10 lucruri de care trebui să ţii cont când ieşi cu maşina din iarnă

Respectaţi indicaţiile referitoare la direcţia ...

10 lucruri de care trebui să ţii cont când ieşi cu maşina din iarnă 10 lucruri de care trebui să ţii cont când ieşi cu maşina din iarnă

Schimbarea anvelopelor înainte şi după sezonul rece este un proces care necesită atenţie şi care nu se limitează la îndepărtarea anvelopei uzate şi la montarea unei anvelope noi. Iată lucruri care trebuie respectate la schimbarea lor:

1. Montaţi anvelopele în direcţia de rulare - când montaţi anvelopele, trebuie să respectaţi indicaţiile referitoare la direcţia corectă de rulare şi la exteriorul anvelopei. Acest lucru este deosebit de important în cazul anvelopelor direcţionale şi asimetrice. Numai anvelopele montate corect asigură o expulzare adecvată a apei, o tracţiune adecvată şi o frânare bună. Produsele montate pe spate se uzează mai repede, au tracţiune mai slabă şi sunt mai zgomotoase în timpul condusului. Metoda de montare este irelevantă numai în cazul anvelopelor simetrice, când suprafaţa de rulare este identică pe ambele părţi.

2. Montaţi anvelopele pe jante curate - înainte de a monta anvelopa, janta trebuie curăţată pe suprafaţa de contact. Lăsând orice resturi pe această suprafaţă poate duce la o deflaţie lentă a pneurilor. În plus, marginea anvelopei trebuie protejată cu o substanţă de ungere specială care facilitează montarea şi asigură o legătură strânsă cu jantă.

3. Înlocuirea valvelor - valvele sunt adesea ignorate la schimbarea anvelopelor, iar aceasta este o mare greşeală, deoarece valvele defecte sunt o cauză aproape la fel de frecventă a deflaţiei anvelopelor ca şi înţeparea. Valvele de cauciuc trebuie înlocuite la fiecare schimbare a anvelopelor. În cazul valvelor metalice (frecvent utilizate cu jante de aluminiu), se recomandă înlocuirea cartuşului valvei. Nu uitaţi nici de piuliţele valvelor care împiedică pătrunderea murdăriei şi umezelii în anvelopă.

4. Curăţaţi butucul - înainte de a strânge roata echilibrată, butucul trebuie curăţat temeinic de murdărie şi rugină. Necurăţarea lui poate provoca o rulare inegală a jantei, iar în timpul conducerii, se pot produce vibraţii.

5. Îndepărtarea corectă a roţilor - roţile sunt supuse unor supraîncărcări majore şi, prin urmare, strângerea corectă a acestora este, de asemenea, foarte importantă. Roţile strânse incorect se pot desprinde în timpul deplasării, iar strângerea prea tare poate duce la lipirea termică a piuliţelor şi poate cauza probleme la înlăturarea roţii în timpul unei defecţiuni pe şosea sau când este necesară înlocuirea anvelopelor în funcţie de sezon. Pentru a strânge roţile, utilizaţi o cheie cu forţă şi cuplul adecvate. La sfârşit, verificaţi dacă toate şuruburile sunt strânse.

6. Echilibrarea roţilor - la înlocuirea anvelopelor, roţile trebuie să fie echilibrate. În caz contrar, se pot produce vibraţii care dau o experienţă neplăcută în timpul conducerii şi determină uzura mult mai rapidă a componentelor valvei. 

7. Setarea geometriei roţii - După schimbarea anvelopei, mecanicii ar trebui să recomande conducătorilor auto să verifice geometria roţilor, deoarece unghiurile adecvate ale punţilor faţă şi spate previn uzura excesivă a pneurilor. 

8. Recalibrarea sistemului TPMS - dacă autovehiculul este echipat cu senzorii de presiune a pneurilor - sistemul TPMS, fiecare înlocuire a anvelopelor trebuie însoţită de resetarea şi calibrarea sistemului. 

9. Presiunea corectă în anvelope - schimbarea corectă a pneurilor trebuie să fie însoţită de stabilirea unui nivel adecvat al presiunii în anvelope. Conducătorul auto este, de asemenea, responsabil să acorde atenţie nivelului optim al presiunii pe toată durata de viaţă a anvelopei. Anvelopele cu presiune prea joasă au o rezistenţă mai mare la rulare, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant. Presiunea prea mare determină uzarea rapidă a părţii din mijloc a benzii de rulare, ceea ce reduce durata de viaţă a pneului. Presiunea adecvată înseamnă mai ales siguranţă în timpul conducerii - anvelopele cu presiune prea joasă sau prea înaltă nu asigură tracţiune optimă sau distanţe scurte de frânare.

10. Întreţinerea anvelopelor - după îndepărtarea roţilor de pe vehicul şi înainte de depozitarea acestora timp de câteva luni, anvelopele trebuie curăţate cu atenţie şi verificate de orice deteriorare mecanică şi uzură a benzii de rulare. Dacă acestea sunt în continuare adecvate pentru utilizare, trebuie depozitate corespunzător. Conducătorii auto care nu au condiţiile de depozitare adecvate pot folosi service-urile de anvelope care au hotel de anvelope. Numai atunci puteţi fi siguri că anvelopele sunt stocate într-o manieră adecvată care nu ameninţă utilizarea lor în continuare.

"Echilibrarea necorespunzătoare a unei roţi cu o anvelopă nouă, curăţarea inadecvată a jantelor sau a hub-urilor sau lipsa de lubrifiere a roţilor sunt aspecte aparent nesemnificative, care, după o utilizare îndelungată, pot conduce la uzura rapidă a pneurilor şi la consecinţe financiare suplimentare pentru şofer. Utilizarea serviciilor din centrele de service specializate, care deţin aparatură tehnică profesionistă şi tehnicieni bine pregătiţi şi experimentaţi este cel mai recomandat lucru", explică Piotr Jakuć, Premio Director în România.