MAŞINILE AUTONOME: Pasul următor e… fără şofer

Autor: Adrian Mihălţianu 25 apr. 2014 Dosar & Analize

Sistemele de siguranţă intervin astăzi atât înainte de accident, cât şi în timpul accidentului şi după el. Astfel, maşinile actuale pot evita accidentul, sau reduce consecinţele acestuia asupra pasagerilor şi pietonilor, dar şi asupra celorlalte maşini din trafic.

În următorii şase ani, accentul va fi pus pe scoaterea maşinii implicate în accident din raza de acţiune a altor autovehicule, pe avertizarea acestora în timp real, pe alertarea automată a serviciilor de ambulanţă, precum şi pe acţionarea sistemelor de siguranţă ale acestora pentru a nu se mai produce accidentele în lanţ.

O maşină normală de familie, de până în 20.000 de euro, va fi dotată în mod standard, prin 2017, cu ABS, ESP, sistem Start&Stop, frânare automată cu oprire de la 50 km/h, sistem de păstrare automată a benzii de rulare şi de prevenire a accidentelor frontale, sistem de prevenire a accidentelor în lanţ (trage maşina spre dreapta), precum şi cu senzori de parcare faţă-spate, camere video pentru marşarier care identifică maşinile şi pietonii care vin din lateral, radar frontal pentru a detecta diferenţele de viteză dintre maşină şi autovehiculele din faţă şi sisteme de transmitere diferenţiată a cuplului motor spre roţi, pentru a corecta în mod activ traiectoria maşinii.

Toate aceste sisteme există deja în opţiune, dar ele vor deveni treptat un standard în materie de siguranţă. Da, inclusiv Loganul viitor va avea încorporate cel puţin o parte din aceste sisteme până în 2020, în măsura în care ele vor deveni obligatorii prin lege. Costurile suplimentare – mari astăzi – vor fi acoperite prin amortizarea investiţiei datorată adoptării pe scară largă a noilor tehnologii, astfel încât preţul final al maşinii nu va creşte cu mai mult de 10% pentru a putea cuprinde toate aceste sisteme ale maşinilor – le putem spune deja aşa – semiautonome. Un rol la fel de important îl vor juca sistemele de comunicare între maşină şi şofer, dar şi între maşini. Astfel, în momentul în care în faţă are loc un ambuteiaj sau un accident, sistemul de navigaţie primeşte informaţia de la celelalte maşini şi recalculează cea mai bună rută.

Încet, vom asista la tranziţia de la şoferi la simpli pasageri în maşinile autonome

Aceasta este premiza pentru gestionarea viitoare a fluxurilor de maşini într-un mod inteligent. Astăzi, şoferul e cel care decide dacă urmează sau nu indicaţiile sistemului de navigaţie. În viitor, maşina îşi va modifica singură ruta, şoferul intervenind doar pentru a trece peste decizia acesteia, în caz de nevoie. În fine, este posibil ca autorităţile să înceapă să taxeze diferit maşinile autonome sau cu sisteme avansate de siguranţă faţă de cele obişnuite, pentru a îndemna la adoptarea tot mai rapidă a primelor.

Într-un viitor nu prea îndepărtat, vom selecta destinaţia, tipul de viteză cu care dorim să ajungem acolo, precum şi numărul de pasageri din autovehicul, iar maşina va avea sau nu prioritate în trafic în funcţie de toate acestea. Cine va plăti mai mult sau va opta pentru car-sharing, va ajunge mai repede la destinaţie. În plus, sistemele autonome înseamnă şi faptul că autorităţile pot interveni asupra traiectoriei şi vitezei maşinii tale în caz de urgenţă. O ambulanţă nu va mai sta după toţi şoferii ameţiţi, ci va acţiona un sistem care va da la o parte într-un mod organizat toate maşinile din faţa sa, având prioritate absolută asupra acestora.

Perioada de tranziţie dintre maşinile normale şi cele semi şi complet autonome va fi marcată exact de acest lucru – acordarea priorităţii acestora din urmă. Chiar şi în cazul în care o maşină autonomă se va întâlni în trafic cu o maşină condusă de un şofer – poate recalcitrant – autovehiculul inteligent va şi cum să evite accidentul, în timp ce toată răspunderea va reveni şoferului care va fi insistat să-şi conducă singur maşina. Asta nu înseamnă că nu vom putea să ne mai conducem deloc maşinile prin forţe proprii, ci doar că vom plăti, cel mai probabil, pentru acest privilegiu, cel puţin în traficul urban.

”Cum adică, Fast & Furious 10 va fi cu maşini care se conduc singure? Voi vreţi să mă enervaţi?!”

Un lucru e cert: bucuraţi-vă cât mai puteţi de plăcerea şofatului. În doar un deceniu, aceasta va deveni tot mai rară, iar mai curând decât credeţi vom plăti în plus pentru ea!

 

Sisteme actuale sofisticate, dar care vor fi normale pe maşinile autonome

Poate nu ne dăm seama, dar maşinile noastre iau din ce în ce mai des tot mai multe decizii în locul nostru. De multe ori, ele chiar trec peste deciziile noastre, pentru a ne împiedica să ne facem rău singuri.

  • ABS – sistemul împiedică blocarea completă a roţilor atunci când frânăm cu putere, lăsând roţile să se rotească prin mici mişcări foarte rapide (de unde şi senzaţia de „rupere“ atunci când ABS-ul intervine). Asta permite şoferului să poată schimba direcţia de mers în timp ce frânează puternic.
  • ESP – frânează selectiv roţile, pentru a păstra maşina pe o traiectorie normală şi a preveni sau redresa derapajul. Cele mai evoluate sisteme combinate cu ESP intervin activ asupra roţilor, intervenind inclusiv prin accelerarea roţilor potrivite, pentru a împiedica scăparea de sub control a maşinii.
  • Start&Stop – porneşte şi opreşte automat motorul atunci când maşina staţionează, economisind astfel cantităţi importante de carburant. Creierul electronic al maşinii ordonă opririle şi pornirile, iar sistemul va echipa toate maşinile până în 2020.
  • Lane Assist – prezent sub formă de avertizare pe unele maşini (vibrează volanul sau scaunul pe partea potrivită), sistemul deja ştie să readucă maşina pe banda pe care rula, dacă şoferul neatent o părăseşte involuntar. Cele mai avansate sisteme păstrează maşina pe centrul bandei de rulare chiar şi în prezenţa unor viraje pronunţate. Să nu credeţi că trebuie să cumpăraţi o maşină premium pentru a avea un astfel de sistem – e prezent deja pe de maşini de familie accesibile, gen Ford Focus!
  • Avertizarea privitoare la impact iminent – un element de siguranţă prezent pe tot mai multe maşini, deseori în combinaţie cu frânarea automată. Te avertizează când diferenţa de viteză dintre tine şi maşina sau obstacolul din faţă este foarte mare, iar riscul de impact este iminent. Datorită lui, timpii de reacţie şi de frânare scad foarte mult, iar impactul este evitat sau redus ca putere.
  • Frânare automată – prezent sub diferite nume şi versiuni, sistemul ştie să pregătească frânele atunci când un impact cu maşina din faţă este iminent, intervenind asupra maşinii şi frânând chiar până la oprire dacă şoferul nu intervine. În funcţie de versiune, acest sistem poate interveni de la 30 sau 50 km/h, respectiv fără limită de viteză şi poate interveni fie doar atunci când identifică alte maşini aflate în faţă, sau, pe cele mai evoluate, indiferent de obstacol (pieton, animal, alt obstacol de pe drum). Acest sistem va fi standard până la finalul deceniului pe toate maşinile noi.
  • Parcare automată – un sistem care părea SF acum 3-4 ani, dar care este astăzi prezent inclusiv pe maşini relativ ieftine. În funcţie de complexitate, acesta ştie să identifice locurile de parcare laterală sau cu spatele şi să introducă maşina în respectivul spaţiu. Şoferul trebuie doar să activeze sistemul, să circule cu viteză mică pe lângă locurile de parcare, apoi să selecteze treapta potrivită de viteză (marşarier, viteza întâi) şi să regleze viteza maşinii din ambreiaj şi frână. Sistemele cele mai evoluate, deja prezente, ştiu să facă acest lucru complet automat. În doar doi ani vom avea maşini de serie care vor putea parca absolut singure, fără şofer în interior, în parcări special dotate.
  • Pilot Automat Autoadaptiv – ţine distanţa dintre maşina ta şi cea din faţă constantă, indiferent dacă cel din faţă accelerează sau frânează. Tu doar setezi o viteză maximă, iar restul îl face maşina. Dacă tragi de volan pentru a intra pe altă bandă, maşina va accelera singură pentru a ajunge cât mai rapid la viteza maximă setată. Dacă revii în spatele unei maşini mai lente, sistemul frânează singur maşina până ajunge la viteza respectivei maşini, păstrând o distanţă presetată între tine şi ea. Cele mai evoluate variante de pe piaţă, prezente deja în special la Volvo şi Mercedes-Benz, dar care apar treptat şi la maşini incomparabil mai ieftine, ştiu să păstreze atât banda de rulare, cât şi să accelereze şi să frâneze singure, chiar până la oprirea completă, indiferent de viteza de rulare. Apoi ştiu să repornească de pe loc şi să accelereze singure, urmărind maşina din faţă. În caz de impact frontal iminent, ele pot interveni chiar şi asupra direcţiei maşinii, mai repede decât ar putea-o face şoferul, pentru a evita accidentele foarte grave. Cu alte cuvinte, maşina deja se conduce practic singură, şoferul intervenind doar în situaţiile mai complicate.

Toate aceste sisteme au o rată de adoptare foarte rapidă – ce era prezent până acum 2-3 ani doar pe maşinile premium obsedate de siguranţă (Volvo, Mercedes-Benz), acum deja e prezent în clasa compactă de volum (maşinile familiale). Până la finalul deceniului, chiar şi cele mai ieftine maşini vor avea incluse sisteme avansate de ABS, ESP, Start&Stop şi frânare automată, reducând astfel dramatic consecinţele accidentelor auto şi ale poluării.

MATERIAL PUBLICAT ÎN REVISTA PROMOTOR NR. 108 (februarie 2014)

Pagini: 1 2 3 4 5 6 7

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide