Autobuzul electric SOR EBN, în teste prin Bucureşti!

Viitorul a venit, în sfârşit, şi în Bucureşti, acolo unde va fi testat, pentru prima oară, un autobuz electric. Acesta va fi utilizat timp de două săptămâni pe un traseu tipic pentru autobuzele bucureştene, iar Primăria Generală vrea să determine cu această ocazie dacă soluţia autobuzelor electrice este avantajoasă pentru oraş.

Autobuzul electric SOR EBN, în teste prin Bucureşti! Autobuzul electric SOR EBN, în teste prin Bucureşti!

Începând de luni, 16 martie 2015, în Bucureşti va fi testat timp de două săptămâni un autobuz electric, pentru ca oficialii Primăriei Generale să poată vedea cum se comportă acesta în condiţiile de trafic din Capitală.

Este vorba de un autobuz SOR EBN 10.5, fabricat de SOR Libchavy, unul dintre cei mai mari producători de autobuze, troleibuze şi autocare din Cehia. Dotat cu un motor asincron răcit cu lichid, Skoda Electric, instalaţie electrică Cegelec şi acumulatori Winston Battery/Lithium – ion, autobuzul SOR EBN 10.5 are o capacitate de 85 de locuri, un timp de încărcare a bateriilor de 7-8 ore şi o autonomie energetică de 250 de kilometri.

Acesta va fi pus în circulaţie pe linia 104, pe traseul “Cora Pantelimon” – “Piaţa Operei”, cu o lungime a traseului de circa 11 km. Aceasta înseamnă că acest autobuz poate parcurge zilnic traseul dus-întors de circa 10 ori, luând în calcul şi ambuteiajele în trafic.

Preţul unui astfel de autobuz variază între 350-400.000 de euro, în aceşti bani fiind inclus şi încărcătorul. Dar autobuzul SOR EBN nu se remarcă doar prin soluţia motorizării electrice, ci apelează la mai multe soluţii care scad costurile generale de întreţinere: şasiul şi părţile expuse ruginei sunt din oţel inoxidabil, iar un număr mare de panouri laterale, frontale, spate şi plafon sunt din materiale compozite plastice sau din aluminiu, care nu sunt afectate de rugină. 

Conform reprezentanţilor companiei, SOR EBN 10.5 are o lungime de 11 metri şi o capacitate de până la 93 de călători, maxa maximă admisă fiind de puţin peste 16 tone, fapt care afectează mai puţin şi carosabilul, în special în lunile fierbinţi de vară (autobuzele clasice de capacitate similară au între 17 şi 19 tone). Timpul de reîncărcare a bateriilor variază în funcţie de gradul lor de descărcare - dacă în general este nevoie de 6-7 ore pentru a le reîncărca (presupunând că autobuzul nu ajunge cu autonomie zero la autobază, fiind păstrată mereu o marjă de siguranţă), SOR propune o variantă de încărcare rapidă care permite reîncărcarea bateriilor pe timpul zilei în patru reprize de câte 15 minute, când se află la capăt de linie. Astfel, autonomia poate ajunge la 300 de km într-o zi. Consumul de curent este de aproximativ 1 kWh.

Acest gen de autobuz se află deja în exploatare în Cehia, Slovacia, Germania sau Polonia şi în curând va intra în exploatare şi în Elveţia. De altfel, vehiculul oferit spre testare RATB-ului rulează deja de 5 ani, fiind folosit pe perioada iernii într-o staţiune de schi din Slovacia, în munţii Tatra. Demn de remarcat este şi faptul că sistemul de încălzire foloseşte motorină, pentru că aceasta permite încălzirea salonului de pasageri fără a afecta autonomia.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.