Codul Rutier 2024: Este legal să parchezi mașina jumătate pe trotuar, jumătate în stradă?

Autor: Radu Țuțulan 18 feb. 2024 Știri auto
Codul Rutier 2024: Este legal să parchezi mașina jumătate pe trotuar, jumătate în stradă?

De multe ori șoferii sunt într-o dilemă și nu știu dacă este legal să parchezi jumătate pe trotuar, jumătate în stradă. Iată ce prevede Codul Rutier actualizat în 2024.

Lipsa locurilor de parcare îi determină pe tot mai mulți să își lase mașinile unde găsesc un loc liber. Dar, șoferii trebuie să fie atenți, pentru că pot primi amendă chiar dacă au parcat în fața casei, pe trotuar, pe stradă sau pe ambele zone.

Pentru că legea actuală prevede sancțiuni atât pentru cei care ocupă drumurile publice, cât și pentru cei care blochează trotuarele.

Amendă, dacă parchezi mașina pe trotuar în fața casei

Codul Rutier actualizat în 2024 interzice oprirea sau staționarea în anumite zone sau intervale orare. Aceste zone sunt semnalizate prin indicatoare amplasate vizibil.

Pentru a evita astfel de restricții, unii conducători își lasă mașinile pe trotuar. Numai că Art. 72 din OUG nr. 195/2022, privind circulația pe drumurile publice, interzice ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate.

Practic, șoferul este obligat să lase un spațiu de minimum un metru pentru circulația pietonilor. Astfel, poți fi amendat chiar dacă parchezi mașina pe trotuarul din fața casei.

Poliția îi poate sancționa pe cei care parchează neregulamentar cu până la 6 puncte de amendă.

Amendă pentru parcare neregulamentară pe un drum public

Amendă se aplică și celor care parchează neregulamentar pe un drum public.

Sancțiunea minimă pentru parcare neregulamentară este de două puncte de amendă. Și cum în 204 punctul de amendă se claculează la valoarea de 5% din salariul minim brut, sancțiunea minimă pentru parcare neregulamentară pe un drum public este de 330 de lei.

Dar, conducătorul auto poate fi sancționat și pentru staționare neregulamentară. În această situație, legislația prevede o amendă de până la 825 de lei, plus trei puncte de penalizare.

Aceleași amenzi se vor aplica și dacă se va parca sau staționa pe spațiul verde. În cazul staționarii sau parcării pe autostradă, în alte locuri decât cele special amenajate și semnalizate, conducătorul auto riscă o amendă de aproape 1.000 de lei.

Este legal să parchezi mașina jumătate pe trotuar, jumătate în stradă?

Legislația rutieră prevede că mașinile pot fi parcate pe trotuar doar dacă indicatoarele și marcajele din zonă permit asta.

De asemenea, sunt multe situații în care nu este permis să parchezi mașina pe carosabil, chiar dacă spațiul permite acest lucru.

De aceea, șoferii care parchează mașina jumătate pe trotuar, jumătate în stradă, trebuie să țină cont de indicatoarele rutiere care sunt în acea zonă și de locul în care își lasă mașina.

Pentru că dacă parcarea e interzisă, fie pe trotuar, fie în stradă, atunci poliția îl va sancționa, chiar dacă încalcă legea „doar cu jumătate de mașină”.

În plus, vehiculul poate fi ridicat, conform legii, urmând ca șoferul să suporte toate costurile.

Dar, dacă pe acea porțiune de drum există un indicator care permite să parchezi mașina jumătate pe drum, jumătate pe trotuar, atunci este legal să o lași așa.

Oprirea voluntară, ce prevede legea din România

Legea din România prevede că oprirea voluntară este interzisă în următoarele situații:

  • în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”;
  • pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mică de 50 m înainte şi după acestea;
  • pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
  • în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
  • pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi înainte de acestea;
  • în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei;
  • în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
  • în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauză, să treacă peste acest marcaj;
  • în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
  • pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile „Drum îngustat”, „Prioritate pentru circulaţia din sens invers” sau „Prioritate faţă de circulaţia din sens invers”;
  • pe pistele obligatorii pentru pietoni şi/sau biciclişti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
  • pe platforma căii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe şine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
  • pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
  • pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin 1 m pentru circulaţia pietonilor;
  • pe pistele pentru biciclete;
  • în locurile unde este interzisă depăşirea.

Unde este parcarea interzisă

Sunt mai multe situații în care șoferii nu au voie să staționeze.

Astfel, Art. 143 din Codul Rutier stabilește că șoferii au parcarea interzisă:

  • în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
  • în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia „Staţionarea interzisă” şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
  • pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de 6 m;
  • în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
  • în pante şi în rampe;
  • în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia „Staţionare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia „Zona de staţionare cu durată limitată” peste durata stabilită.
Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide