TEST în premieră cu Ford Focus ST facelift. Acum şi diesel!

Autor: Iulian Dnistran 29 ian. 2015 Test in premiera

Cea mai nouă generaţie Ford Focus a primit un facelift în urmă cu câteva luni, iar acum a venit vremea ca noutăţile să apară şi pe versiunea de top Focus ST. Dar de data aceasta, pe lângă modificările uzuale ca faruri noi, spoilere redesenate şi un interior revizuit, cei de la Ford au pregătit o surpriză pe cinste pentru fanii hot hatchului vândut în peste 140.000 de exemplare din 2002 până în prezent: un motor diesel. Sigur, nimeni nu e suficient de nebun ca să renunţe la clasica motorizare pe benzină, însă acum există şi o variantă mai economicoasă (dar şi mai puţin puternică) pentru cei care vor, totuşi, o maşină rapidă.

Dacă mai pui la socoteală că există şi o versiune de caroserie break, poţi să îţi imaginezi deja o maşină de familie interesantă.

Interior

Faceliftul a adus o serie de îmbunătăţiri binevenite în habitaclu, dar să nu te aştepţi la surprize foarte mari, fiindcă aceleaşi noutăţi sunt deja prezente pe variantele obişnuite de Focus facelift. Altfel spus, vechea consolă centrală cu un milion de butoane şi un ecran minusul au dispărut, iar în locul său a apărut ceva care e mai uşor de utilizat şi care arată demn de 2015. Pe consolă sunt mai puţine butoane, ceea ce duce la o uşurinţă sporită în utilizare, iar ecranul e mare şi citeţ (dacă alegi sistemul multimedia SYNC 2).

Aerisit şi cu detalii sportive

Sigur, fiindcă este vorba despre Focus ST, nu pot să uit de volanul sport teşit, de bara de indicatoare de pe mijlocul planşei de bord – care îţi arată temperatura uleiului, presiune din turbo şi presiunea uleiului – sau de scaunele sport Recaro şi de multitudinea de embleme ST.

Poziţia la volan e potrivită, chiar dacă mi-ar fi plăcut să stau puţin mai jos, iar susţinerea laterală e foarte bună, însă cei cu şoldurile late s-ar putea să fie deranjaţi de marginile destul de înalte şi inflexibile ale şezutului, mai ales atunci când îşi fac de cap pe drumuri care şerpuiesc prin munţi.

 

Vizibilitatea este bună în general, dar stâlpul parbrizului din partea şoferului te poate pune în dificultate pe porţiunile de drum cu multe viraje de stânga.

Portbagajul e la fel de mare ca la un Focus standard – adică 363 de litri pentru varianta hatchback cu cinci uşi şi 476 litri pentru break. Nu sunt cele mai mari valori din segment, dar nici cele mai mici. Totodată, există suficiente spaţii de stocare, de la cele din canalul median (inclusiv cotiera) şi până la cele din uşi.

Siguranţă şi infotainment

Ford Focus a fost testat de Euro NCAP înainte de facelift şi a primit cinci stele din cinci, cu un scor de 92% pentru pasagerii adulţi, 82% pentru copii, 72% pentru protecţia pietonilor şi 71% pentru sistemele electronice de asistenţă.

Pe partea de infotainment poţi să alegi noul sistem SYNC 2, acelaşi regăsit şi pe Focus facelift standard. Cu alte cuvinte, un sistem cu ecran tactil de opt inci, care acceptă comenzi vocale în limba engleză (şi chiar le înţelege), are sistem de navigaţie, CD player, două mufe USB (una pe consola centrală şi una în cotieră), radio DAB (pe lângă clasicele AM şi FM) şi Bluetooth.

Butoane mai puţine şi un ecran mare

Mai mult, poţi să foloseşti un modem de internet conectat la USB ca să creezi un hotspot wireless în maşină.

Performanţe şi ţinută de drum

Ford Focus ST facelift are parte de acelaşi motor pe benzină de 2,0 litri cu 250 CP disponibil înainte de restilizare, dar acum există şi un diesel de 2,0 litri cu 185 CP pe lista de propulsoare.

În cazul unităţii pe benzină, puterea a rămas neschimbată, însă cei de la Ford au lucrat puţin la electronică şi admisie, astfel că acum răspunde puţin mai rapid la apăsările pedalei de acceleraţie, iar consumul ar trebui să fie cu 6% mai mic decât înainte.

Departe de cifre şi prezentări PowerPoint, adică în realitate, lucrurile stau bine. Foarte bine. Livrarea puterii se face foarte liniar, iar presiunea în turbocompresor începe să crească încă de la 2.000 rpm, astfel că te poţi veseli mult şi bine până în zona roşie.

S-a lucrat şi la suspensie, astfel că toată maşina se simte acum mai închegată pe viraje, iar direcţia este superbă, deşi ai de-a face cu un sistem electronic de asistenţă. Este precisă, rapidă şi îţi dă feedbackul de care ai nevoie în volan.

Cutia de viteze manuală cu şase trepte (singura disponibilă, de altfel) are o timonerie foarte bună, iar schimbătorul e poziţionat suficient de sus ca să nu pierzi timp când iei mâna dreaptă de pe volan, însă mi-ar fi plăcut o cursă ceva mai scurtă. Nu e rău aşa, dar ar fi putut fi un pic mai bine.

În tabăra diesel, motorul de 2,0 litri cu 185 CP a fost o surpriză plăcută, mai ales că nu mă aşteptam la mare lucru. Evident, nu e la fel de rapid ca unitatea pe benzină, dar nici nu se face de râs – acceleraţia de la zero până la 100 km/h are nevoie de 8,1 secunde, iar viteza maximă este de 217 km/h.

Eu am condus un break diesel şi am ajuns la concluzia că ar fi o alegere excelentă pentru o familie de tineri care încă mai au nevoie de adrenalină. Cuplul îşi arată colţii încă dinainte de 2.000 rpm şi poţi să ţii pedala de acceleraţie la podea până peste 4.000 rpm, aproape de zona roşie.

Faceliftul a adus şi acest gri minunat în gama de culori

Totul se întâmplă aşa cum ar trebuie să se întâmple. Nu există momente când crezi că ai avea nevoie de mai multă putere sau că suspensia e prea tare sau că pierzi controlul.

Indiferent de motorizare, trebuie să ştii că există un sistem electronic de augmentare a sunetului în interior. Unii nu au nimic de obiectat în privinţa asta, în vreme ce alţii se vor gândi cu melancolie la vremurile în care sunetul din habitaclu venea doar de la motor şi evacuare. Indiferent de poziţia pe care o alegi, un lucru e sigur: sună bine, chiar dacă nu e 100% autentic.

Butonul de dezactivare a sistemelor active de siguranţă funcţionează acum în trei moduri: totul pornit (funcţionare standard), controlul tracţiunii oprit (modul sport, o singură apăsare) şi totul oprit (apăsare lungă, se dezactivează controlul tracţiunii şi controlul electronic al stabilităţii).

Am trecut prin toate cele trei moduri şi trebuie să spun că diferenţele nu au fost foarte mari, dovadă că maşina e foarte bine gândită. Cu toate sistemele oprite, poţi să te joci puţin pe viraje, în sensul că spatele are uneori tendinţa să iasă în exterior, dar e uşor de redresat şi nu prea ai parte de emoţii.

Din punct de vedere dinamic, cred că e cel mai echilibrat pachet de pe piaţă, mai ales în configuraţia break diesel. Marele rival din această categorie este Skoda Octavia RS break diesel, care vine cu 184 CP şi un portbagaj imens. Propunerea cehilor e ceva mai practică, însă la capitolul distracţie Ford iese câştigător, fără nici un dubiu.

Aceeaşi poveste se aplică şi variantei hatchback pe benzină, care are de înfruntat o concurenţă ceva mai serioasă – Golf GTI, Opel Astra OPC, Seat Leon Cupra, Renault Megane RS şi Kia Kia Cee’d GT.

Concluziile şi datele tehnice, pe pagina următoare.

Pagini: 1 2

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...


Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide