Special istorie auto: primii 100 de ani Aston Martin

Autor: Oraan Mărculescu acum 9 ani Dosar & Analize

Perioada David Brown (1947-1972)

După Al Doilea Război Mondial, în 1947 antreprenorul Sir David Brown a decis să cumpere Aston Martin, achiziţie urmată ulterior de cumpărarea mărcii de lux Lagonda – aşa încât noua companie înfiinţată a primit numele ”Aston Martin Lagonda LTD”.

Sir David Brown (1904-1993) a devenit un antreprenor bogat datorită uzinei sale de tractoare. A cumpărat Aston Martin cu suma de 20.500 lire sterline, fiind considerat ”salvatorul de după război” al mărcii britanice. Totuşi, maşina personală preferată a fost un… Jaguar XJ.

Ca o confirmare a succesului ulterior, un model 2-Litre Sports chiar a câştigat anul următor cursa de 24h de la Spa-Francorchamps, pe baza maşinii fiind creat primul model de serie DB1. Acesta a fost urmat de upgrade-urile DB2 şi DB2/4, din care au derivat şi modele de competiţie, aliniate în cele mai cunoscute curse ale vremii.

După ce DB3S a făcut o figură bună, a venit rândul lui DBR1 să ”rupă gura târgului”, în 1959 câştigând două curse emblematice: Nurburgring 1.000 km şi Le Mans 24h.

Deşi ulterior marca britanică a fost implicată cu maşini preparate în multe curse (chiar şi în Formula 1), a urmat o perioadă fără rezultate notabile în motorsport timp de aproape o jumătate de secol. Domeniul maşinilor de serie devenea din ce în ce mai prolific, finalul anilor ’50 marcând apariţia lui DB Mark III, care propunea grila cu forma inconfundabilă, regăsită şi pe modelele de azi.

Însă adevărata noutate a venit în 1959, odată cu DB4, cu o mecanică şi tehnologie complet noi faţă de DB2 şi DB3. Noul DB4 a făcut furori la Salonul Auto de la Londra şi a devenit rapid un model bine vândut, având numeroase derivate. Însă DB4 doar pregătea terenul pentru adevărata ”divă” Aston Martin: DB5, celebra maşină a nu mai puţin celebrului agent 007.

Parteneriatul dintre James Bond şi Aston Martin este considerat cel mai prolific pentru imaginea mărcii britanice, regăsindu-se în nu mai puţin de 11 filme ”James Bond”.

Urmaşul lui DB5 a fost, în mod normal, DB6, care nu a reuşit să se ridice la înălţimea predecesorului. Înlocuitorul său, DBS, a fost ultimul din epoca lui David Brown, aducând o schimbare majoră ca design, dar anunţând şi o perioadă tensionată pentru Aston Martin în următorii ani.

DB1 (1948-1950) a fost produs în numai 15 exemplare, fiind bazat pe mecanica folosită la conceptul Aston Martin Atom

 

DB2 (1950-1953) a fost un upgrade substanţial al lui DB1, primind un motor cu 6 cilindri de origine Lagonda. Trei modele chiar au câştigat la Le Mans 24h în clasa lor în 1950. Pe modelul de curse al pilotului Briggs Cunningham a apărut pentru prima dată indicativul ”Vantage”

 

DB2/4 (1953-1957) a înlocuit DB2, oferind 2+2 locuri. Câteva modele au participat cu succes la Raliul Monte Carlo şi la cursa Mille Miglia

 

DB3S a câştigat trei ani consecutiv la clasa sa în cursa Le Mans 24h. Au fost produse în total 31 de maşini, din care 20 pentru clienţii piloţi amatori

 

DB Mark III (1957-1959) a fost doar un upgrade al lui DB2, dar importanţa sa se reflectă în redesenarea grilei, a cărei formă a devenit emblematică pentru maşinile Aston Martin până în zilele noastre

 

Modelul de curse DBR1 a debutat în motorsport în 1956, dar numai în 1959 a reuşit să câştige cursa Le Mans 24h datorită piloţilor Stirling Moss, Carol Shelby şi Roy Salvadori, Aston Martin impunându-se în faţa mărcii rivale Ferrari. Victoria din Le Mans a venit la 10 ani de la preluarea firmei de către David Brown, care ulterior a decis să retragă Aston Martin din Sportscar Championship pentru a se dedica curselor de Formula 1. După DBR1 a urmat aproape o jumătate de secol fără performanţe notabile în motorsport, aşa încât maşina victorioasă la Le Mans în 1959 este cel mai valoros automobil Aston Martin la această oră.

 

DB4 (1958-1963) a fost primul Aston Martin produs în noua fabrică Newport Pagnell din Buckinghamshire. Beneficiind de o platformă tehnică total nouă şi fiind desenat de Carozzeria Touring, DB4 era prima maşină de serie capabilă de 0-100-0 mph în mai puţin de 30 de secunde.

 

Din cele peste 1.200 de exemplare DB4, coupe şi convertible, circa 100 au fost DB4 GT – versiune mai performantă, cu puterea crescută la peste 300 CP

 

Caroserierul Zagato a modificat 20 dintre ele, preţul unui DB4 GT Zagato ajungând azi să depăşească 1,5 milioane de euro la licitaţiile de profil

 

Lagonda Rapide (1961-1964) folosea platforma lui DB4, David Brown dorind să reînvie marca de lux britanică. Au fost construite doar 55 de exemplare, la comandă

 

DB5 (1963-1965), deşi doar o evoluţie a lui DB4, a avut un succes uriaş datorită apariţiei în filmul ”Goldfinger”, ca maşină a agentului secret James Bond, interpretat de Sean Connery. Automobilul folosit în film a fost vândut la o licitaţie din 2010 pentru mai mult de 3 milioane de euro, datorită celebrităţii sale

 

DB5 a fost derivat şi într-o versiune decapotabilă (care a primit pentru prima dată denumirea ”Volante”), dar au fost construite şi câteva DB Shooting Brake, la cererea lui David Brown, amator de vânătoare.

 

DB6 (1965-1969) era o evoluţie mai luxoasă a lui DB5, dar cu performanţe doar satisfăcătoare. Au fost produse aproape 2.000 de exemplare

 

Carozzeria Touring a propus un urmaş pentru DB6, botezat DBSC, dar, după producerea a două prototipuri, s-a renunţat la idee

 

DBS (1969-1972) a fost urmaşul mai confortabil şi mai modern al lui DB6, dar renunţarea la detaliile de design caracteristice Aston Martin i-au afectat imaginea. Nici măcar adoptarea unui motor V8 de 5,3 litri nu a fost de ajutor, deşi DBS V8 era, la momentul respectiv, cea mai rapidă maşină de serie cu 4 locuri din lume

 

O nouă etapă din istoria Aston Martin – PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4 5 6




Comentarii
Inchide