MAŞINILE AUTONOME: Pasul următor e… fără şofer

Autor: Adrian Mihălţianu acum 6 ani Dosar & Analize

Pe principiul „e prea frumos ca să fie adevărat“, e util să vedem şi cealaltă faţă a monedei. Deoarece maşinile autonome vin şi cu probleme, unele chiar nebănuite.

Controlul maşinilor autonome se face, în bună parte, din afara lor, prin intermediul infrastructurii, de care sunt dependente. Orice problemă majoră (de la cele de ordin tehnic până la atacurile hackerilor) ar putea face o maşină autonomă inutilizabilă. Sau, mai rău, ar putea fi controlată în detrimentul utilizatorului, unii temându-se de acte de terorism. Pe de altă parte, dacă oricine îşi va putea cumpăra maşină autonomă… nu se va ajunge la prea multe maşini pe străzi şi ambuteiaje revoltătoare? Psihologic, teama are multe faţete.

 

Un lucru pe care producătorii nu îl trâmbiţează este că, prin maşinile autonome, aceştia speră să vândă mult mai multe maşini (cel mai probabil maşinile autonome vor putea fi cumpărate şi de cei fără permis).

Scenariu care va duce automat şi la creşterea consumului general, fie că vorbim de combustibili fosili sau de energie electrică ori hidrogen. La care se mai adaugă creşterea cererii pentru celelalte resurse, necesare construcţiei unei maşini. Deci maşinile autonome ar putea duce la o criză a materiilor prime.

În teorie, un incident ar trebui să fie bine gestionat de infrastructură. Dar există pericolul ca un incident mic să producă un blocaj mare…

 

Puriştii se tem că dreptul la plăcerea de a conduce va fi eliminat, iar maşinile îşi vor pierde personalitatea. Ceea ce e considerat periculos în principal de către brandurile care pun accent pe imagine, deoarece se va dezvolta fenomenul carsharing.

Poate părea exagerat, dar dacă maşinile autonome vor deveni valeţi personali, iar oamenii îşi vor petrece mult mai mult timp în casă?

 

Acesta i-ar putea face pe mulţi să renunţe la ideea de maşină personală, deci vânzările auto ar lua o turnură dezastruoasă. Acelaşi termen îi sperie şi pe milioanele de şoferi profesionişti, a căror meserie e pusă în pericol de sistemele electronice şi care ar putea deveni şomeri foarte rapid.

Este foarte posibil ca imaginea pe care o avem acum despre maşini să se evapore, iar acestea să nu ne mai reprezinte. Suntem pregătiţi să renunţăm la un simbol atât de important?

 

Pentru autorităţi, punerea la punct a unei legislaţii corecte este îngreunată de multe probleme etice. În cazul unui accident, a cui e responsabilitatea? Cum rămâne cu dreptul la intimitate – cel mai probabil, maşinile autonome vor fi echipate şi cu „cutii negre“, ca avioanele. Cum va fi perioada de tranziţie, în care maşinile normale şi cele autonome vor coexista? Etcetera…

În altă ordine de idei, se crede că vor dispărea multe companii auto. Orice revoluţie înseamnă schimbări majore.

Să continuăm PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4 5 6 7



Comentarii
Inchide