2024: ITP la autovehicule mai vechi de 10 ani. Ce valabilitate are Inspecția Tehnică Periodică și cum se face

Autor: Radu Țuțulan 20 feb. 2024 Știri auto

Valabilitatea Inspecției Tehnice Periodice scade pe măsură ce vârsta mașinii crește, iar în unele situații trebuie efectuată la Registrul Auto Român. Iată cum se face ITP la autovehicule mai vechi de 10 ani.

Valabilitatea Inspecției Tehnice Periodice (ITP) variază de la 1 la 3 ani, în funcție de vechimea autovehiculului.

Mașinile noi pot circula 3 ani fără ca proprietarii acestora să aibă obligația de a face ITP-ul. Dar cele construite înainte de anul 2012, de exemplu, trebuie să fie inspectate anual.

La cât timp se face ITP-ul?

Conform legii, mașinile noi nu trebuie să facă inspecția tehnică decât după 3 ani de la data înmatriculării. Dar, după ce au trecut de primul ITP, următorul va trebui făcut mai repede.

La mașinile care au peste 3 ani de la data primei înmatriculări, dar mai puțin de 12 de când se află în circulație, ITP are o valabilitate de 2 ani.

Iar la vehiculele care au peste 12 ani, ITP este valabil doar 12 luni. Deci, trebuie refăcut anual.

Valabilitatea ITP este trecută pe talon sub forma ZI-LUNĂ-AN. De exemplu: 30.01.2024, ceea ce înseamnă că inspecția este valabilă până la acea dată, inclusiv în ziua specificată pe certificatul de înmatriculare.

ITP la autovehicule mai vechi de 10 ani

Valabilitatea ITP la autovehicule mai vechi de 10 ani este de 2 ani.

Modul în care se efectuează inspecția nu diferă de cea făcută la mașinile mai noi. Însă, pot apărea mai multe probleme privind noxele, sistemul de direcție, de frânare sau de iluminare.

Iar dacă vehiculul nu va respecta normele minimale impuse de lege, nu va primi drept de circulație.

Ce verificări ar trebui să faci înainte de ITP

Înainte de a efectua Inspecția Tehnică Periodică, verifică:

  • Discurile și plăcuțele de frână:
    • sa aibă suficient material de fricțiune și să nu fie crăpate
  • Conductele de frână:
    • să nu aibă segmente ruginite sau deteriorate
  • Direcția:
    • să fie reglată
    • toate problemele să fie rezolvate (bucșă, pivot, cap de bară, etc.)
  • Anvelopele:
    • să corespundă dimensiunilor specificate în cartea de identitate a mașinii
    • să nu fie uzate peste limita maximă admisă
  • Caroseria și zonele de sub mașină:
    • nici caroseria, nici alte componente nu trebuie să aibă zone ruginite, care pot pune în pericol structura vehiculului
  • Sistemul de iluminare:
    • trebuie să te asiguri că toate luminile sunt funcționale (fază lungă și scurtă, poziție, semnalizare, lumini număr, etc.)
  • Jantele și pneurile:
    • jantele și pneurile nu trebuie să fie deteriorate
    • adâncimea benzii de rulare a pneurilor este de cel puțin 2 milimetri
  • Parbrizul:
    • să nu existe crăpături pe suprafața parbrizului
  • Uleiul de motor și filtrele:
    • este indicat ca, înainte de ITP, să faci schimbul de filtre și de ulei, pentru ca emisiile de noxe să fie minime
  • Claxonul:
    • vehiculele care nu au un claxon funcțional, nu trec de testele ITP
  • Kit-ul de siguranță:
    • trusa de prim ajutor (trebuie să fie omologată și în termenul de valabilitate)
    • setul de triunghiuri reflectorizante
    • stingător (să fie omologat și în termenul de valabilitate)
    • vesta reflectorizantă (doar pentru vehiculele de peste 3.5 tone).

