Pozitiv, negativ şi subiectiv despre Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP

Modelul Dacia Duster 1.5 dCi nu a fost supus doar acestui comparativ cu modele SUV de clasă compacte, ci am vrut să vedem şi comportamentul şi consumul acestui model în diverse situaţii, de-a lungul a peste 1.000 km.

Pozitiv, negativ şi subiectiv despre Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP Pozitiv, negativ şi subiectiv despre Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP

În testele comparative de până acum, din cauzamotorizărilor diferite, nu a avut sens să realizăm o paralelă întreperformanţele dinamice sau consumuri. Asta nu înseamnă că nu ne-ainteresat cum stă Dacia Duster 1.5 dCi la capitolulconsum.

Atenţie, valorile pe care le vom prezenta acum au doarun rol orientativ, nefiind vorba de măsurări cuinstrumente precise, ci doar de indicaţiile computerului de bord.Aşadar, iată situaţiile în care a fost pus modelul de testDacia Duster şi datele computerului de bord:.

Cazul1

  • Trafic: urban, foarte liber (Bucureştiulduminica dimineaţa...)
  • număr pasageri: 1 (doar şoferul înmaşină)
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: oprit, geamurile închise(nerecomandabil când e soare afară)
  • tracţiune: doar faţă (selectorul pe 2WD)
  • stil de condus: foarte încet, acceleraţii şideceleraţii line, nedepăşirea limitelor de viteză (un stil depensionar, care, în realitate, nu este adoptat de şoferi înBucureşti într-o zi normală)
  • kilometri parcurşi: 16 km
  • consum mediu computerbord: 5,5 litri/100 km

Aşadar, în condiţii ideale, în traficul urban este posibil săscoţi chiar şi sub 6 litri/100 km. Însă este o valoarecorespunzătoare doar condiţiilor ideale. Sau o valoare pe care ovor obţine cei care fac zilnic un concurs de consum cât mai reduscu Duster-ul în Bucureşti...

Cazul2

  • Trafic: urban, uşor aglomerat (Bucureştiulseara, după ora 22:00)
  • număr pasageri: 2
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit, geamurileînchise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO
  • stil de condus: încet spre alert, în limitelede viteză impuse de lege
  • kilometri parcurşi: 13 km
  • consum mediu computerbord: 6,2 litri/100 km

Consumul mediu teoretic în trafic urban pentru Duster 1.5 dCi4x4 este de 6,5 litri/100 km. În condiţii de condus normal, darîntr-un trafic extrem de puţin aglomerat, am obţinut mai puţin,fără a face eforturi în acest sens (de reţinut că şi aerulcondiţionat era în funcţiune). Din nou, vorbim de o situaţie pecare utilizatorii de Duster o vor întâlni foarte rar, cel puţin înBucureşti.

Cazul3

  • Trafic: urban + interurban (80% + 20%), mediuaglomerat
  • număr pasageri: 4
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitateaportbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurileînchise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO
  • stil de condus: relativ alert
  • kilometri parcurşi: 80 km
  • consum mediu computerbord: 7,2 litri/100 km

Pot spune că acest caz se apropie cel mai mult de modul în careDacia Duster va fi utilizată în cea mai mare parte a timpului demajoritatea clienţilor. Consumul mediu din realitate se dovedeştemai mare cu mai puţin de 1 litru/100 km faţă de cifrele oficiale,ceea ce reprezintă o notă bună pentru modelul testat.

Cazul4

  • Trafic: urban + interurban (70% + 30%), extremde aglomerat în oraş, mediu aglomerat pe şosele
  • număr pasageri: 1
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit doar în jumătate dintimp
  • tracţiune: selectorul pe AUTO în 90% din timp(în rest, s-a încercat mai mult pe 4WD, dar şi pe 2WD)
  • stil de condus: foarte alert (condiţii detest), viteză mare pe şosele
  • kilometri parcurşi: 158 km
  • consum mediu computerbord: 8,6 litri/100 km

Condiţiile în care a fost obţinut acest consum (mai mare decâtcel teoretic cu aproximativ 2 litri/100 km) au fost clar foarte"stresante" pentru maşină, doar în puţine cazuri un utilizator deDuster fiind pus în situaţia de a abuza de maşină cum am făcut-onoi în aceşti 150 km. Am putea spune că, pentru un stil la limită,diferenţa faţă de consumul teoretic se dovedeşte chiar decentă,fără a avea intenţia să lăudăm maşina.

Cazul5

  • Trafic: interurban (drum naţional), liber,multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 1
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: oprit, geamurile deschisedoar în unele locuri (unde se circula cu viteză foarte mică)
  • tracţiune: doar faţă (selectorul pe 2WD)
  • stil de condus: normal, maximum 100-110 km/hîn afara localităţilor, maximum 60 km/h în localităţi (deci un stilfoarte cuminte)
  • kilometri parcurşi: 106 km
  • consum mediu computerbord: 5,8 litri/100 km

În cazul în care respectaţi cu stricteţe limitele de viteză peşoselele patriei şi aveţi destulă răbdare cu aceia care merg maiîncet, este posibil să scoateţi, în condiţiile mai sus menţionate,un consum apropiat de cel teoretic - adică mai mare cu numai 0,5litri/100 km. Atenţie, vorbim de condiţii pe care şoferii de DaciaDuster le vor îndeplini în extrem de puţine situaţii, deci ovaloare minimă mai apropiată de utilizarea reală va fi în jurul a 6litri/100 km, în regim extraurban, pe drumuri naţionale.

Cazul6

  • Trafic: interurban (drum naţional), relativliber, multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 3
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitateaportbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurileînchise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, drum uscat
  • stil de condus: mediu spre alert, accelerărişi frânări normale, 90-100 km/h în afara localităţilor, maximum 60km/h în localităţi
  • kilometri parcurşi: 70 km
  • consum mediu computerbord: 5,9 litri/100 km

Comparativ cu situaţia din cazul 5, când am încercat un stil câtmai apropiat de economic, de această dată, chiar încărcat cu încădoi pasageri şi bagaje, cu aerul condiţionat pornit şi fără a maipune accent pe economicitate, am obţinut un consum mediu cu numai0,1 litri/100 km mai mare.

Explicaţia este dată de motorul relativ mic şi de coeficientulaerodinamic destul de mare, depăşirea unor viteze de 90-100 km/hpunându-şi clar amprenta pe consum. Prin urmare, rămâne valabilăconcluzia de la punctul 5: la drumuri lungi pe şoselele naţionale,împreună cu familia, este bine să abordaţi un stil foarte puţinalert şi cu viteze maxime moderate, pentru a vă situa în zona unuiconsum mediu de 6 litri/100 km.

Cazul7

  • Trafic: interurban (drum naţional), relativliber, multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 4
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitateaportbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurileînchise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, vreme ploioasă,drum umed pe 80% din traseu
  • stil de condus: relativ alert, accelerări şifrânări normale, maximum 120 km/h în afara localităţilor, maximum60 km/h în localităţi, viteză medie finală: sub 100 km/h
  • kilometri parcurşi: 106 km
  • consum mediu computerbord: 7,0 litri/100 km

Acest caz vine să confirme recomandarea de la punctul 6,"grăbeşte-te încet". În condiţiile cele mai apropiate de situaţia"cu familia în concediu prin ţară", consumul lui Duster este destulde decent, dacă ne gândim că vorbim de o diferenţă mai mică de 2litri/100 km faţă de valoarea teoretică.

De menţionat că, deşi Dacia Duster are o ţinută de drumperfectibilă, maşina s-a comportat de la bine în sus, chiar şi încondiţii de drum umed şi foarte denivelat. Lucru pe care maşina îldatorează mai mult suspensiei şi sistemului de tracţiune integralăcontrolat electronic decât sistemului de control al stabilităţiiESP.

Cazul8

  • Trafic: interurban (drum naţional), liber,multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 2
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit, geamurileînchise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO (drum uşorumed)
  • stil de condus: alert, accelerări şi reprizeagresive, maximum 120-130 km/h în afara localităţilor, maximum 60km/h în localităţi, viteză medie finală peste 100 km/h
  • kilometri parcurşi: 100 km
  • consum mediu computerbord: 7,5 litri/100 km

Am încercat şi un stil spre "foarte alert" pe şoselele naţionaleşi iată că Duster începe să îşi arate limitele în ce priveşteeconomicitatea: în primul rând este dezavantajat de coeficientulaerodinamic, în al doilea rând de raportul între masa maşinii şiperformanţele motorului.

Dacă la un mers cât mai constant, relativ alert, computerul debord arată valori sub 7 litri/100 km (chiar apropiate de 6,5litri/100 km), atunci când vorbim de depăşiri rapide sau un stil curetrogradări sau acceleraţii agresive, consumul creşte foarte mult,mai ales pe fondul depăşirii vitezelor de ordinul a 90-100 km/h. Sesimt clar limitele pe care motorul le are în cazul unei mase deaproape 1,4 tone şi care nu se poate lăuda cu o aerodinamicăbună.

Aşadar, cei care, în mod normal, au un stil alert cu familia peşoselele patriei, trebuie să se aştepte la un consum mediu de peste7 litri/100 km, ceea ce e destul de pesimist faţă de valoareateoretică de numai 5,3 litri/100 km. Dacă puneţi accentul pebugetul dedicat consumului în vacanţe, este de preferat să vă"grăbiţi încet", chiar dacă vorbim de un diesel.

