Român ajuns unul dintre cei mai cunoscuţi designeri auto din lume: "Desenez automobile de când eram copil la şcoală"

Designerii români sunt cunoscuţi în fashion, sunt celebri chiar şi când vine vorba de pictură sau mobilă, însă la capitolul automobile şi industria auto ...

Român ajuns unul dintre cei mai cunoscuţi designeri auto din lume: "Desenez automobile de când eram copil la şcoală" Român ajuns unul dintre cei mai cunoscuţi designeri auto din lume: "Desenez automobile de când eram copil la şcoală"

 

 

Designerii români sunt cunoscuţi în fashion, sunt celebri chiar şi când vine vorba de pictură sau mobilă, însă la capitolul automobile şi industria auto, creaţiile lor erau aproape inexistente. Acum însă, un român, Victor Sfiazof, a devenit „peste noapte“ unul dintre cei mai cunoscuţi designeri de automobile din lume.

Designerii români sunt cunoscuţi în fashion, sunt celebri chiar şi când vine vorba de pictură sau mobilă, însă la capitolul automobile şi industria auto, creaţiile lor erau aproape inexistente. Acum însă, un român, Victor Sfiazof, a devenit „peste noapte“ unul dintre cei mai cunoscuţi designeri de automobile din lume.

Numele lui Victor Sfiazof nu spunea multe până recent, nici chiar pasionaţii de design şi de maşini nu ştiau cine e. Acum însă, numele lui este strâns legat de cel al Renault Kadjar, crossoverul compact al francezilor, maşină care face parte din strategia de a lansa o gamă complet nouă de modele.

A desena o maşină este probabil visul oricărui pasionat de automobile, iar a desena una care apare în celebrul joc video pentru Playstation – Gran Turismo - este cu adevărat o realizare, mai ales că acolo cel mai mult contează designul. Vic­tor Sfiazof nu a ajuns celebru anul acesta pentru Al­pine Vision Gran Turismo, ci pentru un automobil mult mai „cuminte“, dar nu mai puţin spectaculos.

Citeşte şi FOTO. Psihologie inversată sau glumă? Anunţul anului: ”Vând hoit din 2004” 

Citeşte şi GALERIE FOTO. ARO-ul lui Ceauşescu (B-01-PCR) este de vânzare. Află preţul şi detaliile tehnice ale maşinii

Românul a început să deseneze maşini de pe băncile şcolii, iar la Universitatea de arhitectură din Cluj le explica profesorilor cum el voia să fie designer auto, „meserie“ aproape necunoscută pe piaţa locală. Nu după mulţi ani de la acel moment, în 2015, Victor Sfiazof a luat prin surprindere industria auto după ce şi-a pus semnătura pe Renault Kadjar, crossoverul pe care pariază constructorul francez revenirea în segment. Visul său a devenit realitate. Astăzi, la doar 32 de ani, românul desenează maşini în biroul său amplasat aproape de „kilometrul zero“ al Capitalei, în Centrul de Design al Renault de la Bucureşti. În clădirea cochetă construită înainte de cel de-al Doilea Război Mondial unde se află acum centrul de design al francezilor îşi avea anterior sediul Ambasada Elveţiei la Bucureşti.

Victor Sfiazof a devenit anul acesta primul român care şi-a pus semnătura pe un automobil de serie din gama Renault, şi cu toate că la prima vedere nu pare un lucru extraordinar, acesta este visul oricărui designer.

„Pot spune doar că proiectarea de modele de serie şi nu concepte aduce renume designerului şi îl face cunoscut în industrie, mai mult nu pot comenta“, explică Victor Sfiazof după ce a fost întrebat dacă a primit oferte de angajare după ce a semnat schiţa pentru Renault Kadjar. 

Citeşte şi 5 greşeli pe care le fac până şi cei mai experimentaţi şoferi

Citeşte şi Top 15 cele mai periculoase şosele din lume. GALERIE FOTO

Românul deţine funcţia de senior exterior designer în cadrul centrului de design al Renault de la Bucureşti din ianuarie 2008. Născut şi crescut la Satu Mare, acolo unde se agaţă harta în cui, designerul a urmat cursurile Universităţii de Artă şi Design I. Andreescu din Cluj-Napoca, iar abia apoi a venit în Capitală. Aici s-a legat relaţia sa cu producătorul auto Renault şi cu modelul Kadjar.

„În România nu existau cursuri pentru design auto, profesorii au fost greu de convins în facultate de această ramură. De către Renault am fost recrutat printr-un workshop organizat la Cluj înainte să fie deschis centrul de design din Bucureşti şi am fost selectat pentru un internship“, îşi aminteşte el.

