Saab 9-4X, detaliile oficiale

Iată că, în sfârşit, suedezii lansează la Salonul Auto Los Angeles 2010 primul lor SUV: Saab 9-4X. Un demn concurent pentru BMW X5 sau Mercedes ML? Vom vedea.

Noul SUV Saab 9-4X a fost prefigurat încă de acum doi ani, la Salonul Auto Detroit 2008, de un concept purtând acelaşi nume şi având un design similar cu al produsului de serie în proporţie de 90%. Pentru maşina de serie se pare că suedezii nu au mai avut răbdare până la Salonul Auto Detroit 2011, preferând salonul auto american de toamnă, Los Angeles 2010.

VEZI GALERIA DE IMAGINI CU NOUL SAAB 9-4X

Saab 9-4X este primul SUV din familia suedeză, până acum fanii mărcii având la dispoziţie doar versiunea crossover Saab 9-3X, rival pentru Audi A4 Allroad. Acum, însă, vorbim de un model bazat pe platforma tehnică a lui Cadillac SRX şi dezvoltat pe vremea când Saab încă aparţinea de General Motors. Iar americanii se pricep destul de bine la SUV-uri.

Deocamdată nu au fost date publicităţii toate datele tehnice ale maşinii - de exemplu, nu le ştim încă pe cele ţinând de gabarit, dar producătorul afirmă că Saab 9-4X se situează dimensional între modelul 9-3X şi nava amiral Saab 9-5. Ceea ce ne duce la concluzia că Saab 9-4X are în jur de 4,7-4,8 metri lungime, fiind la cotele unor Volkswagen Touareg, BMW X5 sau Subaru Tribeca.

Prin urmare, iată că nu vorbim de un concurent pentru SUV-urile compacte premium, precum Audi Q5 sau BMW X3, ci de o categorie mai mare, lucru confirmat şi de gama de motorizări puternice sau de dotările de înalt nivel.

În ce priveşte propulsoarele, având în vedere că prima piaţă de desfacere va fi cea a Americii de Nord, vorbim de două motoare V6 pe benzină. Primul este un 3,0 V6 de 265 CP, cu injecţie directă, oferit atât pentru versiunea cu tracţiune doar faţă, cât şi pentru cea cu tracţiune integrală. Demarajul 0-100 km/h este estimat la 7,9 secunde (8,4 secunde pentru varianta 4x4 XWD), iar consumul se cifrează la 11,8 litri/100 km (12,4 pentru versiunea 4x4 XWD).

Al doilea propulsor este cunoscut de la Opel Insignia OPC, fiind vorba despre un V6 turbo de 2,8 litri, care dezvoltă 300 CP şi un cuplu maxim de 400 Nm între 2.000 şi 5.000 rpm. Nu este de mirare că această versiune accelerează până la 100 km/h în doar 7,7 secunde, maşina fiind echipată standard cu sistemul de tracţiune integrală şi beneficiind, tot standard, de pachetul Aero.

Ambele versiuni beneficiază de o cutie de viteze automată cu 6 trepte. Dacă versiunea de bază este echipată cu jante de aliaj de 18", versiunea Aero are dreptul la unele de 20", cu un design special. În cazul versiunii Aero, transmisia integrală este dotată şi cu un diferenţial activ în spate, eLSD, care controlează repartiţia cuplului până la 50% între cele două roţi ale punţii.

De asemenea, tot în cazul versiunii Aero, se oferă un sistem de control electronic DriveSense, cu trei moduri de funcţionare: Confort, Sport şi Eco. Acest sistem controlează atât taratura amortizoarelor, cât şi răspunsul sistemului de direcţie electrohidraulic sau modul de răspuns al motorului la accelerare.

Habitaclul lui Saab 9-4X este conceput într-o manieră cunoscută deja de la berlina de clasă mare Saab 9-5. Ceea ce înseamnă un design gândit în jurul celui de la volan, cu multe butoane şi comenzi şi o calitate exemplară a materialelor şi finisărilor. Avem parte de aceeaşi modalitate de reglare a gurilor de ventilaţie, cu mici joystick-uri, ca la celelalte maşini Saab, dar şi de butonul de pornire al motorului situat pe tunelul central, lângă maneta schimbătorului de viteze.

În rest, un ochi avizat va remarca unele comenzi asemănătoare celor de la Opel, dar, per ansamblu, interiorul lui Saab 9-4X este unul specific mărcii suedeze. Indicatoarele de bord au o amenajare care aminteşte de domeniul aviatic, iar displayul touchscreen de pe consola centrală are nu mai puţin de 8 inch. Din lista generoasă de dotări standard sau opţionale nu lipsesc scaunele faţă reglabile electric, un sistem multimedia Bose 5.1 sau sistemul de climatizare cu 3 zone.

Capacitatea portbagajului în configuraţia cu 5 locuri nu este comunicată încă, dar ni se promite că vorbim de un spaţiu foarte bun, precum şi de o modularitate exemplară, graţie banchetei fracţionabile 60/40. Prin rabatarea acesteia, se degajă un spaţiu total de aproape 1.800 de litri, în timp ce sub podeaua portbagajului există un compartiment pentru mărunţişuri.

Caracterul util al portbagajului este ajutat de dispozitivul de divizare telescopic, în formă de U, oferit standard. De asemenea, opţional hayonul se poate comanda de la un buton de pe telecomandă, iar înălţimea de deschidere a acestuia poate fi setată în funcţie de preferinţe.

Am lăsat la urmă considerentele ţinând de designul noului Saab 9-4X, deoarece maşina are un stil care face maşina imediat identificabilă drept un Saab, din aproape orice unghi ar fi privită. Cel puţin din imagini, 9-4X nu pare aşa de mare, având o alură foarte dinamică şi pare mai compact.

Cel mai probabil, Saab 9-4X nu va încerca să concureze în mod direct cu SUV-urile germane, urmând a intra în competiţie cu maşini de genul Subaru Tribeca, Nissan Murano sau Volvo XC90. Adică modele care şi-au creat deja o clientelă proprie şi care oferă un pachet competitiv pentru bani mai puţini faţă de concurenţa premium germană.

Noul Saab 9-4X urmează a fi lansat în vânzare pe piaţa nord-americană în primăvara lui 2011, urmând ca, la sfârşitul verii anului viitor, să ajungă şi pe Bătrânul Continent. Preţurile la noi le vom afla de-abia atunci, dar ne aşteptăm ca acestea să fie foarte competitive.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.