşi, să revenim cu picioarele pe pământ PE ULTIMA PAGINĂ

Pagini: 1 2 3 4

Citește și...


Comentarii
Inchide