Google ne arată cauza accidentelor ce implică maşini autonome: ceilalţi şoferi

Maşinile autonome Google se plimbă deja de ceva vreme pe şosele, inginerii Google încercând să le regleze astfel încât să se poată descurca în traficul aglomerat fără a fi implicate în accidente. Dar accidentele n-au întârziat să apară. Cine poartă vina în 100% din cazuri? Oamenii, ne spune Google.

Google ne arată cauza accidentelor ce implică maşini autonome: ceilalţi şoferi Google ne arată cauza accidentelor ce implică maşini autonome: ceilalţi şoferi

Din 2009, anul în care maşinile autonome Google au fost scoase pe străzi pentru a se vedea cum se comportă în traficul aglomerat, s-au înregistrat 16 accidente. În toate cazurile, nu maşinile au fost de vină, ci ceilalţi şoferi - iar singura dată când o maşină Google a fost de vină, era condusă de un om în modul manual, nu era în modul  autonom.

Ultimul accident a avut loc luna trecută, când o maşină Google a oprit brusc pentru a lăsa un pieton să traverseze, iar o altă maşină a tamponat-o din spate, nefiind în stare să oprească la fel de repede. Chiar şi în acest caz, Google ne spune că maşina ar fi frânat mai lin, dacă operatorul uman n-ar fi intervenit şi n-ar fi aplicat brusc frânele, speriat probabil de apariţia neaşteptată a pietonului pe asfalt. Dacă maşina ar fi frânat mai lin, e posibil ca şi celălalt şofer să fi avut timpul necesar pentru a opri fără a mai lovi din spate roboţelul Google, însă oficialii companiei spun că nu pot spune cu precizie acest lucru.

Totuşi, în mare parte din cazuri, şoferii maşinilor Google nu au intervenit absolut deloc, accidentele fiind provocate de către ceilalţi şoferi, care au lovit maşina aflată în modul complet autonom. Cauzele sunt diverse, dar pot fi rezumate simplu: maşinile Google sunt reglate pentru a asculta cu stricteţe de regulile de circulaţie, în timp ce şoferii umani sunt obişnuiţi să le încalce şi să meargă foarte des la limită. Ori, maşinile Google au limite de siguranţă foarte mari, tocmai pentru ca nu cumva să genereze vreun accident din vina lor: de exemplu, dacă un pieton se apropie de o trecere de pietoni, ele încetinesc şi apoi opresc pentru a-l lăsa să treacă, pe când şoferii accelerează de multe ori pentru a profita de cele 2 secunde care trec de la manifestarea intenţiei de a traversa şi traversarea propriu-zisă.

Aceeaşi problemă apare şi în cazul pilotului automat autoadaptiv de pe maşinile cu şofer uman moderne - acesta urmează maşina din faţă la o distanţă prestabilită de către şofer, dar niciodată mai mică decât distanţa de siguranţă (cea care respectă regula celor 2 secunde). De multe ori, alţi şoferi văd în spaţiul astfel creat un loc numai bun să se strecoare, fapt care devine foarte enervant pentru şoferul maşinii aflate pe pilot automat, pentru că maşina va frâna pentru a lăsa cealaltă maşină să intre în faţa sa, uneori destul de brusc (software-ul identifică o potenţială situaţie periculoasă şi preferă să evite cu orice preţ un impact frontal).

Maşinile Google fără şofer ating în acelaşi timp limita de sus a tehnologiei şi limita de jos a designului. Cineva să sune la Apple!

Revenind la maşinile autonome, ele se comportă de multe ori ca nişte şoferi debutanţi, dar fără greşelile acestora: merg respectând limitările de viteză, semnalizând din timp, cedează prioritatea şi frânează preventiv, lucru care uneori poate deveni o problemă pentru ceilalţi şoferi, obişnuiţi să se înţeleagă din priviri atunci când aleg să treacă la limita legii. Uneori, interpretează anumite încălcări omeneşti ale legii ca fiind deosebit de periculoase, deşi nu e cazul - o maşină care e lăsată de şoferul său să „alunece” înainte pentru a ieşi din parcare imediat după trecerea maşinii Google va determina frânarea bruscă din partea acesteia sau o manevră rapidă de evitare, pentru că maşina nu poate distinge corect intenţia şoferului şi preferă să aleagă cea mai sigură manevră (pentru ea şi pasagerii din ea).

N-ar fi o problemă, ne spun oficialii Google, dacă toate maşinile de pe drum ar fi autonome - în fapt, accidentele grave s-ar reduce spre zero, iar celelalte tipuri de accidente ar fi reduse cu peste 90%. Vorbim de milioane de vieţi omeneşti pierdute în fiecare an pe şosele, vieţi care ar fi salvate dacă toate maşinile s-ar conduce singure. E adevărat, ar exista întotdeauna pericolul hackerilor sau al greşelilor de software. Realitatea celor 6 ani de teste Google e, totuşi, că cei cu adevărat periculoşi sunt şoferii umani, iar nu roboţii care merg singuri pe patru roţi.

De unde şi ideea ca maşinile autonome Google care vor ieşi până la urmă pe străzi să nu aibă deloc volan. Eliminarea şoferului din ecuaţie e cea mai bună soluţie, ne spune Google. Judecând după statistici, aşa ar fi.

Dar cine ar vrea asta, până la urmă?

via NYT

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.