1 Aprilie în istoria automobilistică

Autor: Cosmin Iordache 01 apr. 2010 Știri auto
1 Aprilie în istoria automobilistică

1 Aprilie 1826 – Samuel Morey patentează un
motor cu combustie internă, unul dintre primele astfel de concepte
inventate. Motorul era destul de similar cu cele moderne ca şi
concept, avea 2 cilindri, un carburator şi chiar Morey intenţiona
să folosească chiar şi bujii pentru a genera arderea, deşi nu se
menţionează explicit că a şi făcut-o. Acest motor avea însă o
particularitate care îl face diferit de modul de funcţionare al
motoarelor convenţionale, explozia nu genera direct putere. Ci erau
emişi vapori foarte fierbinţi prin intermediul unei valve, iar
cilindrul era răcit imediat cu ajutorul apei, rezultând presiune
atmosferică din care se genera mişcarea. Sistemul foarte complex de
funcţionare nu l-a făcut însă o soluţie viabilă şi conceptul a fost
dat uitării.


1 Aprilie 1970 – American Motor Company
(AMC) lansează primul model sub-compact american. După cum ştim,
americanii au avut întotdeauna o pasiune pentru maşinile mari şi
puternice, dar AMC a venit cu Gremlin un hatchback în trei uşi,
care trebuia să concureze cu maşinile europene şi japoneze din
această clasă. Practic acest model a fost un compromis fiind un
Hornet căruia i s-a amputat partea din spate.

Maşina deşi este de dimensiunile unui
hathcback obişnuit din zilele noastre, 4,1 metri lungime şi 1,79
metri lăţime avea motoare uriaşe pentru gabaritul său. Cel mai mic
motor era de 3.3 litri, 6 în linie, şi producea 128 CP. Vârful de
gamă a fost un motor V8 de 5.0 litri care producea 150 CP, valoare
rezultată în urma corectării pe care Society of Automotive
Engineers a făcut-o în privinţa măsurării puterii la modelele
americane (nu comparaţi deci puterea de 128 CP şi cea de 150 CP,
prima fiind destul de umflată după reglementarea măsurătorilor). În
materie de performanţe acest model era peste rivalii săi, cu
propulsorul de 3.8 litri putea atinge 100 km/h în 12,6 secunde, iar
cu masivul V8 ajungea la aceeaşi viteză în 8,5 secunde,

Ghinionul acestui model a fost că imediat Ford
şi G.M. au replicat în termen de 6 luni lansându-şi primele
versiuni de modele sub compacte şi modelul nu a beneficiat prea
mult de statul de pionier. În cei 8 ani de zile însă, acest model
s-a comercializat în 671.475 unităţi fiind cel mai vândut automobil
din istoria AMC. Compania mamă a fost foarte încrezătoare în acest
proiect încât şi-a permis să îl numească Gremlin (creatură mitică
în folclorul britanic care sabota avioane în Al Doilea Război
Mondial) şi să îl lanseze chiar de Ziua Păcălelilor.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide