95, 98 sau 100. Merită sau nu să dai un ban în plus pe litru?

Amendamentul 98

95, 98 sau 100. Merită sau nu să dai un ban în plus pe litru? 95, 98 sau 100. Merită sau nu să dai un ban în plus pe litru?

Vezi că mai ai 70 de km până la pompă şi mai tragi un pic de maşină. Când ajungi pe la 30, deja dispare countdown-ul cu numărul de kilometri până la benzinărie. Intri un pic în panică, se mai aprinde un bec portocaliu în bord, e clar că trebuie să tragi pe dreapta la prima benzinărie. E momentul în care selectăm furtunul din pompă şi vedem multe culori verzi – roşii – portocalii, dar şi indicative cu preţuri pe măsura cifrelor. 95, 97, 98, 99, 100, depinde de staţie. Normal că o alegi pe cea mai ieftină pentru că ţii cont de sfatul producătorului care spune să bagi fără plumb. Iar în mintea ta e că ujn carburant cu “amendamentul” 98 nu e mult mai bună decât una de “95”. Cum pot să schimbe situaţia în mai bine 3 unităţi? Să fie oare cu 3% mai bună?

Nu contează, diferenţa de preţ e nejustificată. Da, vorbim de cifra octanică. Şi trebuie să vedem dacă motorul tău şi eficienţa lui sunt influenţate de această cifră. O cifră care cu cât e mai mare, cu atât are un preţ mai mare pe litrul cumpărat. Care e câştigul motorului dacă punem benzină cu cifră octanică mai mare? Nu e neapărat un câştig, cât o funcţionare corectă. Cifra octanică înseamnă rezistenţa benzinei la aprindere. Cu cât e mai mare, cu atât randamentul motorului e mai bun, iar puterea e şi ea mai mare. Acest sistem de notare cu cifre octanice a fost dezvoltat de Russel Marker, în 1926, angajat la Ethyl Corporation în SUA. După această descoperire a lui, rafinăriile încercau să crească numărul de secvenţe de hidrocarburi din compoziţia benzinei. Asta însemna o calitate mai bună şi evitarea unei explozii a motorului prin autoaprindere la compresie mică.

Povestea diagonalei de pe grila radiatorului Volvo e mai fascinantă decât maşinile pe care le scot suedezii :)

Dacă producătorul vă recomandă să folosiţi benzină cu o anumită cifră octanică, nu e bine deloc să folosiţi una cu cifră mai mică. Altfel, riscaţi să stricaţi motorul în timp sau chiar la o simplă cheie. De obicei, cifrele octanice mari sunt la motoare cu litraj peste 2.000 cmc., cu rată de compresie mare. Da, din nou americanii şi motoarele lor cât Casa Albă.  

Autor Alexandru Banu