Tehnologia Nanophosphate EXT pentru generaţia 2.0 a bateriilor pentru maşini electrice

Tehnologia Nanophosphate EXT pentru generaţia 2.0 a bateriilor pentru maşini electrice

Autor: Adrian Mihălţianu acum 8 ani Știri

Compania americană A123 Systems riscă să intre pe lista neagră a petroliştilor, deoarece anunţă o tehnologie revoluţionară, care va duce la o nouă generaţie de baterii litiu-ion: Nanophosphate EXT. Nu vorbim de o invenţie radicală, precum bateria litiu-aer sau de bateriile „lichide”, ci de folosirea unui aşa zis compus secret, cu numele de cod „nanophosphate EXT”.

Lăsând deoparte teoriile conspiraţiei (e vreun compus realizat de armata americană sau primit de la extratereştri?!), cei de la A123 Systems sunt foarte încrezători în noua tehnologie, pe care vor să o facă accesibilă marelui public chiar din acest deceniu. Iar beneficiile nu se vor vedea doar în cazul bateriilor pentru maşinile electrice, dar mai ales în multe alte domenii: de la bateriile telefoanelor mobille până la acumulatorii diverselor gadgeturi.

În ce priveşte domeniul auto, A123 Systems încearcă să ne dea o idee privind avantajele noii tehnologii Nanophospate EXT. În primul rând, puterea bateriei va fi mai mare cu până la 20-30%, ceea ce înseamnă mărirea performanţelor sau, dimpotrivă, păstrarea acestora, dar micşorarea gabaritului şi a masei bateriei, cu avantaje directe în utilizarea maşinii – principial, autonomia unei maşini electrice va creşte cu 20-30%.

Un alt factor va fi reducerea influenţelor temperaturilor extreme, adică mărirea intervalului de temperaturi în care bateriile să funcţioneze optim, fără ca frigul sau căldura excesivă să le afecteze performanţele de înmagazinare a energiei electrice. Unul dintre principalele avantaje ţine şi de necesitatea unui sistem de control al temperaturii mai simplu şi mai ieftin, ceea ce înseamnă un cost mai scăzut al maşinii electrice.

Nu în ultimul rând, durabilitatea unei baterii litiu-ion cu tehnologie Nanophosphate EXT va creşte simţitor, ceea ce va însemna o rezistenţă la ciclurile de încărcare de 2-3 ori mai mare decât o baterie actuală. În prezent, capacitatea nominală a unei baterii litiu-ion scade cam la 75-80% după 1.000 de cicluri de încăcare-descărcare, în timp ce o baterie litiu-ion 2.0 îşi va păstra peste 90% din capacitatea nominală chiar şi după 2.000 de astfel de cicluri.

Prin urmare, promisiuni foarte tentante, singurul mare semn de întrebare ţinând de costuri: vor fi mai mari sau ne putem aştepta la preţuri similare cu tehnologia actuală a bateriilor litiu-ion? Sperăm să aflăm răspunsul cât mai curând, în cursul acestui deceniu.



Comentarii
Inchide