Analiză maşini second hand: scăderea vânzărilor în 2011 şi prezumţii sumbre în 2012

Cei de la Autovit.ro au realizat o analiză a pieţei auto de maşini second hand din România în 2011, ajungând la concluzii interesante. În plus, ne sunt oferite şi ipoteze despre cum va afecta noua taxă auto 2012 vânzările de maşini second hand din România în acest an.

Analiză maşini second hand: scăderea vânzărilor în 2011 şi prezumţii sumbre în 2012 Analiză maşini second hand: scăderea vânzărilor în 2011 şi prezumţii sumbre în 2012

Conform celor de la Autovit.ro, oferta de maşini second hand a crescut în 2011, faţă de 2010, cu aproape 30%. Însă vânzările de maşini second hand au fost în scădere cu 13% faţă de 2010, ceea ce înseamnă că, în 2011, oferta de maşini second hand a devenit mult mai mare decât cererea, cu consecinţe directe asupra negocierii preţurilor de vânzare.

Media de vârstă a maşinilor puse la vânzare pe autovit.ro a fost de 8 ani, doar 20% fiind fabricate între 1990 şi 1999 (deci având între 10 şi 20 de ani vechime), în timp ce un procent de 18,7% au fost maşini cu vechime de până la 3 ani. Cele mai populare mărci tranzacţionate pe piaţa de maşini second hand din România sunt Volkswagen, Opel şi BMW, în timp ce, la polul opus, regăsim mărci precum Fiat, Peugeot şi chiar Dacia.

Faţă de 2010 au fost mai multe anunţuri de maşini second hand cu preţuri de până la 5.000 euro, însă s-a constatat o scădere a anunţurilor cu preţuri între 5.000 şi 10.000 euro. Peste jumătate dintre anunţurile din 2011 au fost maşini second hand diesel, iar 1,6% au fost maşini cu GPL. Maşinile hibrid second hand au reprezentat un procent infim, de numai 0,14% în 2011.

Circa 40% dintre anunţuri au fost cu maşini cu motoare între 1.700 şi 2.000 cmc, iar 20% au avut capacităţi cilindrice între 1.500 şi 1.600 cmc. Motoarele mai mari de 3,5 litri au fost într-un procent foarte mic, de numai 3,16%, semn al influenţei decisive a taxei auto asupra vânzărilor de maşini second hand.

În privinţa noii taxe auto 2012, prognozele sunt pesimiste, deoarece, conform analiştilor Autovit, noua formulă a taxei va încuraja importurile de maşini second hand din Uniunea Europenă, în principal Euro 4, cu motoare de maximum 2.000 cmc. Practic, maşinile second hand înmatriculate deja în România sunt outernic dezavantajate de noua taxă de mediu 2012, majoritatea clienţilor preferând să cumpere maşini rulate din ţările vestice în aproximativ aceleaşi condiţii de preţ.

Cel mai probabil, în 2012 va continua trendul descendent al vânzărilor de maşini second hand, iar noua taxă auto 2012 va fi responsabilă de un blocaj al vânzărilor de maşini second hand înmatriculate deja în România înainte de 2007. Mai rău este că, în paralel, va continua şi scăderea vânzărilor de maşini noi, în timp ce costurile de întreţinere şi operare a maşinii personale va creşte, o dată cu creşterea preţurilor la carburanţi şi servicii.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.