Test drive cu noul Volvo XC40 Recharge: Siguranță pur electrică

Autor: Mihai Morcovescu acum 2 luni Test drive

Când spui Volvo, spui siguranță, iar dacă la rețetă adaugi și ingredientul „Recharge” atunci ai de-a face cu o mașină cu adevărat specială. Zilele trecute am avut ocazia să testăm noul XC40 Recharge, adică versiunea pur electrică a SUV-ului compact suedez lansat în 2018. Este, în fapt, primul automobil „full electric” din istoria mărcii scandinave, iar noi nu aveam cum să ratăm întâlnirea cu rivalul unor modele precum Tesla Model Y și Audi Q4 e-tron.

Elegant și spațios

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO

Din punct de vedere estetic, noul XC40 electric nu se deosebește cu nimic de versiunea convențională. SUV-ul suedezilor afișează liniile de design pe cât de simpliste, pe atât de elegante pe care le-am admirat prima dată pe modelul convențional. De asemenea, blocurile optice LED față și spate sunt aceleași.

Totuși, există un element distinctiv pe care nu îl regăsești pe modelul standard. Și aici mă refer la grila frontală închisă vopsită în culoarea caroseriei, un elemente de design pe care îl vedem la orice model electric. Dar, parcă la XC40 Recharge a fost desenată mai frumos decât la alte modele din segment.

Dincolo de grilă, am mai remarcat setul de jante Black Diamond, care au fost create special pentru acest model. Modelul testat de noi era „încălțat” cu roți de 19 inch, însă opțional sunt disponibile și cele de 20 de inch. Pentru un plus la capitolul dinamică, suedezii au montat pe XC40 electric anvelope de dimensiuni diferite, și anume 235/50 pe față și 255/45 pe spate.

În sfârșit, sub capacul care la modelul convențional ascunde rezervorul de combustibil, la varianta electrică se află portul de încărcare. Sunt disponibile un port pentru încărcare la priză normală, cât și pentru alimentare la stații supercharge. Mergând în sus pe montantul C găsim inscripția Recharge, care semnalează celor care admiră mașina că aceasta face parte din gama electrificată a celor de la Volvo.

Caracterul practic, un atuu pentru Volvo XC40 Recharge

În ceea ce privește caracterul practic, această mașină nu diferă cu aproape nimic comparativ cu „surorile” echipate cu motor termic. Ca să mă refer strict la spațiul destinat ocupanților locurilor din spate, acesta este identic cu cel de pe XC40-ul convențional.

Poziția la volan este excelentă datorită numeroaselor reglaje electrice, inclusiv lombar, ale scaunului șoferului. Un detaliu important, mai ales pentru familiile cu copii, în reprezintă accesul în interior, care este facilitat de o deschidere generoasă a portierelor posterioare.

Mergând și mai în spate am găsit un portbagaj foarte încăpător, care oferă un spațiu de încărcare de 413 litri. Accesul în portbagaj este ușurat de deschiderea și închiderea electrică a hayon-ului de mari dimensiuni. Acesta se ridică la o înălțime de 1,85 metri, astfel că încărcarea portbagajului se face cu mare ușurință. Sub podeaua spațiului destinat bagajelor se află un compartiment în care poți depozita sculele necesare schimbării unei roți.

Ce are în plus XC40 electric regăsim în partea din față. Lipsa motorului termic a eliberat sub capotă un spațiu pentru un mic portbagaj frontal, denumit „frunk”. Acesta are un volum de 31 de litri și ascunde kit-ul de pană.

De asemenea, micul portbagaj este ideal pentru depozitarea cablurilor de încărcare sau a unui mic rucsac. Dar… atât. Ceea ce, sincer, nu am înțeles este de ce au mai pus suedezii încă un capac (din plastic) din moment ce există capota.

Când spui Volvo, spui siguranță

Volvo și-a căpătat de-a lungul anilor faima de cea mai sigură  mașină din lume, iar Volvo XC40 Recharge nu se abate de la această regulă. Chiar dacă nu a fost încă supusă testelor EuroNCAP, nici la cele din debutul acestui an, suedezii susțin că această mașină este una dintre cele mai sigure pe care le-au construit vreodată.

Fiind vorba despre un model electric, inginerii de la Volvo au făcut o serie de modificări comparativ cu modelul standard. Astfel, pentru că sub capotă nu se mai află un motor cu ardere internă, suedezii au regândit întreaga structură a mașinii, care acum este mai rigidă.

Scopul principal urmărit de suedezi a fost de a asigura un nivel ridicat de protecție pentru ocupanții lui XC40 Recharge. În plus, îmbunătățirile la capitolul siguranță i-a vizat și pe pietoni, dar și pe ceilalți participanți la trafic în cazul producerii unui accident rutier.

Modelul testat era dotat cu tot ceea ce poate oferi o mașină în materie de sisteme de asistență pentru șofer. Printre acestea se numără frânarea automată de urgență cu detectarea pietonilor și bicicliștilor, avertizor la părăsirea benzii de deplasare și cruise-control adaptiv.

Interior premium și conectivitate Google

XC40 Recharge electric este primul model Volvo care oferă unul dintre cele mai bune sisteme de infotainment de pe piață. Dezvoltat în colaborare cu Google, acesta vine are încorporate funcții precum magazinul Google Play, asistentul Google și sistemul de navigație Maps. Acesta este intuitiv și foarte ușor de folosit. Un fel de Google Maps adaptat pentru mașină, dar cu funcții inteligente, inclusiv cu comenzi vocale.

În același timp, dacă te conectezi cu contul personal de Google, toate preferințele și setările tale vor fi transferate în mașină. Acestea vor putea fi vizualizate și accesate de pe ecranul tactil vertical amplasat central. Acesta este același de pe cele mai noi modele lansate de Volvo.

Totuși, ecranul mi s-a părut ușor subdimensionat și cam înghesuit între cele două guri de ventilație verticale. Dar, acesta este unul dintre compromisurile de a transforma un model convențional cu motor termic într-unul complet electric.

În rest, noul XC40 Recharge oferă același interior de nivel premium așa cum ne-a obișnuit. Materialele sunt de calitate superioară și plăcute la atingere, iar comenzile, finisajele și îmbinările ne reamintesc că ne aflăm într-un model Volvo. Și asta, indiferent de locul pe care îl ocupi în mașină. Dar, parcă, totuși, să stai la volan este locul ideal într-un XC40 Recharge.

Ce autonomie oferă Volvo XC40 Recharge?

Cele două motoare electrice cu care este echipat modelul testat sunt conectate la o baterie cu o capacitate utilă de 75 kWh. Referitor la capacitatea de încărcare, suedezii spun că, la curent continuu, SUV-ul lor poate primi până la 150 kWh.

Repriza se încărcare 10-80% s-ar realiza în circa 40 de minute. La curent alternativ poți încărca de la 11 kW. Eu nu am fost nevoit să merg la o stație de încărcare, așa că îi cred pe cuvânt pe cei de la Volvo pentru că, nu-i așa, sunt oameni serioși.

În ceea ce pivește autonomia, în regim urban, XC40 Recharge poate parcurge vreo 420 de kilometri cu o singură încărcare în condiții reale. Chiar dacă nu aveam cum să parcurg această distanță circulând doar în București timp de două zile, am optat totuși pentru un test 100% în oraș.

Cel mai puternic Volvo din istorie

Cu toate că existau toate premisele pentru un test „hibrid”, din motive obiective, am decis să facem un test exclusiv urban. Deși este vorba despre un SUV de peste două tone, totuși, datorită dimensiunilor sale compacte, am fost surprins să constat că se conduce extrem de ușor în oraș.

Versiunea testată de noi este echipată cu două motoare electrice. Fiecare dintre acestea a fost montat pe câte o punte. Împreună, acestea generează o putere maximă de 408 CP, în timp ce cuplul este de 660 Nm, disponibil instantaneu, în orice moment. Mie, sincer, mi se pare un bagaj de putere cam mare pentru un SUV compact care are ca public-țintă familiile cu unul sau cu mai mulți copii.

Practic, vorbim despre cel mai puternic Volvo de serie construit vreodată. În plus, coincidență sau nu, este și primul electric din istoria mărcii suedeze. Încă de la început, această mașină impresionează prin puterea și cuplul de-a dreptul incredibile.

Cu aceste resurse, mașina este capabilă să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 4,9 secunde. Această cifră este remarcabilă pentru o mașină de peste două tone. Viteza de vârf este limitată electronic la 180km/h.

La volan cu Volvo XC40 Recharge

O altă noutate pe care o propune XC40 Recharge o reprezintă eliminarea butonului de Start/Stop. Pentru a porni mașina nu trebuie să faci altceva decât să ții apăsată pedala de frână și să selectezi modul „Drive” al transmisiei automate. Condiția este să ai undeva în mașina cheia. Asta, deoarece scaunul șoferului este prevăzut cu un sezon de greutate și „simte” când cineva este așezat la volan.

