BMW G650X

Ne aşteptam să vedem un nou model enduro-touring dezvoltat în jurul propulsorului bicilindric de 800 cmc, dar acesta nu a apărut la Intermot. A apărut, însă, o nouă familie de motociclete bavareze: G 650X.

Echipate cumotorul Rotax de 652 cmc al seriei F 650, cele trei modele ale noiiserii G beneficiază de un cadru nou, din oţel şi aluminiu, precumşi de suspensii de top.

Pentru a ştidespe ce vorbim, seria G650X este compusă din trei modeledistincte: Xchallenge, Xmoto şi Xcountry.

Motorul, identic pentru toate cele trei modelele, aprimit unele modificări menite să reducă emisiile poluante, fără aafecta performanţele. Dimpotrivă, monocilindrul se poate lăuda acumcu 53 CP atinşi la turaţia de 7.000 rpm, o creştere cu 3 CP faţă deF 650. Ajutat de un sistem de evacuare catalizat din inox, noulsistem de injecţie respectă cu stricteţe normele anti poluareEuro3.

Cadrul este unulnou, de tip perimetral din oţel, iar cadrul posterior detaşabileste din aluminiu. Rezervorul din plastic este poziţionat sub şapentru o mai bună distribuire a maselor, însă preţul plătit semăsoară în litri. Doar 9,5 litri vor avea la dipoziţie noilemodele, 250 km fiind intervalul maxim între două alimentări. Celpuţin aşa susţin oficialii BMW. Şi iată că putem deduce şi unconsum mediu: sub 4 litri la 100 km.

Furca faţă a fost înlocuită, dacă este să considerămG650X ca pe un derivat din F650, cu una inversată cu jambe de 45mm. Pe spate, suspensia a fost upgradată, primind o basculă dinaluminiu turnat. Pentru Xchallenge şi Xmoto s-a adoptat ungrup-amortizor integral pneumatic, asemănător cu cel de laHP2.

Xchallenge esteun enduro tradiţonal într-o oarecare măsură, cu suspensii înalte şiroţi adaptate mersului în afara şoselelor. Cursa suspensiilor esteidentică pentru faţă şi spate: 270 mm, suficient pentru a preluaorice şoc (în limita bunului simţ). Roata faţă are o jantă de 21"echipată cu o anvelopă de 90 mm, în vreme ce pe spate, janta de 18"încalţă o anvelopă 140/80. Ambele jante sunt cu spiţe.

Pentru frânarearoţii faţă s-a folosit un disc "wave" de 280 mm şi un etrierflotant cu doua pistoane. Discul spate are aceeaşi formă dardiametrul este de 240 mm iar etrierul are un singurpiston.

Totcu spiţe sunt şi jantele scarmbler-ului Xcountry, diametrul esteînsă altul: 19" pe faţă şi 17" pe spate. Anvelopele cu profil mixtpromit o aderenţă bună, indiferent de suprafaţa de rulare, iarsuspensiile pot face faţă oricărui drum, chiar dacă au pierdutcâţiva centimetri faţă de surata Xchallenge. Spre deosebire decelelate două modele, Xcountry a fost dotat cu un arc convenţionalpentru suspensia spate şi a pierdut reglajele disponibile pentruamortizoarele furcii faţă.

Înălţimea şeiieste mai mică decât la celelate două modele ale familiei, Xcountryadresându-se şi începătorilor care doresc o motocicletă bună latoate.

Xmoto este altreilea model. BMW abordează agresiv categoria supermoto cu douămodele total diferite: Xmoto se adresează "motarzilor"tradiţionalişti în vreme ce Megamotoatacă noua nişă a supermotocicletelor polivalente. Revenind strictla Xmoto, acesta împărtăşeşte platforma tehnică a lui Xchallenge,cu furcă faţă reglabilă şi suspensie pneumatică pentru roata spate.Cusa roţii spate a fost redusă la 245 mm.

Roţile din aliajuşor au dimensiuni standard pentru un supermoto (3.5x17" pentrufaţă şi 5.00x17" pe spate) şi sunt echipate cu anvelope de 120/7017", respectiv 160/60 17", dimensiuni standard deasemenea.

Sistemulde frânare aduce o altă modificare: discul faţă păstrează forma"wave" dar creşte la 300 mm, în vreme ce etrierul este înlocuit cuunul cu patru pistoane. Pe spate sistemul de frânare nu are nici omodificare.

Optional, toatecele trei modele pot fi echipate cu ABS, ceea ce este o noutate maiales pentru enduro.

Ergonomia estecuvânt de ordine în caietul de sarcini ale constructorului german,de aceea nu ne miră că BMW se laudă cu o poziţie de pilotajperfectă pentru fiecare dintre cele trei aplicaţii înparte.

Iată căbavarezii au reuşit să aducă un suflu nou într-o categorie dominatăde austrieci. Faptul că nu au un background solid în aceastăcategorie ar putea să se transforme într-un avantaj: G 650 X nu aretradiţie şi, implicit, nu are nici canoane de respectat. Designuleste şocant, dar perfect logic, dacă îmi este permis. Chiar dacă pealocuri se poate spune că împrumută elemente din designul modelelorconcurente (vezi asemănarea dintre Xmoto şi KTM Duke II), BMW areuşit să aducă un aer proaspăt într-o categorie dominată deconformism.