Special istorie auto: primii 100 de ani Aston Martin

Autor: Oraan Mărculescu acum 9 ani Dosar & Analize

Epoca Ford (1987-2007)

Intuind potenţialul de vector de imagine pe care Aston Martin l-ar putea avea pentru Ford, directorul Walter Heyes a cumpărat 75% din acţiunile mărcii britanice.

Un an mai târziu, apărea un nou Aston Martin după 20 de ani de stagnare: Virage, urmat la scurt timp de versiunea decapotabilă Virage Volante. Vedeta a fost versiunea de top V8 Vantage, propusă pe final de carieră într-o ediţie specială ”Le Mans”, construită în doar 40 de exemplare.

În 1991, Ford a cumpărat şi restul de 25% din acţiunile Aston Martin, aşa încât, graţie resurselor companiei americane, în 1993 este readus în actualitate indicativul DB: ”modelul de bază” DB7 avea motor în 6 cilindri şi tehnologie de origine… Jaguar. La doi ani distanţă a urmat varianta decapotabilă DB7 Volante, în paralel şi modelul Virage fiind îmbunătăţit, iar denumirea simplificată: Aston Martin V8.

CONSTRUIT ÎN 7.000 DE EXEMPLARE, DB7 ESTE CEL MAI BINE VÂNDUT ASTON MARTIN

Anul 1998 urma să crească foarte mult prestigiul mărcii, deoarece apărea primul motor V12 produs de Aston Martin, sub capota noului Vanquish. Acesta avea să intre în producţie doar în 2001, până atunci V12-le ajungând sub capota versiunii de top DB7 Vantage. Tot în 1998 Aston Martin a fost gratulată cu premiul Reginei Marii Britanii pentru contribuţia la exporturile ţării, sporind atractivitatea mărcii în cadrul aristocraţiei.

Germanul Ulrich Bez, directorul Aston Martin între 2000 şi 2013, a activat înainte în cadrul Porsche, BMW şi Daewoo

În 2000, noul director Aston Martin a fost numit Ulrich Bez, în timpul căruia a fost construită uzina de la Gaydon, Warwickshire. După lansarea în producţie a lui V12 Vanquish, a urmat ediţia limitată DB7 Zagato, iar DB7 GT a fost ”cântecul de lebădă” al seriei DB7. Aceasta a fost înlocuită de DB9, primul model Aston Martin construit la noua uzină, după care rolul de ”model de bază” l-a preluat noul V8 Vantage.

În 2004 se pun bazele departamentului sport ”Aston Martin Racing”, împreună cu specialiştii de la Prodrive, iar în 2005 este ”lansat la apă” modelul de curse DBR9. În 2006, cei de la Ford decid să renunţe la mărcile de elită, aşa încât în 2007 Aston Martin îşi găseşte din nou un alt proprietar.

 

Virage (1989-1995) folosea o evoluţie a şasiului lui Lagonda, dar, din raţiuni de reducere a costurilor, a apelat la componente de la alţi producători: faruri de Audi 200, stopuri de VW Scirocco sau volan şi butoane de la Jaguar şi Ford… Motorul V8 era nou şi producea 335 CP – cam tot atâtea exemplare au şi fost construite

 

Virage Volante (1992-1996) a debutat în 1990, la Birmingham Motorshow, ca decapotabilă cu doar 2 locuri, dar ulterior a fost construit în configuraţie cu 2+2 locuri. Au fost produse doar puţin peste 200 de exemplare

 

V8 Vantage (1992-1999). Motorul V8 de 5.3 litri era dotat cu două compresoare mecanice, puterea ajungând la 550 CP, iar viteza maximă fiind de 300 km/h. Pe final de carieră, motorul a fost upgradat la 600 CP, iar în 2000 departamentul ”Works Service” a construit 9 exemplare V8 Vantage Volante

 

V8 Vantage Le Mans (1999). Doar 40 de astfel de exemplare au fost construite, pentru celebrarea a 40 de ani de la victoria în cursa Le Mans 24h. Motorul avea 612 CP, culoarea era aceeaşi a modelului original DBR1 (din 1959), iar în interior fiecare maşină avea o plachetă cu numele proprietarului

 

DB7 (1994-2003) este bazat pe o platformă modificată a lui Jaguar XJS, designul fiind realizat de Ian Callum, iar partea tehnică de Tom Walkingshaw Racing (motor în 6 cilindri, compresor mecanic, 340 CP). DB7 era construit în uzina Bloxham, Oxfordshire, unde înainte a fost asamblat teribilul Jaguar XJ220

 

Versiunea decapotabilă Aston Martin DB7 Volante a avut un mare succes în SUA

 

DB7 Vantage (1999-2003) beneficia de un motor V12 de 5,9 litri şi 426 CP, fiind capabil să atingă 300 km/h în versiunea cu o cutie manuală cu 6 trepte. În 2002 a fost realizată o ediţie specială de 50 de exemplare pentru Jubileul de Aur al Reginei Elizabeth II

 

DB7 GT (2002) avea motorul V12 upgradat până la 440 CP, un pachet estetic mai agresiv şi ornamente din fibră de carbon în interior

 

DB7 Zagato (2003-2004) a fost produs în doar 99 de exemplare, cumpărate imediat de colecţionari

 

Special pentru piaţa americană a fost concepută varianta decapotabilă DB AR1 Zagato, de asemenea în 99 de exemplare

 

V12 Vanquish (2001-2007) a apărut în filmul ”Die Another Day”, rolul lui James Bond fiind jucat de Pierce Brosnan. Maşina era desenată de Ian Callum, iar structura era din aluminiu şi materiale compozite

 

În 2004 a apărut versiunea V12 Vanquish S, cu puterea crescută de la 460 la 520 CP. Ultimele 40 de exemplare au fost oferite ca ediţie specială ”Ultimate Edition”, iar ieşirea din producţie a lui Vanquish a coincis cu închiderea definitivă a fabricii Newport Pagnell după 50 de ani de funcţionare

 

DB9 (2003-2012) a fost conceput ca înlocuitor al gamei DB7, având motorul V12 de pe Vanquish, iar şasiul fiind conceput pe noua platformă VH, din aluminiu

 

DB9 stă la baza noilor modele de curse DBR9 (FIA GT1) şi DBRS9 (FIA GT3)

 

V8 Vantage (2005-2008) a devenit cel mai mic Aston Martin, intrând în clubul sportivelor dominat de Porsche 911. Cu un motor V8 de 380 CP şi construcţie din aluminiu, a primit un upgrade după ce marca şi-a găsit un nou proprietar

 

O nouă etapă din istoria Aston Martin – PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4 5 6




Comentarii
Inchide