Am sunat şi am aflat cele mai interesante lucruri despre pornirea la rece

Maşinile noi sunt deştepte ca oamenii

Am sunat şi am aflat cele mai interesante lucruri despre pornirea la rece Am sunat şi am aflat cele mai interesante lucruri despre pornirea la rece

Mihai e unul dintre cei mai mişto ingineri pe care îi ştiu. Reformulez. Mihai e cel mai mişto inginer pe care îl ştiu. Iar el ştie maşini – aşa cum spuneam – cât nu te ştii tu pe tine. Asta pentru că a terminat Politehnica, pentru că îi plac maşinile mai mult decât ţie, mie şi vouă şi pentru că e profesionist la service-ul AutoK9 din Bucureşti. Şi pentru că vorbeşte muuult mai puţin decât rezolvă lucruri.

L-am sunat să-l întrebăm “mă, Mihai, am aflat de la bunici şi tătici, am citit pe forumuri şi uite că tot nu ştim. Cum e mai bine. O încălzim sau nu înainte”. De la capătul celălalt s-a auzit “pe cine?” … Ăăă ... maşina! Şi aşa am început să-l întrebăm, iar el să ne dea răspunsurile în care avem încredere 100%. Aşa că la fel să faceţi şi voi.

Mihai ne-a spus că maşinile pe care le avem azi sunt bine-gândite ca să meargă pe orice vreme, cu plus sau cu minus, în ţările în care se vând ele. După ce porneşti maşina, nu există o perioadă stas în care s-o laşi să se încălzească pe loc, la relanti. Este însă ideal ca la orice maşină, fie că e arşiţă, fie că e îngheţ, să aştepţi 30 de secunde – 1 minut înainte să pleci de pe loc, după ce i-ai pus contactul. Soft-urile din management-ul motorului unei maşini fabricate din anul 2000 până azi sunt gândite ca să protejeze motorul de solicitările şoc – aşa cum ar fi pornirea la temperaturi extreme. Chiar dacă tu îi ceri maşinii “mult”, vrei să-i dezvolţi o sarcină mare, ea o s-o dezvolte pe cea optimă în condiţiile din acel moment. Soft-ul evaluează tot, vâscozităţi, temperaturi, tot ce-i trebuie maşinii ca să funcţioneze optim. Până la încălzirea motorului, softul limitează ce consideră el că trebuie limitat – avansul injecţiei, avansul scânteii, deschiderea valvelor, admisia de aer în motor. Unele maşini limitează turaţiile, iar altele limitează sarcina – adică tu te duci până în 6.000 rpm, însă cuplul care ajunge la roată e limitat.

L-am întrebat însă pe Mihai şi despre ce scrie pe forumuri şi anume că nu e bine să stai pe loc cu maşina la relanti. El ne-a spus că este o afirmaţie ok dar care nu mai e o condiţie pentru maşinile moderne. Raţionamentul acestei accepţiuni vine din trecut, când sistemul de ungere şi cel de răcire nu aveau capacitatea să funcţioneze bine la turaţie mică şi astfel ungerea era mai bună la un regim mediu de turaţii. Acum nu mai există problemele astea. Un motor poate să meargă azi ore la relanti fără să se uzeze prematur componentele.

Totodată, Mihai ne-a spus că nu există nicio diferenţă între o maşină diesel şi una pe benzină, iarna. Motoarele diesel au soluţii termice şi electrice care recuperează dezavantajul încălzirii în comparaţie cu o maşina cu motor pe benzină.

Cât despre sistemele start-stop, Mihai ne spune că, ele nu îşi îndeplinesc funcţia de oprire-pornire în aglomeraţie până când motorul nu ajunge la temperatura optimă de 90 de grade. Asta nu înseamnă însă că nu poţi să pleci cu maşina de pe loc.

Nici la maşinile care îţi indică în bord cu pictogramă că motorul e rece (de obicei cele diesel), nu e nevoie să aştepţi să ajungi la 90 de grade temperatură normală pentru randament optim. Softul de management al motorului limitează gradul de solicitare dorit de către utilizator. În momentul în care indicatorul se stinge, maşina poate folosi toate resursele dinamice pe care i le pretinzi.  

Şi asta-i ultima. L-am întrebat pe Mihai, inginer la service-ul AutoK9, dacă la frig sunt afectate tabla, plasticele sau cheder-ele. El ne-a spus că fix aşa cum suferim şi noi de frig şi ne mai scârţîie câte o încheietură până ne încălzim, la fel se întâmplă şi cu maşinile, iar din acest motiv, durata normală de utilizare a unei maşini înainte de resturări importante este de 10-12 ani.

Autor interviu: Alexandru Banu