Povestea lui Victor Sfiazof şi relaţia sa cu industria auto începe însă mult mai de mult, mai exact în copilărie, când ca orice pasionat de maşini desena siluetele acestora pe orice bucată de hârtie pe care o prindea.

Citeşte şi Pilotul automat reduce consumul? Dacă da, cu cât?

Citeşte şi VIDEO. Bobotează 2016. Preot care sfinţeşte maşinile în trafic cu antemergător de la Poliţie

„Întotdeauna mi-am dorit să proiectez maşini. Am început să desenez automobile de când eram copil la şcoală. Am văzut la TV un documentar despre proiectarea maşinilor şi de atunci ştiam că asta doresc să fac. În facultăţile din România nu sunt însă cursuri pentru desenat automobile şi era greu inclusiv de convins profesorii că tu îţi doreşti aşa ceva deoarece nici măcar ei nu cunoşteau domeniul“.

El s-a născut la Satu Mare, iar după finalizarea liceului în oraşul natal a plecat la Universitatea de Arhi­tectură din Cluj, unde însă nu a putut urma cursuri de design auto. La universitatea de arhitectură sunt specializări pentru arhitectură, urbanism şi arhitectură de interior, mobilier şi amenajări interioare, nu şi design auto.

În opinia sa, un tânăr designer poate reuşi, trebuie însă să se bazeze în primul rând pe munca sa şi să creeze cât mai multe schiţe. „Trebuie să studieze foarte mult industria auto. De­signerii trebuie să ştie că dacă au talent şi determinare pot ajunge (unde îşi doresc - n.red.).“

Centrul de design de la Bucureşti, spre exemplu, a avut o contribuţie importantă în proiectarea noului Renault Kadjar, prin intermediul designerului român, însă proiectul se atribuie întregii echipe, nu unui singur om, spunea Laurens van den Acker, designerul-şef al grupului Renault, în cadrul unui interviu.

Totuşi, aceasta nu este prima realizare a românului. Ce nu se ştia până acum este că Victor Sfiazof a semnat designul şi pentru un model Dacia - primul Duster Concept prezentat în cadrul Salonului Auto de la Geneva în 2009, cu un an înainte ca SUV-ul autohton să fie lansat oficial, dar într-un de­sign cu totul diferit.

Citeşte şi Taxă de autostradă din 2017

Citeşte şi Câţi kilometri mai poţi să mergi după ce se aprinde "becul de benzină"

Care este maşina visurilor pentru tânărul designer? „Ferrari GTO, dar nu modelul nou, ci cel clasic din anii 60. Este pentru mine cea mai frumoasă maşină din lume. Dar sunt multe maşini frumoase în lume acum, dar vechile Ferrari au un design foarte senzual şi probabil m-au inspirat.“

Într-un interviu anterior, Laurens van den Acker, designerul-şef al Grupului Renault, declara că până acum designerii din Europa de Est, inclusiv România, erau dezavantajaţi deoarece au crescut într-un mediu în care nu aveau acces direct la o gamă variată de automobile şi implicit nu au avut posibilitatea de a vedea pe viu tot atâtea maşini precum poate un german sau un francez.

Pe de altă parte, el consideră că acest dezavantaj a fost depăşit tocmai pentru că în România internetul a cunoscut o dezvoltare extraordinară în ultimul deceniu, iar fiecare român interesat a putut avea acces la orice informaţie.

„Nu contează din ce ţară vii, atât timp cât eşti talentat şi eşti determinat poţi urca în top. Dacă vrei să vezi maşini altele decât cele din România ca designer poţi călători oriunde acum sau le poţi vedea pe internet. Eu, spre exemplu am fost des în Franţa, am fost la expoziţii de maşini clasice pentru a mă inspira pentru viitoarele proiecte“, conchide designerul care a intrat în acest an în liga întâi a „ghildei“ din care face parte.

Citeşte şi Cum se va calcula poliţa RCA? Se iau în calcul noi factori

Citeşte şi American muscle cars pe care le poţi cumpăra în România. GALERIE FOTO

Citeşte şi VIDEO-FOTO. Moskvich de 100.000 de dolari. Proprietarul a cărat pâine cu ea şi toţi banii i-a investit în maşină

Citeşte şi Cum arată o fabrică de uleiuri auto contrafacute din Rusia care producea 14 mil de euro lunar - GALERIE FOTO

Citeşte şi Rovinieta ar putea deveni istorie

Citeşte şi De ce cutia de viteze manuală foloseşte modelul H?

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.