Brammo lansează Enertia

Brammo a lansat Enertia, prima motocicletă electrică de serie destinată circulaţiei pe drumurile publice, după eşecul Lectra din 1999.

Brammo lansează Enertia Brammo lansează Enertia
Transportul personal contribuie într-o destul de mică măsură la încălzirea globală, mai ales dacă vehiculul nostru este dotat cu un convertor catalitic de ultimă generaţie. E drept însă că pentru producerea unui litru de benzină şi aducerea lui la pompă se mai consumă încă tot cam atât şi atunci impactul transportului personal asupra mediului devine important. Vehiculele electrice nu puteau până de curând să asigure o alternativă viabilă însă din ce în ce mai multe companii încep să propună soluţii care mai de care mai interesante.

După ce am văzut mai multe autoturisme electrice cu pretenţii realmente sportive şi vreo trei motociclete de cros, iată şi o motocicletă destinată deplasării cotidiene pe drumuri publice. Cu un şasiu din carbon şi şase baterii de tip Litiu-Ion, Enertia oferă o autonomie declarată de 45 de mile (aprox 72 km). Destul de puţin dacă ar fi să o comparăm cu autonomia unei motociclete sau a unui scuter care de regulă nu este mai mică de 200 km. Conform studiilor însă, americanul de rând parcurge în medie cam 45 km pe drumul către serviciu şi înapoi ceea ce înseamnă că Enertia ar putea acoperi liniştit nevoile acestuia.

Masa proprie de 130 kg şi ampatamentul de 1.400 mm ar putea să îi confere micuţei motociclete o agilitate chiar mai bună decât a unei motociclete convenţionale. Viteza maximă este de 50 de mile pe oră (peste 80 km/h) însă reprizele sunt mai bune decât ale unui scuter cu motor de 125 cmc. Demarajul de la 0 la 50 km se face în numai 3,8 secunde graţie cuplului motorului disponibil de la 0 rpm.

Motorul electric de tip pan-cake transmite puterea direct la roată prin intermediul unui lanţ şi este gestionat prin intermediul unui controller electronic. Acesta poate fi setat pentru performanţe reduse în schimbul unei autonomii mai mari. Încărcarea completă se face în trei ore de la o sursă de 110V (standard în USA) graţie unui redresor on-bord.Suspensiile cu furcă inversată pe faţă şi monoamortizor cantilever pe spate şi sistemul de frânare cu două discuri ar putea face să roşească de invidie multe dintre scuterele cu performanţe asemănătoare.

Conform standardelor acceptate pentru măsurarea poluării produsă de un vehicul, care iau în considerare şi producerea sau transportul energiei nu doar emisiile de la ieşirea sistemului de evacuare, Enertia reuşeşte reducerea noxelor cu 92%.

Brammo a omis însă să ne comunice durata de viaţă a acumulatorilor sau preţul acestora. Dacă luăm în considerare un acumulator Li-Ion standard, viaţa acestora este de peste 300 de cicluri de încărcare ceea ce la o autonomie de 72 km (să zicem 60 în condiţii reale) înseamnă cel puţin 18.000 km fără probleme.

Un avantaj financiar care va fi resimţit imediat este costul pe kilometru de cam 25% din costul specific unui vehicul cu motor termic echivalent. Preţul variantei prezentate este de cca. 14.990 USD, însă Brammo declară că în prima lună anului viitor va prezenta şi un model de 11.990 USD, dar care va renunţa la cadrul din fibră de carbon. Odată cu economia de 3.000 USD va veni însă şi un surplus de greutate, de care Brammo a uitat să spună ceva.

Departe de a fi un vehicul perfect, Enertia este o alternativă reală pentru cei care doresc să doarmă cu conştiinţa împăcată în timp ce motocicleta lor se încarcă liniştită de la priză.
Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.