Cazul9

  • Trafic: autostradă, foarte liber
  • număr pasageri: 1
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: oprit, geamurile închise
  • tracţiune: doar faţă, selectorul pe 2WD, drumuscat
  • stil de condus: normal, cuminte, în limitelelegale (viteză de maximum 140 km/h)
  • kilometri parcurşi: 61 km
  • consum mediu computerbord: 9,0 litri/100 km

Autostrada nu este nicidecum terenul predilect al modeluluiDacia Duster, echipat cu motorul 1.5 dCi de 110 CP. Din nou, amîncercat să mă situez cât mai aproape de situaţia optimistă: singurîn maşină, fără bagaje, cu aerul condiţionat oprit şi cu tracţiunedoar pe puntea faţă. Accelerările şi decelerările cât mai line,viteza maximă în zona celor 130 km/h admişi.

Despre valoarea de 9,0 litri/100 km nu pot spune că mi se parerezonabilă, dar, în condiţiile date (şi după ce am văzut limitărilela viteză mare pe şosea), o consider normală pentru motorul mic şicoeficientul aerodinamic slab (nivelul de zgomot la 140 km/h estefoarte mare - de exemplu, volumul instalaţiei audio trebuie dat dela 15, la viteze de până la 100 km/h, la peste 25).

Cazul10

  • Trafic: autostradă, foarte liber
  • număr pasageri: 2
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit, geamurileînchise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, drum uscat
  • stil de condus: alert, în limitele legale(foarte rar viteza a ajuns la 150 km/h pe vitezometru)
  • kilometri parcurşi: 90 km
  • consum mediu computerbord: 9,1 litri/100 km

Chiar dacă avem aerul condiţionat pornit şi nu ne intereseazăprea mult economia de combustibil, consumul pe autostradă rămâneridicat, dar nu creşte aşa de mult faţă de situaţia precedentă,maşina rămânând foarte aproape de masa de 1,4 tone.

Se demonstrează, practic, limitele pe care aerodinamica şimotorul mic i le impun lui Duster la viteze mari. De menţionat că,în ce priveşte manevrabilitatea şi stabilitatea, Duster nu are desuferit, comportându-se normal şi conferindu-ţi un sentimentsuficient de bun de siguranţă şi control.

Cazul11

  • Trafic: autostradă, relativ liber
  • număr pasageri: 4
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitateaportbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurileînchise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, drum umed,vreme ploioasă
  • stil de condus: foarte alert, în generalviteza maximă de 140-150 km/h, decelerări şi accelerărihotărâte
  • kilometri parcurşi: 105 km
  • consum mediu computerbord: 9,4 litri/100 km

În acest caz putem spune că ne-am apropiat destul de mult desituaţia cea mai pesimistă: maşina foarte încărcată şi un stil decondus fără menajamente şi cu viteze mari. Din nou putem vorbi deun consum mare, dar surprinde diferenţa mică faţă de cazurileprecedente, mai optimiste.

De asemenea, chiar dacă pe parcurs computerul de bord a arătatşi valori foarte apropiate de 10 litri/100 km, în final vorbim de ovaloare de aproape 9,5 litri/100 km. Ceea ce, sincer, este chiar obilă albă pentru Duster, date fiind limitările acestui SUV în cepriveşte utilizarea la viteze mari şi într-un regim alert.

Un drum pe autostrada Bucureşti - Constanţa, cu maşina plină şiportbagajul umplut până la refuz, ar trebui să îl facă peproprietarul acestei versiuni Dacia Duster să se aştepte la unconsum de 10 litri/100 km, în condiţiile unui ritm alert, avândaerul condiţionat pornit şi selectorul pe AUTO.

---------------------------------------------------------------------------

Prin urmare, Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4x4 sedovedeşte un SUV limitat atunci când vine vorba de drumuri lungi cuviteze mari. Este, totuşi, o maşină foarte ok dacă seadoptă un stil moderat de conducere, consumurile sale, în condiţiide oraş, parcurs interurban sau de autostradă, fiindrezonabile.

Faptul că motorul este mic nu înseamnă neapărat că maşina vaconsuma foarte puţin. Dar pot spune că, pentru ce oferă pachetulDuster la aceşti bani, din punct de vedere al consumuluimaşina este satisfăcătoare. Urmează să aflăm în curând maimulte detalii de la proprietarii maşinii, care pot să neîmpărtăşească impresiile lor de până acum, prin prisma drumurilorfăcute cu maşina.

AI DACIADUSTER?

Încă un amănunt: maşina pe care am avut-o la dispoziţiecontoriza în jur de 5.500 km în momentul în care ProMotor a luat-opentru aceste teste. Prin urmare, valorile pe care le-am obţinutpot fi uşor mai mici după o perioadă de rodaj de 10-15.000 km.

Un lucru rămâne clar, în ce priveşte consumul: DaciaDuster este un SUV ieftin, dar nu unul foarte economic.Din fericire, nu putem spune că este unul gurmand.

În pagina următoare puteţivedea care sunt principalele plusuri şi, mai ales,minusuri ale modelului Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4x4"full option", precum şi răspunsul la întrebarea pe care ampus-o la începutul comparativului: are loc Dacia Duster înclubul SUV-urilor compacte?

CITEŞTE PAGINAURMĂTOARE

Citeşte mai departe în pagina următoare »