Cadillac CTS

Autor: Andrei Nan acum 13 ani Prezentari

Am spus berline medii premium? Unii poate nu vor fi de acord, date fiind dimensiunile similare cu ale unui Mercedes E-Class (apropo de dimensiuni, este greu de crezut că americanii nu cad în patima creşterilor dimensionale la lansarea unei noi generaţii – ampatamentul este acelaşi ca la primul CTS, în timp ce lungimea a crescut doar cu 3 cm; totuşi, teoria conspiraţiei pare să fie infirmată de celelalte dimensiuni, mai ales de ecartamentul mărit cu 5 cm pe fiecare punte). Dacă preţurile vor fi la aceleaşi cote ca până acum, atunci europenii amatori de altceva premium se vor afla în faţa unei oferte tentante: spaţiu de E-Class la preţ de C-Class. O momeală care a funcţionat în cazul coreenilor, e adevărat, în segmentul familistelor.

Caracterul premium al maşinii este dat de aspectul impunător, ferm, masiv şi, totuşi, dinamic. Grila nu va putea fi confundată cu a niciunui concurent, ci va intra în concurenţă puternică de imagine cu oricine. Continuitatea liniilor este exemplară, atâta doar că, faţă de precedenta generaţie, partea laterală a fost curăţată de orice alte muchii, fiind mai fluidă. Până şi linia geamurilor este formată din muchii, nefiind rotunjită ca la concurenţă. Totuşi, automobilul este aerodinamic, iar forma de „V”stilizat poate fi regăsită aproape oriunde te uiţi. Chiar şi în spatele bogat în detalii, unde stopurile pe verticală sunt puse clar în umbră de al treilea stop central, original, ca un bumerang.

Faţă de ce ne-au obişnuit până acum ceva vreme americanii (şi în mod special Cadillac-urile de altă dată), cromul este prezent doar în câteva tuşe discrete, care sporesc eleganţa ansamblului. În comparaţie cu acest CTS, restul berlinelor premium europene şi japoneze par aproape efeminate. Este o declaraţie destul de elocventă pentru targetul vizat de Cadillac şi care nu duce lipsă de bani, e clar.

În sprijinul dinamismului rafinat vine şi partea tehnică – de fapt, aceleaşi motorizări V6 de la precedentul CTS: un 2,8 litri de 210 CP şi un 3,6 de 258 CP, ambele din aluminiu şi cu distribuţie variabilă VVT. Lipsa unui V8 nobil din gamă este, deocamdată, suplinită de varianta cu injecţie directă a motorului de 3,6 litri, care dezvoltă 300 CP la o turaţie destul de ridicată. Ceea ce, corelat cu tracţiunea pe puntea spate, îi poate pune pe gânduri pe bavarezi, de exemplu, dar şi pe cei de la Mercedes. În fine, contrar filozofiei americane, cutia de viteze standard va fi una manuală Aisin cu şase trepte, pentru toate variantele de motorizare, însă cei comozi vor putea oricând opta pentru cea automată, cunoscută de pe potentul CTS-V.

Cei de la Audi nu prea îşi vor face griji pentru sistemul quattro, chiar dacă CTS va fi propus şi cu tracţiune integrală AWD, preluată de pe crossoverul SRX. Proiectanţii Cadillac se laudă că au acordat o atenţie mult mai mare rigidităţii maşinii, precum şi setărilor trenului de rulare, acelaşi ca la precedentul CTS. Dacă primul CTS a fost o surpriză ca design, nu ar fi de mirare ca această generaţie să fie o surpriză ca şi comportament rutier. O surpriză pozitivă, normal.

Deocamdată nu este anunţată nici o motorizare diesel, care ar putea contribui foarte mult la succesul lui CTS pe continentul nostru. Totodată, în lipsa preţurilor, încă nu ştim cum va fi poziţionată berlina americană, dar este de aşteptat ca GM să încerce să agaseze mai tare segmentul superior al berlinelor premium. Mai rămâne să aşteptăm un propulsor V8 şi să vedem cu ochii noştri dacă CTS chiar este lupul la oi anunţat cu mândrie la Detroit.Nu e un automobil european, nu este nici japonez şi nici vorbă de coreeni sau chinezi. Este american şi este un Cadillac. Care le va da de gândit multora.

Cei mai mulţi îşi amintesc despre Cadillac mai mult ca o marcă americană luxoasă, ale cărei maşini arborau curbe voluptoase înainte de a intra, prin anii ’70, într-un con de umbră. Sau mai degrabă paraleliped, dată fiind forma pătrăţoasă a designului, care mai ieşea în evidenţă doar prin masivitate.

Însă noua eră a fost de bun augur pentru oficialii Cadillac, aceştia permiţând designerilor o direcţie aproape revoluţionară, în care unghiurile ample şi muchiile ascuţite au dus la crearea unei imagini de marcă foarte puternice. Este adevărat, berlinele au început să semene destul de mult între ele, indiferent de segmentul pe care îl acopereau.

Prima generaţie a lui CTS a fost copilul minune al acestui nou curent „ascuţit”, devenind un interesant adversar pentru burghezele BMW Seria 3 sau Mercedes C-Class. Din păcate, în afara designului, berlina Cadillac nu avea o calitate satisfăcătoare şi nici performanţe notabile. Tocmai de aceea, noua generaţie ni se promite că repară toate capitolele deficitare ale primului CTS, americanii fiind mai mult decât optimişti în succesul noii berline medii, de acum cu adevărat premium.

Toată lumea a fost de acord că primul CTS nu arăta rău, asta ca să îi cităm pe cei mai critici. Prin comparaţie, noul CTS arată mai cizelat, chiar dacă pare doar un fel de facelift al primei generaţii. De fapt, noi bănuim că noul CTS chiar este un facelift pronunţat al vechii generaţii, numai că nu am vrea să ne ia Bush în vizor că ne luăm de marca prezidenţială, mai ales că nu avem ca dovezi decât fotografiile şi datele tehnice oficiale.

Aşa încât convenim că este o maşină nouă. Exteriorul ne spune nu foarte explicit acest lucru, însă interiorul aproape că urlă la oricine că este vorba de mai mult decât o evoluţie. Pe de o parte, formele şi detaliile habitaclului intră în concurenţă directă cu cele mai noi creaţii Lexus sau Acura; pe de altă parte, habitaclul precedentului CTS pare chiar învechit, cu designul său greoi şi plasticele non-premium. Long live the new CTS – în care atmosfera caldă, cu tapiţerie din piele inspirat aleasă şi comenzi amenajate futurist şi ergonomic, le cam ia faţa unor BMW sau Mercedes. Mai rămâne de verificat pe viu calitatea, ceea ce chiar nu va fi o problemă, deoarece GM va aduce Cadillac CTS în Europa, aruncându-l fără menajamente în ringul berlinelor medii premium.



Comentarii
Inchide