Defecțiuni din cauza cărora nu treci ITP-ul

Conform legii, defectele constatate la verificarea ITP se împart în:

  • minore (zgârieturi, crăpături fine, mici îndoituri, etc.)
  • majore (sistemul de iluminare, frânare ineficientă, semne ale unui accident, etc.)
  • periculoase (sistem de direcție cu probleme, sistem de frânare cu probleme, sistem de iluminare nefuncțional, etc.).

Dacă la o mașină se constată defecte majore sau periculoase, nu va primi dreptul de circulație și va fi declarat „RESPINS” la ITP.

Acesta va fi reprogramat pentru o nouă inspecție după 30 de zile, timp în care proprietarul are obligația de a remedia problemele, altfel va fi din nou respins.

Cât costă ITP în 2024

Costul ITP variază în funcție de tipul de vehicul pentru care se efectuează această inspecție.

În general, costul este cuprins între 100 și 250 de lei, în funcție de cât percepe fiecare stație service

Pentru un autoturism de clasă mică sau medie, de exemplu, costul ITP pornește de la 120-130 de lei, pentru o mașină pe benzină. Iar la un vehicul diesel, costul e de la 150-160 de lei, în sus.

Acte necesare pentru efectuarea Inspecției Tehnice Periodice

Actele necesare pentru efectuarea ITP în 2024 sunt:

  • certificatul de înmatriculare al autovehiculului (talonul auto)
  • actul de identitate al conducătorului auto
  • polița RCA valabilă la data inspecției
  • cartea de identitate a autovehiculului (CIV). În cazul în care proprietarul este o societate de leasing, se acceptă o copie ștampilată a CIV ștampilată, cu mențiunea „conform cu originalul”.

Aceste documente sunt necesare pentru orice tip de vehicul, indiferent cât este de vechi.

Când ești obligat să duci autoturismul la RAR pentru ITP?

Sunt două situații în care un șofer poate ajunge la Registrul Auto Român pentru ITP. Fie conducătorul auto alege să efectueze inspecția tehnică la sediul regional RAR, fie este obligat să demonstreze că a remediat o defecțiune.

De exemplu, dacă o mașină este descoperită în trafic cu defecțiuni la sistemele de siguranță va avea dreptul de circulație suspendat până la remedierea defecțiunilor.

Certificarea remedierii acestor defecțiuni se va putea face exclusiv într-o stație ITP a Registrului Auto Român.

Sau, dacă o mașină este descoperită în trafic cu ITP expirat, nu va mai putea înnoi ITP la o stație independentă. Astfel, șoferul este obligat să ducă autoturismul la o stație RAR pentru efectuarea ITP.

Cât timp poți circula cu ITP expirat

Legea stabilește că toate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România trebuie să aibă Inspecția Tehnică Periodică valabilă.

Iar în momentul în care ITP-ul a expirat, se suspendă automat înmatricularea vehiculului. Ceea ce înseamnă că, dacă un șofer circulă chiar și o zi având ITP expirat, va încălca două legi rutiere.

Pe de-o parte, conduce o mașină care nu are Inspecția Tehnică Periodică valabilă. Iar, pe de altă parte, se află la volanul unui vehicul neînmatriculat.

Ce se întâmplă dacă ești prins cu ITP expirat?

Cei care uită să refacă Inspecția Tehnică Periodică sau o amână și circulă cu ITP expirat, riscă să fie amendați de două ori.

În momentul în care ești prins cu ITP expirat, riști să primești amendă pentru conducerea unui autoturism fără ITP valabil. Această sancțiune variază între 1.485 lei şi 3.300 lei.

Dar, șoferii care circulă fără a avea ITP valabil vor fi sancționați și pentru conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată. În acest caz amenda e de 3.300 lei.

Astfel, dacă ești prins cu ITP expirat, amenda totală poate ajunge la 6.600 lei. În plus, se suspendă pe loc dreptul de circulație pentru respectivul autovehicul. Iar talonul și plăcuțele de înmatriculare ale mașini vor fi reținute de poliție.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: elements.envato.com / ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide