Motorul V12 al viitorului model Lamborghini

Până când vom afla cum arată urmaşul lui Lamborghini Murcielago, trebuie să ne mulţumim cu informaţii despre inima viitorului supercar: un V12 de 700 CP, asociat la o transmisie inedită, ISR.

Nou V12 LamboCum se va numi urmaşul lui Lamborghini Murcielago? Poate Jotta, poate Aventador, poatealtfel. Cert este că italienii păstrează foarte bine secretul şi amputea spune că încearcă să ne abată atenţia de la maşină,oferindu-ne primele informaţii despre tehnica de care vabeneficia noul bolid italian.

Conform italienilor, vorbim de un motor V12 nou-nouţ, proiectatde la zero şi cunoscut cu numele de cod intern L539. Avândo capacitate de 6.498 cmc, motorul este de tipul aspirat,Lamborghini neapelând, încă, la turbocompresoare sau compresoaremecanice pentru a atinge puteri senzaţionale.

Puterea maximă dezvoltată de noul propulsor este de 700CP, obţinuţi la o turaţie de adevărat "tenor": 8.250 rpm.Cuplul motor maxim are şi el o valoare apreciabilă, cifrându-se la690 Nm, obţinuţi la o turaţie medie, de 5.500 rpm.

700 CP si 690 NmInginerii italieni se laudă că au reuşitsă realizeze un propulsor foarte compact şi uşor, V12-leavând o masă totală de numai 234 kg. Cele două linii decilindri sunt înclinate la un unghi de 60 de grade una faţă decealaltă, lungimea motorului fiind de 784 mm, lăţimea lui de 848mm, iar înălţimea de 665 mm.

Alezajul cilindrilor este de 95 mm, iar cursa de 76,5 mm, cursascurtă a pistoanelor fiind foarte potrivită pentru un motor deturaţie înaltă. Chiulasa este realizată dintr-un aliajrezistent din aluminiu şi siliciu, iar arborele cotit esterigidizat suplimentar cu nitraţi, având o masă redusă, de numai24,6 kg.

Cutie robotizataRaportul de compresie este de 11,8:1,foarte ridicat, dar viteza pistonului la turaţia maximă de8.250 rpm este de numai 21 metri/secundă, mai redusă decât în cazulpropulsorului actualului Murcielago. Prin urmare, noul motorbeneficiază de o durabilitate mai bună şi frecări mai mici.

Sistemul de evacuare de tipul trei-în-unu înglobează patrupre-catalizatoare, plasate lângă motor, dar şi două catalizatoareprincipale, obiectivul principal fiind reducerea emisiilorpoluante. Însă pentru ingineri a fost la fel de importantsă obţină un sunet inconfundabil, aşa încât toba conţinedouă evacuări: una de joasă presiune, cealaltă de înaltă presiune,ambele dotate cu supape controlate electronic.

Motorul nu ar fi nimic fără transmisie, iar aceasta din urmăeste total nouă. Denumită ISR (Independent Shifting Rods),aceasta este o cutie de viteze mecanică robotizată, cu 7trepte, capabilă de timpi de schimbare a treptelor deviteză în doar 50% din timpul necesar unei cutii dotate cu dubluambreiaj, principiul de funcţionare fiind similar.

3 moduri de functionareŞoferul poate alege 3 moduri defuncţionare ale cutiei: "Strada" - mod complet automat,pentru un condus confortabil şi relaxat; "Sport" - oferă un regimdinamic de schimbare a treptelor de viteză; "Corsa" - oferă maximumde eficienţă la schimbarea treptelor, fiind destinat utilizării pecircuit, acest mod beneficiind şi de serviciile sistemului "LaunchControl".

Prin urmare, urmaşul lui Murcielago se anunţă ca osupersportivă demnă de admiraţie, prin prisma grupuluimotopropulsor. Oare cei de la Ferrari au motive de îngrijorare?Rămâne să aflăm puţin mai încolo, când vom avea mai multe detaliidespre noul Lambo.