90 de ani Mazda

Mazda Motor Corporation aniversează anul acesta 90 de ani şi face bilanţul elementelor care au asigurat succesul companiei timp de nouă decenii, punctelor sale forte şi realizărilor.

90 de ani Mazda 90 de ani Mazda

Nimic nu poate fi mai adevărat ca în cazul germanuluiFelix Wankel şi a lui Kenichi Yamamoto de laMazda. Wankel, care niciodată nu a obţinut permisul deşofer şi nici nu a urmat cursuri universitare, a visat săconstruiască un motor alternativ cu o cameră de combustie plată şiun rotor îngust rotindu-se în interior. Kenichi Yamamoto dela Mazda a fost atât de impresionat de conceptulmotorului, încât în 1961 Mazda a achiziţionat brevetul.Primul motor "Wankel" care a fost furnizat laHiroshima vibra atât de puternic încât a zgâriat pereţii interioriai camerei rotorului, o slăbiciune pe care Yamamoto-San şiinginerii săi o vor perfecţiona cu tehnologii mai bune de etanşareşi lubrifiere.

În prima versiune produsă (Cosmo Sport din1967) motorul cu două rotoare avea carcase trohoidale caresusţineau rotoarele de formă triunghiulară prevazute cu un arboreexcentric în mijloc. Spaţiul rămas între marginea rotoruluişi pereţi a fost folosit pentru admisie, compresie+ aprindere şi evacuare. Motorul era acum lipsit devibraţii şi putea ajunge la turaţii ridicate pentru că presiuneaprodusă rotea direct arborele excentric fără a o mai fi convertitîntr-o mişcare rotativă cu ajutorul bielelor ca într-un motorclasic cu pistoane. Această tehnologie avea să motorizezeaproximativ 2 milioane de automobile Mazda incluzândcâştigătoare WRC (World Rally Championship), Mazda 787B care acâştigat Le Mans în 1991 şi actuala RX-8 Renesis cu motorrotativ.

Când inginerii Mazda au reuşit să foloseascăpentru prima dată hidrogenul drept combustibil pe motorulrotativ în 1990 trebuie să fi fost o surpriză plăcută. Dozareaamestecului hidrogen/aer este mult mai precisă şi nici "rateurile"nu mai reprezintă o problemă, deoarece camera de admisie amotorului rotativ este separată de camera de combustie, păstrâdu-semai rece, şi pentru că nu există valve de admisie şi de evacuarecare să se încălzească. În ultimii 20 de ani, Mazda adezvoltat motorul rotativ cu hidrogen până la stadiul deproducţie, fiind dat în folosinţă în prezent în Japonia şiîn Europa pe modelele RX-8 Hidrogen RE şi Mazda5 Hidrogen REHibrid.

Printre alte inovaţii Mazda se numară sistemul DISI Benzină +i-Stop, care în principiu este un mecanism de repornire a motoruluiatunci când maşina este oprită la semafor. Inginerii Mazda aureuşit să faca ca motorul să se oprească şi pistoanele aflate înfaza de compresie şi de detentă să fie poziţionate într-un modoptim pentru injectarea directă de combustibil în pistoane şiarinderea acestuia. Astfel a fost creat un sistem stop/start careopreşte motorul la ralanti şi poziţionează pistoanele folosind unsoftware avansat de control al motorului. Când şoferul va apăsa dinnou pedala de ambreiaj, benzina este injectată direct, numai încamera de ardere potrivită şi motorul reporneşte în doar 0,35 desecunde, aproape de două ori mai repede decât sistemelesimilare.