Doamna Rodica, domnul GAL sau M.R. Maşinile româneşti necunoscute

Majoritatea acestor modele nu au trecut testul timpului.

Doamna Rodica, domnul GAL sau M.R. Maşinile româneşti necunoscute Doamna Rodica, domnul GAL sau M.R. Maşinile româneşti necunoscute

Deşi industria automobilistică românească nu este atât de vastă precum a altor ţări dezvoltate, avem şi noi câteva modele proiectate şi materializate de către români de-ai noştri. Majoritatea nu au depăşit faza de prototip, unele au impresionat la acea vreme prin performanţele tehnice, iar altele au reuşit să atragă atenţia prin design. Pentru multe din aceste maşini abia s-au păstrat poze, iar la existenţa lor fizică nici nu ne mai aşteptăm. 

Iată câteva modele găsite de noi:

Aurel Persu este unul dintre cele mai importante nume din istoria industriei auto din România. El a brevetat şi construit primul automobil aerodinamic din lume, într-o perioadă în care nimeni nu lua în considerare problema coeficientului aerodinamic la un automobil.

Automobilul lui Dumitru Vasescu a fost creat în în 1880, funcţiona cu cărbuni, era compus dintr‑o căldare multitubulară cu ţevile de legătură, robineţii şi manometrele de presiune astfel dispuse încît să poată fi manevrate cu uşurinţă. Maşina avea jantele din metal şi erau acoperite cu anvelope de cauciuc plin. Sistemul de frânare era alcătuit din două elemente mecanice independente ce acţionau roţile din spate. Rezervorul de apa era montat sub scaunul şoferului, volanul era localizat pe partea dreapta a maşinii, iar ţevile şi manometrele erau ascunse, din motive estetice. 

Se spune despre Malaxa că ar fi fost prima maşină 100% românească. Fabricată la Reşiţa, în 1945, în uzinele industriaşului Nicolae Malaxa, imediat după sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial. Malaxa avea un motor cu 3 cilindri, cu racire forţată cu aer, ce era capabil să dezvolte 30 de cai putere.

Oszkar Beke a conceput în anul 1958, un microautomobil care folosea motorul unei motociclete nemţeşti marca Zundapp. Caroseria a fost realizată complet manual, iar maşina avea o formă extrem de futuristică pentru acea vreme. Starea jalnică în care se afla în momentul când a fost fotografiată ne face să credem că azi această maşină nu mai există. Ultima oară a fost văzută în Oradea.

Rodica este un automobil realizat în anii ’50 de către inginerul Nicolae Lucaci. Maşina a primit numele după cel al fetiţei lui. Automobilul avea un motor de 13 CP, era poziţionat frontal şi avea locuri doar pentru două persoane.

Numele acestei decapotabile este M.R., de la iniţialele celui care a construit-o, Radu Manicatide. Maşina avea două locuri, un motor de motocicletă în doi timpi care produceau în jur de 11 cai putere, poziţionat în spate, dar suficient de puternic pentru a face ca maşina să atingă aproximativ 70 de kilometri pe oră. Aspectul caroseriei a fost inspirat de Jaguar XK120.

GAL este un microautomobil românesc construit de Gheorghe Gal. Cu ajutorul acestui automobil Gal a ajuns campion la motociclism în anii `30. Microautomobilul a fost construit în câteva exemplare, avea trei roţi, motor Jawa de 250 de centimetri cubi şi dispunea de două locuri. Motorul producea 12 cai putere şi putea atinge aproximativ 75 de kilometri pe oră. Gheorghe Gal a avut ca sursă de inspiraţie un model asemănător produs de cei de la Morgan. 

 

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.