Deși este vorba despre un SUV, fie el și compact, XC40 electric se conduce extrem de ușor și îți oferă o siguranță de invidiat. Manevrabilitatea, răspunsul la comenzi, accelerarea, frânarea sunt o plăcere. Într-un cuvânt, TOTUL se face extrem de ușor la această mașină. În plus, îți oferă și un confort pe care puține modele de acest gabarit ți-l oferă, mai ales într-un oraș atât de aglomerat așa cum este București.

În unele viraje abordate mai tare am sesizat un ușor ruliu. Chiar și așa, SUV-ul scandinav nu a întâmpinat nici o dificultate în a-și păstra aderența. Aceasta este excelentă chiar și în condiții de suprafață de rulare umedă. Direcția destul de ușoară și precisă te ajută în oraș. Dar, este clar că această mașină se simte mult mai bine atunci când se conduce relaxat.

Experiența la volanul lui XC40 electric este completată într-un mod fascinant de modul de condus „one pedal drive”. Este modul de condus cu o singură pedală specific automobilelor electrice. Odată ce activezi funcția din sistemul multimedia, vei putea conduce folosind doar pedala de accelerație. Practic, prin apăsarea acestea, mașina va accelera, în timp ce prin simpla ridicare a piciorului de pe pedală mașina va încetini treptat până când se va opri complet.

Confortul de care te bucuri atunci când conduci această mașină este dat de suspensia independentă pentru fiecare punte. Aceasta vine cu amortizoare hidraulice, dar și cu stabilizatoare atât pe față, cât și pe puntea posterioară.

Care este autonomia reală a noului XC40 Recharge?

Cum spuneam, bateria oferă o capacitate utilă de 75kWh și promite o autonomie urbană de vreo 540 de kilometri. În ciclu combinat, autonomia anunțată este de circa 420 de kilometri.

Te poți apropia de această cifră doar dacă nu exagerezi cu accelerările violente. Dar, trebuie să recunosc că, la ce senzație îți oferă mașina în acele momente, uneori este destul de greu să te abții. De asemenea, dacă vrei să te apropii de autonomia anunțată de Volvo, este recomandat să folosești modul „one pedal drive”.

Cifrele în condițiile reale ale acestui test au fost altele. Dar, acestea nu sunt departe de cele anunțate de constructor. În timpul testului, consumul mediu de energie a fost de circa 32-33 kWh/100 km. Și asta, în condiții de vreme rece. În plus, instalația de climatizare și încălzirea în scaun și în volan au funcționat aproape continuu.

Aici nu pot să nu acord notă maximă funcției care pornește automat încălzirea în volan și în scaun. Mașina este capabilă să „simtă” temperatura de afară și, dacă aceasta se apropie de zero grade Celsius, va porni încălzirea în volan și în scaun, ceea ce este ideal pe timp de iarnă.

Pentru situațiile în care ai de parcurs un drum mai lung, poți seta navigația astfel încât să-ți afișeze toate stațiile de încărcare de pe traseu. Asta, în situația în care mașina „simte” că nu va mai avea suficientă baterie să ajungi la punctul terminus al călătoriei.

În plus, temperatura bateriei va fi adusă la o valoare optimă pentru încărcare în momentul în care ajungi la punctul de încărcare.

Cât costă noul Volvo XC40 Recharge?

Noul Volvo XC40 Recharge poate fi comandat în România în două versiuni. Prima vine cu un singur motor electric amplasat frontal, care produce 231 CP și un cuplu de 330 Nm. Modelul pornește de pe la 49.000 de euro cu TVA inclus, fără ecobonusurile oferite prin programul Rabla 2022.

Cea de-a doua versiune, adică cea pe care am testat-o, vine cu două motoare electrice și tracțiune integrală permanentă. Aceasta are un preț de catalog de 57.500 de euro cu TVA inclus. Dacă este achiziționat prin Rabla 2022, acest XC40 Recharge are un preț de 48.500 de euro.

SUV-ul scandinav propune două niveluri de echipare. Nivelul standard se numește Plus și oferă o paletă largă de dotări în materie de confort și de siguranță. Următorul nivel de echipare se numește Pro și poate fi comandat pentru 4.000 de euro. Acesta include, între altele, scaun șofer și pasager reglabile electric și încălzite. De asemenea, plafonul panoramic acționat electric și sistemul audio profesional furnizat de americanii de la Harman Kardon completează oferta.


Sursa foto: ProMotor


Mihai Morcovescu
Mihai Morcovescu
Sunt ziarist cu o experiență de peste 20 de ani în presa sportivă și auto din România, atât în print, cât și în online. Am scris de-a lungul timpului la Agerpres, Sport XXI, Jurnalul Național, Gazeta Sporturilor, ProSport, Autocar, AutoMotorsiSport.ro, Auto.ro, etc. De asemenea, am făcut ... citește mai mult

Comentarii
Inchide