Special istorie auto: primii 100 de ani Aston Martin

Autor: Oraan Mărculescu acum 9 ani Dosar & Analize

Perioada Războaielor Mondiale (1913-1939)

Istoria celebrei mărci britanice îşi are originea în parteneriatul dintre pilotul Lionel Martin şi inginerul Robert Bamford, care se ocupau cu modificarea şi vânzarea automobilelor.

În 1913, aceştia au decis să înfiinţeze propria companie auto, ”Bamford and Martin LTD”, dar în 1914 numele companiei a fost schimbat în ”Aston Martin”. Motivul: Lionel Martin era un participant entuziast în cursa de Hill Climb de la Aston Clinton, deci asocierea celor două nume (cursă şi pilot) promitea notorietate.

Primul automobil care a purtat denumirea Aston Martin a fost construit în 1915, fiind denumit Coal Scuttle. Din păcate, acesta a rămas la stadiul de unicat, din cauza izbucnirii Primului Război Mondial activitatea proaspetei companii sistându-se. După război, activitatea a fost reluată greoi, dar în 1920 Bamford s-a retras din companie. Ajutorul financiar a venit din partea contelui Louis Zborowski, pasionat de curse auto, pentru care a fost creat cel de-al doilea automobil din istoria Aston Martin, denumit A3.

Două astfel de maşini (au participat în 1922 la Grand Prix-ul Franţei, ambele terminând cursa şi impresionând asistenţa. Un al treilea model A3 special modificat a reuşit în acelaşi an să doboare 10 recorduri mondiale pe circuitul de la Brooklands, unde a obţinut o viteză medie de 76 mph (circa 122 km/h). Maşinile Aston Martin deveneau rapid cerute de piloţii amatori, fiind foarte performante în clasa Voiturette, până în 1924 fiind construite 55 de maşini Side Valve Team Car. Însă costurile mari au făcut compania să intre în insolvenţă în 1924, iar în 1926, cu toate eforturile de păstrare pe linia de plutire, Lionel Martin a decis să se retragă din firmă.

Controlul Aston Martin a fost preluat de un grup de investitori, printre care motoristul Augustus Cesare Bertelli, care a devenit director şi şef de design al noii companii ”Aston Martin Motors LTD”. Sub conducerea sa au fost construite peste 600 de maşini (T-Type, International, Standard, Le Mans, Mark II, Ulster şi 2-Litre), cuoscute drept Series 1, 2 şi 3. Aston Martin a devenit un nume important şi în motorsport: după debutul din 1928 în cursa de 24 de ore de la Le Mans, în 1932 un model Aston Martin International preparat pentru racing şi condus chiar de Bertelli a reuşit să câştige celebra cursă de anduranţă.

În acelaşi an, însă, compania s-a confruntat din nou cu probleme financiare, fiind salvată de Sir Arthur Gordon Sutherland. Nu pentru mult timp, deoarece Al Doilea Război Mondial a pus, din nou, capăt producţiei, ultimele modele ieşite pe poarta fabricii fiind Aston Martin 2-Litre 15/98, după care uzina a început să fabrice componente pentru avioane.

Totuşi, inginerii nu au renunţat la pasiunea pentru auto, în timpul războiului reuşind să construiască Aston Martin Atom, un concept cu multe idei tehnice revoluţionare. După ce a condus-o, antreprenorul David Brown s-a hotărât să cumpere Aston Martin, marca britanică intrând într-o nouă eră: cea a indicativelor DB.

Coal Scuttle (1915) – în traducere ”găleata de cărbuni“, a fost o maşină sport cu două locuri, bazată pe un şasiu Isotta-Fraschini, cu motor Simplex în patru cilindri; exemplarul original (număr de şasiu A1) a dispărut, fiind înmatriculat ultima oară în 1928.

 

Modelul Aston Martin International s-a bucurat de un mare succes comercial, iar în 1932 versiunea LM, de competiţie, a câştigat Le Mans 24h avându-l pe directorul Bertelli la volan

 

Aston Martin 2-Litre 15/98 a fost ultimul model din era interbelică şi ultima maşină concepută de Bertelli înainte ca acesta să părăsească firma, în 1937 – când au fost construite 140 de automobile, cea mai mare cifră de producţie a mărcii până la Al Doilea Război Mondial

 

Aston Martin Atom (1939, concept) era un sedan revoluţionar desenat de Claude Hill. Maşina folosea un şasiu tubular, concepţie premergătoare viitoarei idei space-frame, suspensie independentă pe faţă şi o cutie semi-automată electromagnetică de origine Cotal, cu 4 trepte

O nouă etapă din istoria Aston Martin – PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4 5 6




Comentarii
Inchide