Istoria SAAB: naşterea, succesul, decăderea, renaşterea

Autor: Iulian Dnistran 04 iun. 2014 Dosar & Analize

Compania auto suedeză SAAB are în spate o istorie extrem de bogată, condimentată cu modele care au devenit legende pe patru roţi, dar şi cu momente în care soarta angajaţilor a fost într-o ceaţă extrem de densă. Iată cele mai importante momente din viaţa mărcii auto care a fost, la un moment dat, preferata celor mai inteligenţi cumpărători de pe piaţă.

Naşterea

Saab a luat naştere în anul 1937, înaintea celui de-al Doilea Război Mondial, însă planurile de a produce automobile erau inexistente. Cine avea nevoie de maşini personale când Bătrânul Continent avea să intre în cel mai mare război din istorie? Astfel, SAAB (Svenska Aeroplan AB) a fost înfiinţat exclusiv cu scopul de a produce avioane pentru marele război care a fost declanşat doar doi ani mai târziu.

La încheierea conflictului, în 1945, cererea pentru avioane a scăzut drastic, aşa că oamenii deştepţi de la conducerea companiei aeronautice s-au gândit să îşi diversifice activitatea.

O echipă de 16 persoane a primit sarcina de a crea primul automobil din istoria Saab, o sarcină care s-a dovedit destul de grea, fiindcă nici unul dintre cei 16 nu mai lucraseră vreodată în industria auto, iar doar doi dintre ei aveau permis de conducere.

Ursaab – primul automobil Saab din istorie

În luna iunie 1947, însă – la doi ani de la începerea lucrărilor la primul automobil Saab, a fost prezentat presei prototipul Ursaab (Saab-ul original – imagine fundal). Lipsa de experienţă a celor 16 pioneri a fost evidentă. Ursaab nu avea capotă pentru portbagaj, iar roţile din faţă erau ascunse în spatele caroseriei – o idee bună pentru îmbunătăţirea aerodinamicii, dar care s-a dovedit destul de periculoasă iarna, când roţile se puteau bloca din cauza zăpezii adunate sub aripi.

În 1949, la doi ani de la prezentarea prototipului Ursaab, suedezii au început producţia la primul automobil de serie, denumit Saab 92. Motorul cu doi cilindri în doi timpi era bazat pe un propulsor DKW şi producea doar 25 CP. Viteza maximă oferită de motoraşul de 764 cmc era de 105 km/h.

Saab 93 a debutat în premieră mondială în 1 decembrie 1955 şi a intrat în producţia de serie în 1956. Al doilea model de serie al suedezilor a înlocuit modelul Saab 92 şi a fost primul Saab vândut şi la export.

Saab 95 a intrat în producţia de serie în anul 1959 şi a fost primul model familist al producătorului suedez. Breakul avea la bază o variantă modificată a şasiului ce a stat la baza primului Saab de serie, în vreme ce motorul în doi timpi a fost înlocuit, în 1967, cu un propulsor de 1,5 litri V4 în patru timpi de origine Ford.

Continuarea poveştii, în pagina următoare.

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide